Ako moderná digitálna doba mení kultúru firmy, prečo sa oplatí posúvať na inteligentnú úroveň a prečo sa na smart riešenia musí dobre pripraviť najmä manažment, hovorí Ferenc Petrík, projektový manažér GX Solutions.
V posledných rokoch cítiť v priemysle veľký tlak na inovácie. Ako sa firmy prispôsobujú modernej dobe?
Najmä elektronizáciou, digitalizáciou a automatizáciou.
Lídrom je automotive, nie je to však jediná oblasť, ktorá prechádza transformáciou. Kde všade sa objavujú smart riešenia?
Naozaj badáme rozšírenie smart riešení. Spoločnosti sa snažia ísť cestou Priemyslu 4.0. Zmena sa preto netýka už len klasickej pásovej výroby, ale aj spoločností, ktoré sú na opačnom póle industriálnej zóny. Dotýka sa to teda už aj ťažkej strojárskej výroby.
Životný cyklus výrobku zrejme nikdy nebol taký krátky ako dnes. Zákazníci žiadajú čoraz viac. Čelia tomu aj spoločnosti, ktoré sa zaoberajú nespojitou výrobou. Ako sa to dá zvládnuť?
Zákazníci žiadajú čoraz viac, no najmä čoraz rýchlejšie. Skracovať preto treba aj diskrétnu výrobu. Zvládnuť sa to dá práve vďaka spomínanej elektronizácii, digitalizácii, automatizácii a optimalizácii procesov.
Čo všetko sa vo firme zmení?
Rozdelil by som to na dve roviny. Prvou sú ľudské zdroje a ich riadenie. Zmena papiera na elektroniku, čiže všetkého od elektronickej distribúcie výrobnej dokumentácie po zadávanie výrobných úloh aj so spätnou väzbou, to znamená elektronický reporting práce. Druhá rovina sa týka materiálov a strojov od pohybu materiálu cez monitoring procesu a výkonu až po logistiku a spätnú väzbu.
Ako firmám pomáhajú dáta?
Odpoveď je jednoznačná: veľmi. Nemôžete riadiť niečo, čo nemáte odmerané. Naopak, ak máte niečo kvalitne odmerané, môžete si stanoviť méty, hranice, očakávania. Ak sa všetko robí papierovo, je to len ťažko realizovateľné a vyžaduje si to množstvo personálu, čo v konečnom dôsledku spôsobuje aj časový posun. Kým sa informácie dostanú k manažérovi, kým si ich vyhodnotí, od zápisu uplynie dlhý čas, niekedy až taký dlhý, že merania sú celkom zbytočné. Pri smart riešeniach pracujete v reálnom čase, dáta sú k dispozícii okamžite, spracované dáta a analýzy máte dostupné do 24 hodín, čo prináša možnosť a nástroj na operatívne ovplyvňovanie výroby.
Aké benefity takto firmy získavajú?
Jednoducho povedané, firmy majú prehľad. O ľuďoch, materiáloch, výrobe, logistike. To vedie k optimalizácii procesov a to znamená aj úsporu času či skladovacieho priestoru. Zároveň sa takto skracuje výrobný cyklus, čo v konečnom dôsledku vedie k zvýšeniu výrobnej kapacity a spätná väzba v reálnom čase zasa vedie k lepšiemu riadeniu do operatívne ťažko riaditeľnej výroby.
Na čo by firmy pri transformácii nemali zabúdať?
Dôležitý je interný marketing projektu. Pre úspešnú transformáciu firmy je kľúčový silný tlak zo strany topmanažmentu. Zamestnanci musia byť dobre oboznámení a pripravení na zmenu, musia poznať víziu a cieľ. Často sa stretávame s tým, že zamestnanci sú voči inováciám rezistentní a odmietajú ich. Musia si však uvedomiť, aj keď roky robia dobre svoju prácu, že veci sa dajú robiť inak a lepšie. Inovácie neraz zasiahnu celú firemnú kultúru, preto je dôležitá príprava zo strany manažmentu smerom k pracovníkom.
Prečo sa obrátiť na partnera, ktorý im s tým pomôže?
Zväčša ide o vysokokomplexné projekty, ktoré v sebe zahŕňajú optimalizáciu procesov či analýzy, vyžadujú si aj dobrú znalosť technológií alebo softvérového vývoja. Toto nie každá spoločnosť dokáže sama zvládnuť.
- Ferenc Petrík (48)
- Má pätnásť rokov skúseností s projektovým manažmentom v IT prostredí. V minulosti zastával IT manažérske pozície v štátnej správe aj v komerčnej sfére v oblasti telekomunikácií a bankovom sektore.
Tento článok vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia považuje jeho obsah za prínosný pre čitateľa. #weknowhow