Letisko Sliač si bude musieť na svoju prvú pravidelnú linku od obnovenia civilnej prevádzky počkať. Spojenie medzi Sliačom a Viedňou sa totiž nerozbehne. Spustenie letov sa plánovalo najprv na 26. marca, potom na začiatok mája tohto roku. Ostravská spoločnosť Job Air – Central Connect Airlines však zmenila plány. Od 25. februára preruší linku Ostrava-Viedeň, na ktorú mali dva denné lety na Sliač nadväzovať.

„Rozhodnutím o prerušení linky Ostrava-Viedeň sa tak nepriamo rozhodlo o osude linky Viedeň-Sliač. Prevádzka sa na tejto linke vôbec nezačne,“ napísal v tlačovej správe český dopravca. Job Air-CCA na Sliač odkázal, že verí, že príležitosť spojiť kúpeľné mesto so svetom cez Viedeň či iné prestupové letisko existuje, ale v tejto chvíli nemá spoločnosť dostatok priestoru na iný postup.

Pozastavenie spojenia Ostrava-Viedeň pokladá dopravca za jedno z najťažších v histórii firmy. Hoci linku prevádzkovali šesť rokov spoločne s Austrian Airlines, bola dlhodobo stratová a podľa vyjadrenia majiteľa spoločnosti Daneša Zátorského pre MF Dnes ju nemohli bez dotácií ďalej dotovať. Iné správy z Ostravy však hovoria, že od jari by sa malo spojenie údajne predsa len obnoviť.

Dôvodom rušenia spojov sú zásadné zmeny v prevádzke spoločnosti, ktoré manažment vysvetľuje rozvojom spolupráce s Českými aerolíniami. Pridáva totiž lety na spoločnej linke Ostrava-Praha, od marca má okrem toho pre ČSA lietať z Prahy do Ľubľany a Berlína, pretože na týchto spojoch vzhľadom na počet cestujúcich stačia aj 33-miestne lietadlá Job Airu-CCA, kým najmenšie lietadlá ČSA majú 46 miest. Od mája pridajú pre ČSA aj lety zo Záhrebu, Hannoveru a Poznane. To by malo podľa obchodného riaditeľa spoločnosti Petra Mücka zvýšiť počet prepravovaných cestujúcich na trojnásobok.

České médiá viackrát uvádzali, že spoločnosť má finančné problémy. Podľa agentúry ČTK už dvakrát čelila hrozbe insolvenčného konania. Vlani návrh podala britská firma Avia Special Limited, ktorej mal Job Air-CCA dlžiť za kúpu dvoch leteckých motorov a jednej vrtule. Po týždni bolo konanie zastavené, pretože firma uhradila časť dlhu a navrhla splátkový kalendár. Minulý mesiac podali návrh na insolvenčné konanie zasa zamestnanci spoločnosti, lebo zamestnávateľ im dlhoval mzdy. Zakrátko však platy dostali.

Job Air – CCA je súčasťou spoločnosti CCG (Central Connect Group), ktorá je majetkovo spojená s ostravskou finančnou spoločnosťou Geofin. Do skupiny patrí aj spoločnosť CCA – Czech Connect Airlines, ktorá je v insolvenčnom konaní a v januári prerušila lety do Ruska. Ruský majoritný akcionár zo spoločnosti odišiel.

Linka do Viedne mala byť prvou pravidelnou linkou z letiska Sliač, ktoré prešlo v uplynulých rokoch generálnou opravou a modernizáciou. Civilné lety sa obnovili vlani v lete, išlo však len o 53 letných charterov do Bulharska a Turecka. Banskobystrický samosprávny kraj, ktorý sa snaží o letecké spojenie stredného Slovenska so svetom, prisľúbil na prvých deväť mesiacov finančnú podporu. Spoj mal byť údajne rentabilný už pri desiatich cestujúcich. Ak by však na jednom lete bolo v mesačnom priemere menej než osem pasažierov, kraj mal za každú voľnú sedačku dopravcovi zaplatiť sto eur.

Ilustračné foto na titulke - Ján Blažej