Slavia Capital hľadá spoluinvestora pre svoju Palmu Group. Ide o potvrdenie, že investičná skupina zostáva v kríze naďalej opatrná. Zopár firiem už v posledných rokoch predala, napríklad humenského výrobcu energií Chemes či českého výrobcu malých športových lietadiel Czech Sport Aircraft. Takisto vycúvala aj z ozdravovania humenského výrobcu textilných vlákien Chemlon.
Teraz chce späť aspoň časť balíka investovaného do jej najcennejšieho aktíva – bratislavského výrobcu rastlinných tukov a olejov. Firmu, ktorá odoberá od slovenských farmárov väčšinu repky a slnečnice, získala pred štyrmi rokmi za zhruba 60 miliónov eur v ostrom cenovom boji s Andrejom Babišom.
Slavia nepredáva celú Palmu, ale hľadá partnera. „Nevylučujeme rokovania o vstupe potenciálnych partnerov do niektorých podnikateľských aktivít spoločnosti Palma Group. Avšak v súčasnej fáze ich nebudeme komentovať,“ reaguje hovorca Slavie Peter Benčúrik. Podľa informácii TRENDU od ľudí z olejárskeho biznisu je už ale dohoda o delení aktív Palmy na spadnutie. A nový, zatiaľ nespresnený spoluvlastník, má byť známy o pár týždňov.
Podľa dobre informovaných zdrojov nechce Slavia získať nového partnera pre Palmu Group tak, že by priamo predala časť jej akcií. Najpravdepodobnejší je presun časti výroby do nového spoločného podniku.
Už dlhšie o tom podľa informácií TRENDU rokuje s viacerými firmami zo Slovenska i zahraničia. Majú medzi nimi byť aj strategickí hráči z olejárskeho biznisu. V Palme by tak mohli zakotviť koncerny Bunge či Cargill, ktoré majú v európskom biznise s olejmi a tukmi najsilnejšie postavenie. V hre môže byť aj americký Archer Daniels Midland, ktorý má s podnikaním na Slovensku bohaté skúsenosti. V Boleráze pri Trnave vlastní výrobcu kukuričných sladidiel Amylum Slovakia, ktorý mu len za posledné štyri roky zarobil vyše 30 miliónov eur.
Slavia si do Palmy nepozýva partnera preto, že by bol podnik s tržbami na úrovni zhruba 150 miliónov eur ročne v existenčných problémoch. „Palma zvýšila v minulom roku i v prvom polroku tohto roka predaj aj trhové podiely,“ hovorí P. Benčúrik s tým, že nový partner má bratislavskému podniku zabezpečiť ešte silnejšiu pozíciu na trhu. Za posledné dva roky Palma Group zarobila vždy po vyše štyri milióny eur.
Spomedzi biznisov Palmy majú noví investori nepochybne najväčší záujem o nosnú výrobu tukov a olejov. Palma má v tomto segmente na domácom trhu mimoriadne silné postavenie a jej značky spotrebitelia dobre poznajú. S olejmi Raciol, Heliol či Fritol si podnik drží vyše 40 percent trhu. S tukmi na pečenie Palmarin, Helia a Cera má skoro dve tretiny trhu. Nezanedbateľné pozície majú aj jej značky v rastlinných nátierkach.
Ostatné dve výroby sú už len doplnkom. V pridruženej výrobe v Novom Meste nad Váhom produkuje detskú kozmetiku, mydlá a čističe na riad. Bývalí vlastníci chceli považskú výrobu zavrieť, no Slavia ju ďalej vníma ako perspektívnu.
Už niekoľko rokov v portfóliu Palmy iba drieme šenkvická filiálka na výrobu bionafty. Práve biopalivá Palmy pôvodne najviac lákali Slaviu. No po tom, čo kľúčový kontrakt na ich dodávku do bratislavskej rafinérie Slovnaft získala skupina podnikateľov okolo Jána Sabola, finančníci šenkvickú výrobňu zakonzervovali. Nový život jej môže vdýchnuť už len rozhodnutie Bruselu, ak by v budúcnosti prikázal svojim členom rozvíjať biznis s biopalivami ešte výraznejšie. Zatiaľ Slavia bionaftu vyrába iba vo svojom českom podniku – Agropodnik Jihlava.
Viac o téme si prečítajte v aktuálnom vydaní TRENDU č. 49.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto na titulke - Milan Illík