Zosun akcií internetových firiem ako Facebook, Zynga či Groupon začína odrádzať investorov od investícií do podobných webových startupov. Pred napumpovaním peňazí do projektov začínajú čoraz viac prihliadať aj na ziskovosť celého biznisu.

Kým donedávna bol pre investorov dostatočným argumentom veľký počet aktívnych používateľov, v súčasnosti sa zaujímajú aj o to, ako bude firma zarábať peniaze, píše Wall Street Journal.

Akcie Facebooku od májového vstupu na burzu stratili približne 45 percent hodnoty. Groupon sa od minuloročného novembra zosunul o viac ako 80 percent. Obe firmy majú problém presvedčiť investorov, že ich biznis si dokáže dlhodobo udržať ziskovosť.

K úplnému zastaveniu investícií, samozrejme, nedošlo. Napríklad spoločnosť Square, ktorá rozbieha systém platieb cez internet, uzavrela ostatné kolo financovania so ziskom 200 miliónov dolárov a jej hodnota sa odhaduje na 3,2 miliardy dolárov.

Mnohým nováčikom sa naďalej darí získať financovanie v rozmedzí od 4 do 8 miliónov dolárov. Rozdiel je v tom, že ešte pred pol rokom mohli rátať s prvotnou investíciou vo výške od 5 do 10 miliónov dolárov, opisuje situáciu pre WSJ bývalý zamestnanec Twittera Elad Gil, ktorý v súčasnosti radí startupom pri podnikaní.

Situácia je ešte ťažšia pre rozbehnuté firmy, ktoré musia preukázať, že sú schopné udržať si zákazníkov a zarobiť peniaze, dodáva Gil. V posledných mesiacoch sa podľa neho množia prípady, keď rozbiehajúce sa internetové firmy nedokážu získať investorov a musia buď skrachovať, alebo predať celú firmu.

Do ťažkej situácie sa tak dostala napríklad firma Doximity, ktorej projekt sociálnej siete pre lekárov počas ostatného kola financovania získal od investorov 17 namiesto 20 miliónov dolárov a hodnota firmy skončila tretinu pod očakávaním zakladateľa Jeffa Tangneyho.

Ešte komplikovanejší problém rieši obrázkový web Piccsy. Tomu sa nepodarilo získať peniaze od žiadneho spomedzi 40 oslovených investorov. Väčšina z nich podľa WSJ „počká a uvidí“, čo začína byť v Silicon Valley čoraz rozšírenejšia fráza.

Slabý Facebook odháňa peniaze od menších startupov

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP