Koncom tohto roka totiž vyprší doterajšia zmluva so spoločnosťou Kapsch a ministerstvo dopravy už skôr priznalo, že otvorenú súťaž na nového prevádzkovateľa nestíha. Ponukou spoločnosti na trojročnú správu systému sa zaoberá úrad, povedal pre ČTK vedúci tlačového oddelenia ministerstva Jakub Stadler.
Celkovo sa na ministerstve odohrali dve stretnutia so spoločnosťou SkyToll. „Vypočuli sme si ich ponuku a požiadali, aby ju ešte doplnili. Rozhodne to neznamená, že chceme pristúpiť na ich návrhy, zatiaľ nebol ich podklad príliš konkrétny,“ uviedol J. Stadler.
SkyToll v ponuke predpokladá, že môže začať s výberom mýta od začiatku budúceho roka, za predpokladu, že sa pre neho ministerstvo dopravy rozhodne do konca septembra. Plánuje tiež využiť pre výber mýta časť svojho riešenia zo Slovenska a nahradiť vlastným systémom centrálny systém, prostredníctvom ktorého v súčasnosti spoločnosť Kapsch zhromažďuje dáta o mýtnych transakciách.
V súvislosti s mýtom čaká ministra dopravy Ťoka budúci týždeň séria vysvetľovaní. Prácou ministerstva na mýtnej zákazke sa bude v pondelok zaoberať vláda, v utorok zasadne k mýtu riadiaci výbor a vo štvrtok budú vlečúce sa prípravy mýtneho tendra témou mimoriadneho zasadnutia Poslaneckej snemovne. Na žiadosť opozičných ODS a TOP 09 ju zvolal predseda dolnej komory Jan Hamáček (ČSSD). Podľa predsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru vládna koalícia po dvoch rokoch nepohla so súťažou na nového prevádzkovateľa vyberania mýta ani o krok.
Príprava mýtnej súťaže nie je zďaleka len problémom súčasného ministra, rezortu dopravy sa príprava súťaže nedarí dlhodobo. Podľa D. Ťoka terajšiu situáciu spôsobili už jeho predchodcovia v roku 2006 pri podpise zmluvy s Kapschom, ktorá nezabezpečovala prechod medzi existujúcim dodávateľom mýtneho systému a novým potenciálnym prevádzkovateľom.
Prostredníctvom mýtnych brán sa mýto v Česku vyberá od roku 2007 na viac ako 1 400 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekoch ciest prvej triedy. Za takmer deväť rokov prevádzky sa na mýte vybralo takmer 67 miliárd korún (2,48 mld eur). Za stavbu a prevádzku systému Česká republika Kapschu a jeho subdodávateľom vyplatila zhruba 18 miliárd korún bez DPH (666 mil. eur).