Koncern Volkswagen plánuje podľa najnovších informácií nemeckých médií zmeny až v šiestich závodoch. Tie by mali vrcholiť prepúšťaním od júna budúceho roka.

Dôvodom je pokles predaja áut, v dôsledku ktorého má automobilka nadbytočnú kapacitu v objeme produkcie zhruba dvoch tovární.

Tento krok bude podľa nemenovaných zdrojov zahŕňať aj zrušenie viacerých pracovných dohôd, vrátane garancie pracovných miest do roku 2029. To vyvoláva napätie medzi vedením koncernu a zamestnancami.

Odborári v opozícii

Zrušenie niekoľkých dohôd týkajúcich sa pracovných miest, ktoré boli súčasťou zmluvy zaručujúcej zamestnanosť do roku 2029, je zásadným krokom. Potvrdzuje odhodlanie koncernu zefektívniť svoje hospodárenie na úkor garancií pracovných miest.

Podľa vedenia spoločnosti je tento zámer nevyhnutný na zníženie nákladov najmä v Nemecku, kde sú zamestnanecké platy najvyššie v rámci skupiny. Zmeny potvrdil aj šéf ľudských zdrojov Volkswagenu Gunnar Kilian.

Volkswagen dlhodobo čelí problémom spojeným s prechodom výroby a portfólia na elektrické vozidlá. To výrazne znížilo ziskové marže hlavnej značky osobných automobilov a ubralo z konkurencieschopnosti Volkswagenu nielen na európskom trhu.

Navyše ten v Európe voči nemu stojí silná konkurencia zo strany Tesly a nových čínskych výrobcov elektromobilov, ako je BYD.

Zmeny narážajú na odbory ale aj odpor nemeckých politikov. Ako uviedol Thorsten Groeger, hlavný vyjednávač odborového zväzu IG Metall, plány spoločnosti môžu spôsobiť dodatočné náklady vo výške takmer jednej miliardy eur. Ukončenie záruk pracovných miest by totiž mohlo viesť k zvyšovaniu miezd na základe predchádzajúcich dohôd o kolektívnom vyjednávaní.

Odborový zväz IG Metall dokonca zvažuje možnosť prechodu na štvordňový pracovný týždeň ako alternatívu k zatváraniu prevádzok. Tento krok by pripomínal podobné úsilie o znižovanie nákladov z deväťdesiatych rokov.

Spory v dozornej rade

Jedným z faktorov, ktorý komplikuje situáciu, je aj špecifické zloženie dozornej rady koncernu. Polovicu miest v nej totiž zastávajú práve zástupcovia zamestnancov, čo sťažuje implementáciu reštrukturalizačných plánov.

Volkswagen, ktorý v Nemecku zamestnáva takmer 300-tisíc ľudí, čelí zložitej politickej a sociálnej situácii. Odbory totiž argumentujú, že doteraz boli v rámci vedenia prijímané nesprávne rozhodnutia.

Tie súviseli s nesprávnym časovaním alebo priamo so zlými investíciami. Ako jednu z posledných vo výške piatich miliárd eur, teda polovice úsporného plánu, uviedli odbory investíciu do spoločnosti Rivian. Tú v súčasnosti koncern ani nepotreboval a je otázne nakoľko bude návratná.

Volkswagen sa však snaží zabrániť ďalšej neistote tým, že ponúka urýchlenie rokovaní o mzdách, ktoré sa mali pôvodne začať až v októbri. Zamestnanecká rada vyzvala na ich začatie už tento mesiac.

Ak sa však rokovania nevyriešia včas, bude s najväčšou pravdepodobnosťou Volkswagen čeliť rozsiahlym štrajkom, ktorých sa môže zúčastniť až pol milióna zamestnancov aj z radov dodávateľov pre jednotlivé fabriky Volkswagen Group.

V náročnom období najbližších mesiacoch či roka bude musieť koncern balansovať medzi finančnými tlakmi, konkurenciou na trhu a požiadavkami zamestnancov. Ako sa situácia vyvinie, bude závisieť od úspešnosti rokovaní a schopnosti spoločnosti nájsť kompromis medzi znižovaním nákladov a zachovaním pracovných miest.

Volkswagen
Neprehliadnite

Volkswagen potápa bizarný nemecký model riadenia aj neskrotná bruselská ambícia