O tom, že v profesijnom živote bude mieriť vysoko, hovoril už fakt, že počas vysokej školy bola šéfkou slovenskej pobočky medzinárodnej študentskej organizácie AIESEC. Počas kariéry pracovala pre slovenský v tom čase startup Staffino, ako aj pre český fintech Dateio. Na starosti mala najmä ich expanziu, a to nielen v stredoeurópskom regióne.

Riešila obchod, marketing, operácie či hľadanie manažérov v cudzine. Pre Dateio rozbiehala rumunský, poľský, slovinský či chorvátsky trh. Až do kalifornského San Francisca ju vyslal český startup Enehano, ktorý je implementačným partnerom softvéru Salesforce. Tam preň získala viacero zákazníkov.

V USA žila niekoľko mesiacov pred pandémiou. V San Franciscu spoznala druhú zo štyroch zakladateliek unikátneho ženského investičného klubu Lumus Investment Collective Luciu Cerchlanovú, ktorá pôsobí v Londýne. Funkciu head of research vo fintechu Cuvva tam Lucia vymenila za tú istú rolu vo firme Keebo, zaoberajúcej sa kreditnými kartami.

Nápad vznikol v USA

Idea investičného klubu primárne pre ženy investorky a zameraného (nielen) na startupy riadené ženami sa zrodila počas ich stretnutia v USA. Do jasnejších kontúr ju sformulovali s Vladimírou Činčurovou, ktorá pôsobí v Microsofte, a investičnou manažérkou Teréziou Jacovou, ktorá pracovala takmer deväť rokov pre Neulogy Ventures. Aby toho na Zuzanu, ktorá je aj matkou, nebolo málo, spolu s ďalšími ženami založila v tom istom čase firmu BE-ID Human, ktorá sa za­oberá stratégiami a procesmi v oblasti inklúzie a diverzity vo firmách.

Otec a synovia Patrášovci s Anastasiou Kuzminovou
Neprehliadnite

Rodinná firma z Bystrice začínala v kočikárni. Synovia sa pre firmu vzdali kariéry športovcov

Potrebu odlišného prístupu pri podpore startupov si zakladateľky klubu uvedomili na základe skúseností z rôznych investičných rád, ktoré boli takmer výsostne mužské. Tento fakt diskriminoval niektoré „ženské“ projekty, keďže nie všetci muži dokázali pri rozhodovaní o investíciách pochopiť kontext a význam produktov určených ženám. Ako príklad spomína Z. Zamborská startup, ktorý investorom prezentoval produkt na odsávanie materského mlieka, a tí nerozumeli, prečo by ho mali podporiť.

„Keby bolo v investičných radách viac žien, podporili by aj viac startupov začínajúcich podnikateliek,“ konštatuje Zuzana a dodáva, že na startupy založené ženami pripadá v CEE percento získaných peňazí. Podľa prieskumu Funding in the CEE Region z roku 2020 išlo ďalších päť percent investícií do zmiešaných zakladajúcich tímov. Až 94 percent išlo do startupov riadených mužmi.

Pokiaľ ide o investorky, tie sa často boja do odboru vstúpiť, lebo muži nie vždy tolerujú, keď ako ženy niečomu nerozumejú, čím ich odrádzajú od kladenia otázok. V strednej a vo východnej Európe je dnes medzi anjelskými investormi pätnásť percent žien. V USA takmer 30 percent, v severských štátoch zhruba 20 percent.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa