Predaj áut dostáva v ostatných mesiacoch vo svete trhliny a pociťuje to aj jedna z najväčších automobiliek – Volkswagen. Skupina najnovšie oznámila, že v roku 2022 dosiahla najnižšie predaje za viac ako desať rokov. Argumentuje tým, že problémy jej priniesli pandemické obmedzenia v Číne, ktoré na dlhšie obdobie vlaňajška opäť uzavreli takmer celú krajinu.
Nemusí to však byť jediný dôvod, keďže koncern vidí ďalšie problémy aj v narušených dodávateľských reťazcoch. Zásadnejšou komplikáciou je však trvalý prepad na čínskom trhu, kde koncern stráca pod vplyvom domácej konkurencie podiel a zrejme sa nevyhne ani štrukturálnym zmenám a obetovaniu značky Škoda. Prepad akcií sa mu však ani týmito plánmi zastaviť nedarí.
Obrat je stále ďaleko
Nemecká skupina, do portfólia ktorej patria okrem rovnomenného Volkswagenu aj značky ako Škoda, Porsche, Audi či Bentley, minulý týždeň uviedla, že vlani dodala zákazníkom 8,3 milióna vozidiel. Bolo to o zhruba sedem percent menej ako rok predtým.
Tieto čísla postačujú len na druhé miesto v počte predaných áut v globálnom meradle, keď už tretí rok po sebe vedie japonská skupina Toyota Group.
Volkswagen sa snaží o obrat v nepriaznivom vývoji a spolieha sa na to, že situácia sa na trhoch zlepší najmä v oblasti dodávok polovodičov a otvorenia hlavných trhov. To sčasti potvrdili aj výsledky za druhý polrok vlaňajška, keď dodávky koncernu Volkswagen vzrástli v tomto období o 12 percent a tržby skupiny rovnako poskočili vo štvrtom štvrťroku o 14,3 percenta.
Výhľad na rok 2023 však naďalej zostáva zahmlený slabými ekonomikami a nedostatkami v dodávateľských reťazcov, priznáva koncern.
Skupina sa však dlhodobo spolieha na svoje silné portfólio. Značky Audi, Lamborghini, Porsche či Bentley obstáli v roku 2022 lepšie ako samotný Volkswagen a Škoda, hoci dodávky prémiových značiek klesli približne o štyri percentá. Autá pre masový trh prepadli až o deväť percent.
Konkurencia prémiových vozidiel, ako sú značky BMW či Mercedes-Benz rovnako oznámila menší pokles predaja na úrovni od jedného percenta do 4,8 percenta. Rovnako sa Aj predaje BMW a Mercedes-Benz vo štvrtom štvrťroku zvýšili, keďže sa zlepšili dodávateľské reťazce a Čína uvoľnila obmedzenia v súvislosti s pandémiou.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?