Po niekoľkých výrobných odstávkach v posledných týždňoch, pristúpila česká automobilka Škoda Auto k radikálnejšiemu riešeniu, ktorým sa chce vysporiadať s dopadmi finančnej krízy. Pokles predaja nových áut sa rozhodla riešiť prepúšťaním.

Strata práce by sa mala dotknúť zhruba 1 600 takzvaných agentúrnych pracovníkov, nie kmeňových zamestnancov materskej spoločnosti. Automobilka zamestnávala k začiatku druhého polroku tohto roku necelých 28-tisíc zamestnancov, z toho vyše štyri tisícky tvoril agentúrny personál. „Ide najmä o Poliakov a Slovákov,“ povedal pre Idnes.cz odborový koordinátor pre agentúrny personál Karel Jahoda. Ešte koncom októbra úvahy o prepúšťaní prenajatých zamestnancov Škoda Auto odmietala.

Škoda potvrdila, že na úkor znižovania stavu týchto pracovníkov nie je potom nútená prepustiť vlastných zamestnancov. Pri prípadnej ďalšej vlne prepúšťania bude môcť opäť zaloviť v tých istých vodách, pretože v Škodovke zostane naďalej pracovať ešte 2 600 agentúrnych pracovníkov. Obmedzenie výroby a prepúšťanie sa nebude týkať montáže oktávií v bratislavskom Volkswagene, a ani ostatných zahraničných závodov v Indii, Číne a Rusku. Českí odborári sa netaja zámerom, že by radi získali časť práce z Bratislavy.

Mladoboleslavská automobilka plánovala v tomto roku vyrobiť takmer 760-tisíc vozidiel, ale už v týchto dňoch avizovala viac ako 31-tisícový výpadok. Vlani ich zišlo z jej výrobných pásov 661-tisíc vozov. V dôsledku rýchlo posilňujúcej českej koruny voči euru klesol za prvých šesť mesiacov tohto roka jej zisk medziročne o 7,1 miliardy Kč. Naopak, odbyt sa v rovnakom období zvýšil o 18 percent.