Automobilka, ako uviedol predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagen Slovensko Oliver Grünberg, tým reaguje na meniace sa globálne rámcové podmienky a ako súčasť koncernu Volkswagen si kladie za cieľ výrazne redukovať produkciu CO2 ako pri vozidlách, tak aj pri samotnej výrobe.
Koncern sa už dávnejšie zaviazal k parížskej klimatickej dohode. Položil základy, aby bol v súlade so stratégiou goTOzero do roku 2050 CO2 neutrálny. Udržateľná výroba automobilov je jedným zo zásadných princípov aj v spoločnosti Volkswagen Slovakia.
„Naším spoločným cieľom je zníženie zaťaženia životného prostredia o 45 percent na jedno vyrobené vozidlo v porovnaní s referenčným rokom 2010 a smerovanie k CO2 neutrálnej produkcii. Na druhej strane stojí rozhodnutie Európskeho parlamentu sprísniť emisné limity pre osobné autá. Do roku 2030 majú klesnúť o 37,5 percenta na jedno nové registrované osobné auto. Avšak už od budúceho roka je podľa pravidiel Európskej únie prípustné množstvo emisií maximálne 95 g CO2/km,“ zdôraznil O. Grünberg.
S elektromobilmi má fabrika v Bratislave skúsenosti
Prvé čisto elektrické vozidlo koncernu Volkswagen zišlo z výrobnej linky v roku 2013 a udialo sa to v Bratislave. Volkswagen e-up sa už šesť rokov vyrába na Slovensku. V tomto roku prešiel segment malých mestských vozidiel významnými zmenami a elektrifikáciou.
Volkswagen up! sa vyrába v troch motorizáciách, a to s ekologickými pohonmi (čisto elektrický ako e-up a CNG ako eco up) a so spaľovacím benzínovým motorom. Modely Škoda Citigo e iV a Seat Mii electric sú produkované ako výlučne elektrické vozidlá. Všetky tri elektrické modely disponujú dlhším dojazdom a výbavou, čím spĺňajú očakávania pri zabezpečení ekologickej a pohodlnej mestskej mobility.
Volkswagen Slovakia produkuje celkovo osem modelov piatich značiek. Z nich sú už dnes tri čisto elektrické. Elektrifikácia pohonov sa dotýka aj segmentu SUV, v ktorom sú ako ekologickejšie alternatívy vyrábané štyri modely s hybridným pohonom (Porsche Cayenne a Porsche Cayenne Coupé ako PHEV, Audi Q7 a Audi Q8 ako MHEV).
Podľa Ľuboša Magdolena z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU v Bratislave napriek určitému pokroku v otázke elektromobility nemožno očakávať v blízkej budúcnosti jej masové nasadenie. Za nedostatok považuje, že na Slovensku prakticky neexistuje v tejto oblasti vývoj a výskum.
Manažér spoločnosti Ionity pre strednú a východnú Európu Peter Ševce zdôraznil, že v projektoch sa ráta s výstavbou nabíjacích staníc predovšetkým na diaľniciach a vzhľadom na súčasný dojazd elektrovozidiel v intervaloch 150 kilometrov. Zavádzanie elektromobilov vidí predovšetkým v jednotlivých firmách a štátnej správe.