Značka Škoda rástla v minulom roku na Slovensku dvakrát rýchlejšie ako celkový trh s novými autami, čím si upevnila pozíciu jeho lídra. S pätinovým podielom dominovala ako medzi firemnými, tak aj súkromnými zákazníkmi.
Rast značky prekonal dokonca celkový trh viac než dvojnásobne, pričom najpredávanejším vozidlom sa stal model Škoda Octavia. Dominanciu značky však potvrdzujú aj ostatné modely, ako sú Fabia, Kamiq, Superb či elektrický Enyaq, ktoré, rovnako ako Octavia, boli najpredávanejšími modelmi vo svojich segmentoch.
Dvojnásobný rast
Situácia na slovenskom automobilovom trhu sa po predchádzajúcich turbulentných rokoch výrazne zlepšila, čo dokazujú aj najnovšie štatistiky, ktoré hovoria o celkovom medziročnom náraste trhu s novými vozidlami, a to takmer o 12 percent.
Škoda však dosiahla ešte lepšie výsledky, keďže počas minulého roku rástla až o neuveriteľných 25,8 percenta. Celkovo dodala viac ako 17-tisíc vozidiel a dosiahla tak 19,8-percentný podiel.
„Teší nás, že sa nám darí naďalej rásť a dokonca dvojnásobne predbehnúť rast samotného trhu s novými automobilmi na Slovensku. Dokazuje to obľúbenosť značky Škoda ako u firemných zákazníkov, tak aj u súkromných osôb. To je signál, že situácia z predchádzajúceho náročného obdobia sa postupne stabilizuje, či už z pohľadu dodávateľských reťazcov, ako i dodacích lehôt.
Viaceré nové modely, ktoré sa práve dostávajú na trh, nám dávajú vietor do plachiet, aby sme mohli pokračovať v úspešnom kurze aj v roku 2024,“ uviedol Jaroslav Hercog, riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
Jasnú dominanciu značky Škoda v roku 2023 potvrdili aj celkové predaje jednotlivých modelov, pričom Octavia viedla so zhruba 4,5-tisíc dodanými kusmi. Škoda Scala, Kamiq a Karoq boli tiež úspešné s viac ako dvetisíc predanými kusmi. Tieto modely sú dlhodobo obľúbené medzi slovenskými zákazníkmi, pričom rast zaznamenal aj elektrický segment.
V ňom dopyt medziročne po modeloch z rodiny Enyaq opätovne vzrástol. V roku 2023 dodala Škoda Auto Slovensko bezmála štyristo elektromobilov tohto modelového radu, a to vo verziách SUV a Coupé.
Líder nielen medzi firmami
Okrem celkových čísiel na Slovensku sa značke Škoda darilo aj v jednotlivých segmentoch. Prvenstvo získala medzi súkromnou, ale aj firemnou klientelou. Firemní zákazníci tvorili dokonca viac ako trojštvrtinový podiel predajov značky na Slovensku, keďže firemné parky sa rozšírili o viac ako trinásťtisíc vozidiel značky Škoda.
Modely ako Fabia, Octavia, Kamiq, Karoq a Scala boli úspešné medzi flotilovými zákazníkmi. Tieto modely sú často vyberané pre nízke prevádzkové náklady a vysokú úžitkovú hodnotu v spojení s profesionálnou sieťou autorizovaných partnerov Škoda. Značka ponúka firemným zákazníkom mnoho výhod vrátane odborného poradenstva alebo finančných výhod už od jedného odobratého vozidla.
Obzvlášť populárne pre firemné flotily sa stali práve modely Škoda Superb, ale aj Škoda Kodiaq, ktoré boli vlani predstavené v novej generácii a na slovenský trh sa dostanú už v druhom kvartáli 2024. Slovenské ceny a špecifikácie sú však známe už od konca januára, kedy začala mladoboleslavská automobilka prijímať prvé slovenské objednávky.
Vlajková loď automobilky – model Superb – prichádza na trh najskôr v karosárskom variante kombi s jednou benzínovou a dvomi naftovými motorizáciami. Ďalšie pohonné jednotky ako aj prevedenie liftback rozšíria ponuku modelového radu Superb ešte v prvej polovici tohto roka.
Na trh taktiež prichádza nová generácia obľúbeného SUV modelu Kodiaq, ktorý je rovnako ako Superb dostupný v troch motorizáciách a v spojení s automatickou sedemstupňovou prevodovkou.
Úplne nové generácie
Podobne ako v prípade Superbu, aj ostatné motorizácie obľúbeného SUV Škoda Kodiaq budú dostupné už v priebehu roka 2024. Nový Superb štartuje s uvádzacím bonusom od 38 840 eur s DPH a Kodiaq je možné objednať s uvádzacím bonusom už od 36 170 eur.
Tieto ceny platia pre motorizáciu 1,5 TSI ACT (110 kW) e-TEC so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Predĺžená záruka a predplatený servis na 5 rokov je už súčasťou základnej výbavy.
„Rok 2024 sa pre značku Škoda bude niesť v znamení rozsiahlej modelovej ofenzívy. Začíname hneď dvoma vlajkovými modelmi – Superb a Kodiaq si v predošlých generáciách získali veľa priaznivcov, novinky teda majú na čo nadviazať.
Teší ma fakt, že hoci Superb prichádza najprv vo verzii kombi, zachoval si aj tradičný a medzi slovenskými vodičmi mimoriadne obľúbený karosársky variant v podobe liftbacku, rovnako ako širokú a plnohodnotnú paletu motorizácií, čo platí aj pre model Kodiaq,“ naznačil Jaroslav Hercog, riaditeľ Škoda Auto Slovensko.
Dodáva, že „nové generácie modelov Superb a Kodiaq prichádzajú s výraznými zmenami a viacerými medzigeneračnými novinkami, hoci si obe vozidlá do istej miery zachovávajú svoj tradičný charakter, pre ktorý sa u slovenských zákazníkov tešia veľkej obľube“.
Oba modely sú po novom nielen väčšie, ale aj bezpečnejšie vďaka novým technológiám a asistenčným systémom, ktoré sú už súčasťou základnej výbavy oboch modelov. Ako uviedol Roman Rajtár, vedúci marketingu a produktu spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
„Prakticky ide o úplne nové autá, ktoré sú už v základe vybavenejšie než ich predchodcovia. Okrem bohatšej štandardnej výbavy sa vodiči môžu tešiť na množstvo bezpečnostnej i komfortnej výbavy, ktorú môžu poznať z vyšších výbavových stupňov, alebo sú v tomto segmente premiérovo dostupné. To všetko pri zachovaní férových cien tak, ako sú naši zákazníci u značky Škoda zvyknutí“.
- Ekologickejší výkon
- Modely Škoda Superb Combi ako aj Škoda Kodiaq budú od začiatku dostupné s výkonnými a úspornými pohonnými jednotkami 1,5 TSI ACT e-TEC (110 kW) alebo 2,0 TDI SCR EVO (110 kW alebo 142 kW), ktoré sú štandardne spojené so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. V prípade silnejšej naftovej verzie je k dispozícii pohon všetkých štyroch kolies. Ďalšie motorizácie vrátane úsporného a ekologického plug-in hybridu budú dostupné v priebehu roka 2024. Všetci autorizovaní partneri značky Škoda na Slovensku už začali prijímať objednávky a prvé vozidlá budú k dispozícii zákazníkom v druhom štvrťroku 2024.