Mnohé odvetvia výroby aj služieb v súčasnosti zažívajú ťažké časy. Problémy sa týkajú nielen výrobcov elektroniky či automobilového priemyslu, ale aj výrobcov a predajcov bicyklov. Dopyt po dvojkolesových dopravných prostriedkoch je enormný, zásoby sú minimálne a výroba nových modelov je kvôli chýbajúcim komponentom v niektorých fabrikách spomalená alebo dokonca zastavená.
Bicyklovanie zažíva veľký boom približne od jari minulého roka, kedy boli protipandemické opatrenia ešte prísne, no cyklistika bol jeden z mála športov, ktorý bolo možné vykonávať bez obmedzení.
Postupné uvoľňovanie opatrení a najmä zlepšujúce sa počasie „vyhnali“ na bicykle tisíce ľudí, ktorí týmto spôsobom čerpali nové sily po dlhých dňoch strávených v lockdowne. Na jar preto nebolo ničím výnimočným pozorovať pred predajňami či servismi bicyklov niekoľko metrové rady nedočkavých zákazníkov.
Väčšina komponentov z Ázie
Pandémia nového koronavírusu a obrovský dopyt po bicykloch zapríčinili, že na trhu je v súčasnosti nedostatok komponentov a nové bicykle nie je z čoho vyrábať.
Do toho všetkého sa pridala kríza spôsobená nedostatkom polovodičov či predražená a zdĺhavá preprava z Ázie. Niektoré kontajnerové lode, prevážajúce tovar z Ázie do Európy majú totiž až dva mesiace vopred vyčerpané všetky kapacity.
„Aktuálna situácia na trhu je relatívne napätá, pretože kritický nedostatok základných mechanických komponentov ako napríklad prehadzovačiek, ráfikov či plášťov mnohým výrobcom neumožňuje produkciu tak, ako ju majú zazmluvnenú s odberateľmi. V elektropohonoch zatiaľ situácia nie je až taká kritická, aj keď sa začína objavovať väčší nedostatok viac kapacitných článkov do batérií elektrobicyklov,“ vysvetľuje Jakub Ditrich, odborník na elektrobicykle z portálu elektrobicykle.sk.
Problém s výrobou sa nedarí jednoducho vyriešiť, pretože pandemická vlna sa do Ázie, odkiaľ pochádza 90 percent všetkých komponentov pre mechanické, ale aj elektrické jazdné bicykle, cyklicky vracia a v nedávno bol napríklad uzavretý kľúčový závod spoločnosti Shimano v Malajzii.
Veľkí výrobcovia cyklokomponentov v podstate zastavili príjem ďalších objednávok a na ďalšie dva roky sú ich kapacity absolútne obmedzené. Mnohí výrobcovia bicyklov preto hľadajú alternatívy v menej známych a aj menej kvalitných komponentoch.
Kolobežkári budú v Bratislave jazdiť stovkou: Prvým pretekom v Európe nejde len o adrenalín
Na zľavy zabudnite
Zaujímavosťou je, že na niektoré komponenty je čakacia doba jeden a pol roka. Omeškanie dodávok však nehlásia len dodávatelia z Ázie. Napríklad český výrobca plášťov a duší Rubena mal dodacie lehoty tri mesiace a teraz sa natiahli až na jeden rok. Ešte väčšie problémy s dodávkami hlási jedna z najväčších firiem s cyklosúčiastkami, japonský koncern Shimano.
Výrobcovia si preto vo veľkom objednávajú materiál na rok 2023, nakoľko nikto nevie, ako sa situácia bude vyvíjať, a ak by tak neurobili, hrozilo by, že v nasledujúcich rokoch nebudú mať čo predávať.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?