Združenie stavebných firiem Skanska a Strabag požiadalo Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS) o nápravu rozhodnutia o ich vylúčení z verejnej súťaže na doprojektovanie a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v dĺžke 13,4 kilometra.
Skanska a Strabag považujú svoje vylúčenie z tendra rok po otváraní ponúk, pričom pôvodne diaľničiari ich ponuku prijali, za omyl. Dôvodom vylúčenia podľa združenia nie je neobvykle nízka cena ani technológia vetrania tunela Višňové, čo namietal neúspešný uchádzač.
NDS zdôvodnila vylúčenie združenia chybným určením dĺžky únikových ciest v tuneli.
"Dôvod vylúčenia ponuky nášho združenia je mimoriadne prekvapivý až zvláštny. Jediné rozumné vysvetlenie pre nás je, že na strane obstarávateľa došlo k omylu, prípadne k nesprávnemu posúdeniu ponuky. V opačnom prípade by sme naše vylúčenie museli vnímať ako účelové a tendenčné," informovala generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová.
Skanska a Strabag navrhli diaľnicu pri Žiline, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, postaviť za najnižšiu cenu 338,29 miliňona eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to 37,7 % z pôvodnej predpokladanej ceny prác 896,53 milióna eur.
Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd., a to 382,83 milióna eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov.
Úrad pre verejné obstarávanie na základe námietok združenia vedeného Doprastavom, ktoré spochybňovalo cenu a technológiu vetrania tunela navrhnuté Skanskou a Strabagom, nariadilo opätovné vyhodnotenie ponúk. NDS následne vylúčila najlacnejšiu ponuku a predbežne prijala druhú ponuku v poradí. Ponuky piatich uchádzačov sa otvárali 26. júna 2012.
Celý predbežný návrh riešenia tunela Višňové spracovala inžiniersko-projektová spoločnosť Amberg Engineering Slovakia s podporou sesterských spoločnosti vo Švajčiarsku a v Českej republike. Do projektu zapojila najvýznamnejších európskych špecialistov na tunelové stavby. "Omyl obstarávateľa je v chybnom určení dĺžok nechránených únikových ciest. Tieto sú stanovené technickým predpisom, ktorý obstarávateľ sám určil ako záväzný a ktorý sám pri meraní zle aplikoval," vysvetlil konateľ a generálny riaditeľ Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš.
Obstarávateľ, teda NDS, si zároveň podľa neho pri posudzovaní ponuky podrobne nepreštudoval predloženú výkresovú dokumentáciu, ktorú mal k dispozícii. M. Bakoš uviedol, že obstarávateľ v zdôvodnení vylúčenia nevychádzal z faktov uvedených v ponuke, ale z domnienok a úvah o rozmiestnení protipožiarnych dverí. "V žiadosti sme obstarávateľa na tento omyl upozornili a správnou aplikáciou technického predpisu, správnym zmeraním dĺžok únikových ciest, ako aj dôsledným preštudovaním predbežného technického projektového riešenia je možné uviesť veci na správnu mieru," dodal.
Tomáš Kamenec z advokátskej kancelárie Dedák & Partners, ktorá zastupuje Skansku a Strabag, pripomenul, že ak aj obstarávateľ nemal jasno a nebol si istý interpretáciou predbežného technického riešenia v ponuke uchádzača, bolo jeho povinnosťou požiadať uchádzača o vysvetlenie nejasností. Podľa neho o tom jednoznačne hovoria zákon o verejnom obstarávaní, ako i rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie.
"Verím, že nedorozumenie pri posudzovaní splnenia požiadaviek na predmet zákazky bude zo strany NDS rýchlo odstránené. V opačnom prípade by sme museli pochybovať o profesionálnych schopnostiach obstarávateľa a jednalo by sa o flagrantné porušenie základných princípov transparentnej a férovej verejnej súťaže s rovnakým nediskriminačným prístupom ku všetkým uchádzačom," vyhlásil T. Kamenec.
Ak majú mať podnikatelia a Európska únia dôveru v schopnosť Slovenska zabezpečiť transparentné podnikateľské prostredie a využiť podporu z fondov EÚ v súlade s určenými pravidlami, musí sa podľa Kamenca právo vykladať a aplikovať transparentne a nie na základe omylu.
Zdroj: SITA
Ilustračné foto - SITA / AP