Britský maloobchodný reťazec Tesco varoval, že na škandál s konským mäsom, ktoré sa objavovalo v hovädzích polotovaroch, môžu doplatiť v konečnom dôsledku aj jeho spotrebitelia. Spoločnosť bude totiž zrejme nútená zdvihnúť ceny tovarov, aby dodržala sľub, že začne na vlastné náklady vykonávať testy kvality mäsa, ktoré predáva, pravidelne kontrolovať svojich dodávateľov a viac nakupovať od britských poľnohospodárov. Zákazníci už na aféru negatívne na ostrovoch zareagovali, predaj mrazených hovädzích burgerov tam klesol takmer na polovicu.

Tesco patrí k najväčším hriešnikom potravinovej kauzy. Ešte v januári, keď prepukla, sa ukázalo, že vo výrobkoch, ktoré predávalo, nebol podiel konského mäsa iba zanedbateľný, ale v niektorých prípadoch tvorilo ich podstatnú časť. Náklady na vykonávanie DNA testov, ktoré by odhalili zámenu mäsa, sa podľa vyjadrenia spoločnosti vyšplhajú na dva milióny libier (2,3 milióna eur) ročne. A tieto výdaje zrejme pocítia na svojich peňaženkách aj zákazníci.

"Celkové náklady na testovanie bude znášať Tesco," vyhlásil podľa spravodajského portálu The Telegraph jeho generálny riaditeľ Philip Clarke s tým, že aj keď nie sú extrémne vysoké, premietnu sa do nižších marží firmy. Zároveň pripustil, že to ovplyvní nárast ceny mäsa v sieti Tesco. "Dúfam, že to nebude znamenať zvýšenie cien, no nedokážem zaručiť, že sa tak nestane," dodal. P. Clarke.

Kontroly toho, čo ukladajú zamestnanci do mraziarenských boxov a na regále, majú byť súčasťou opatrení, ktorými sa snaží Tesco obnoviť dôveru zákazníkov. Okrem toho začína v Británii hovoriť o nákupe mäsa výlučne od domácich poľnohospodárov a k rovnakému kroku vyzýva aj svojich dodávateľov. Výrobcovia i analytici sú však na rozdiel od farmárov z takéhoto postoja zdesení a varujú, že zníženie podielu lacnejšieho mäsa z dovozu dvihne cenu koncových produktov a domáca ponuka nepokryje dopyt. V súčasnosti až 40 percent bielkovín, ktoré Briti skonzumujú, pochádza z dovozu.

"Od júla budú musieť všetky naše čerstvé kurčatá pochádzať z britských fariem. Bez výnimky. Postupne sa tiež budeme snažiť docieliť, aby aj časti kureniec v hotových jedlách, čerstvých i mrazených, pochádzali z Britských ostrovov," vyhlásil P. Clarke na výročnej konferencii Národného poľnohospodárskeho zväzu v Birminghame.

V Tescu si chcú byť podľa jeho ďalších slov istí, odkiaľ výrobky, ktoré predávajú, pochádzajú. "Bezpochyby odhalíme veci, ktoré sa nám nebudú páčiť," povedal P. Clarke. Reťazec zároveň pripravuje zriadenie internetovej stránky, na ktorej bude podrobne informovať o zložení výrobkov, ktoré predáva. Projekt údajne nebude mať v Británii obdobu.

Škandál s koňacinou zaplatia zákazníci, pripúšťa Tesco

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto - SITA / AP