Nemeckí automobiloví giganti, tradične považovaní za symbol špičkovej technológie a inžinierskej dokonalosti, čelia závažným problémom, ktoré narúšajú ich dlhoročnú dominanciu na globálnom trhu. Aktuálne čelia tlaku zo strany elektrických vozidiel, ktoré prinášajú nižšie ziskové marže a vyžadujú masívne investície do vývoja.

Kým tradiční nemeckí výrobcovia ešte stále hľadajú spôsoby, ako optimalizovať produkciu elektrických áut, čínski hráči už prinášajú na európske cesty modely, ktoré dokážu zaujať nižšou cenou, kvalitnou výbavou a stále zlepšujúcim sa dizajnom.

Nožnice sa otvárajú

Analytický report odvetvia od spoločnosti Allianz hovorí o tom, že európski výrobcovia automobilov budú do roku 2030 čeliť 39-percentnému poklesu celkového predaja v Číne, ak miestni výrobcovia zvýšia svoj podiel na trhu na 75 percent.

Tento posun by mohol znížiť európsku výrobu v Číne na 2,7 milióna áut. Kolektívna ročná čistá strata európskych výrobcov automobilov by mohla do roku 2030 presiahnuť sedem miliárd eur v dôsledku zvýšenej konkurencie zo strany čínskych značiek, ktoré čoraz viac dominujú domácemu trhu.

Steampunk,Portrait,Artistic,Image,Of,Tesla,Model,Y,Culoare,Gri
Neprehliadnite

Bezplatné supernabíjanie a AI vízia Tesly posúvajú hodnotu firmy na nové maximá

Investičná banka Goldman Sachs na situáciu reaguje znížením investičného ratingu spoločností Porsche a Mercedes-Benz, pričom signalizuje ťažké obdobie pre európsky automobilový priemysel. Zatiaľ čo akcie Porsche za uplynulý rok stratili 20 percent hodnoty a Mercedes odpísal desať percent, akcie čínskeho výrobcu áut BYD za rovnaké obdobie zaznamenali nárast o 26 percent.

Analytik George Galliers upozornil na rastúce náklady, riziká spojené s clami a prísne environmentálne predpisy. „V roku 2025 očakávame ďalší náročný rok pre akcie európskych automobiliek,“ uviedol G. Galliers z Goldman Sachs a pripomenul, že sektor v roku 2024 stratil viac ako dvanásť percent hodnoty. Banka znížila svoje prognózy zisku pre celý sektor o deväť percent na rok 2025 a o šesť percent na rok 2026.

Regulačné tlaky

Jedným z najväčších problémov pre európskych výrobcov je ziskovosť batériových elektrických vozidiel (BEV). Podiel BEV na trhu v Európe by sa mal zvýšiť zo 14,3 percenta v roku 2024 na približne 19 percent v roku 2025, a to vďaka regulačným opatreniam na znižovanie emisií CO2.

G. Galliers však vyjadril pochybnosti, či tento nárast predaja dokáže kompenzovať vysoké náklady na výrobu BEV, ktoré zostávajú hlavným obmedzením ziskových marží.

Ďalším problémom je klesajúca ziskovosť nemeckých automobiliek v Číne. Zisky zo spoločných podnikov v Číne v roku 2024 klesli o 36 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Podľa Goldman Sachs by podobný vývoj mohol čakať aj ďalších výrobcov áut, keďže napríklad Ford a General Motors už hlásia stratové čínske operácie.

„Vidíme obmedzený priestor pre rast zisku v roku 2025,“ uviedol G. Galliers. Porsche má problémy s nižším dopytom po BEV na západných trhoch a s pretrvávajúcimi ťažkosťami v Číne. Firmu navyše zaťažuje vysoká finančná páka a reštrukturalizácia materského koncernu Volkswagen. Goldman Sachs neočakáva, že čistý dlh spoločnosti klesne pod štyri miliardy eur pred rokom 2027.

Pri Mercedese banka očakáva pokles predaja luxusných vozidiel najvyššej triedy, ako aj slabší dopyt na kľúčových trhoch.

Zisk pred úrokmi a zdanením automobilovej divízie Mercedesu ku koncu tretieho štvrťroka 2024 medziročne klesol o 44 percent. Goldman Sachs predpokladá ďalší pokles o 14 percent v roku 2025, hoci o rok neskôr očakáva mierne oživenie.

Napriek týmto výzvam banka vidí potenciál v technologických inováciách Mercedesu, najmä v oblasti autonómneho riadenia úrovne 2+ a v partnerstve so spoločnosťou Nvidia.

K problémom odvetvia sa pridávajú aj obchodné a colné neistoty. Európska únia zaviedla clá na BEV vyrábané v Číne, čo by mohlo zvýšiť náklady európskych výrobcov. „Automobilový priemysel je vo svojej podstate globálny. Akékoľvek eskalácie ciel môžu výrazne zasiahnuť výrobcov originálneho vybavenia,“ poznamenal G. Galliers.

Hoci výhľad pre nemeckých výrobcov áut zostáva náročný, Goldman Sachs vidí v európskom automobilovom sektore svetlé miesta. Banka označila Renault za potenciálne atraktívnu investíciu. Francúzsky výrobca sa sústreďuje na nákladovú disciplínu a ponúka silné produktové portfólio, čo mu môže pomôcť lepšie zvládnuť súčasné trhové turbulencie.

roboti
Neprehliadnite

Boj o prácu s robotmi. Múdrejšie stroje, ktoré nepotrebujú dovolenku, ohrozujú pracovné miesta

Flag,Of,Usa,And,China,On,A,Processor,,Cpu,Or
Neprehliadnite

Nemecký sen stať sa čipovou veľmocou sa rozplýva. Čína a USA míľovými krokmi predbiehajú EÚ