„Napriek rozšírenému názoru Chrysler nie je na dne.“ Tak zneli prvé slová, ktorými Sergio Marchionne, šéf skupiny Fiat, začal v stredu očakávané predstavenie vízie tretej najväčšej americkej automobilky na najbližších päť rokov.

Aby podporil efekt svojich slov, začal šesťhodinovú prezentáciu opisom finančnej situácie automobilky po prvom štvrťroku, v ktorom ju Fiat kontroluje. Ide o tretí štvrťrok 2009 a Chrysler mal v rukách voľnú hotovosť 5,7 miliardy dolárov. To je takmer o polovicu viac než v júni, keď opustil režim americkou vládou sponzorovaného konkurzu. Kedže Chrysler nie je verejne obchodovaná firma, na tlačovke v centrále Auburn Hills zverejnil prvé výsledky od jari, keď požiadal o ochranu pred veriteľmi.

Opatrná firma

Po prvých vyhláseniach S. Marchionne pokračoval ďalšími číslami, pripravenými na efekt. V treťom kvartáli dosiahla automobilka zisk pred zdanením, amortizáciou a odpismi 200 miliónov dolárov. „Predpokladám, že väčšina z vás podcenila podstatné zníženie nákladov, ktoré Chrysler uplatnil v konkurznom konaní,“ oslovil S. Marchionne v preslove novinárov a analytikov. „Nový Chrysler“ je podľa neho extrémne šetrný a veľmi opatrný pri míňaní peňazí.

Odpoveď na zásadnú otázku, kedy vykáže automobilka čistý zisk, na dlhočiznej prezentácii nezaznela. Agentúra Bloomberg sa odvolala na tvrdenie troch ľudí, oboznámených so situáciou v automobilke, ktorí tvrdia, že v očakávaniach S. Marchionneho je, aby Chrysler na budúci rok prekročil bod zlomu k ziskovosti a v roku 2011 vykázal zisk.

Teraz drží Chrysler v USA s predajom na úrovni necelých 800-tisíc áut zhruba deväťpercentný trhový podiel. Aj v treťom štvrťroku pokračoval prepad jeho predajov – medziročne takmer o štvrtinu. Len v septembri vykázal predaj medziročne 42-percentný pokles, kým celá automobilová brandža zaznamenala na americkom trhu iba desaťpercentný pokles. V októbri sa tempo poklesu zmiernilo na medziročné zníženie o 30 percent. Faktom však je, že zvyšným dvom firmám detroitskej „Veľkej trojky“ Fordu a General Motors predaje rástli. Chrysler sa mohol na konci októbra utešiť iba správou, že za uplynulý rok znížil stav nepredaných áut na sklade o 60 percent.

Podľa finančného šéfa automobilky Richarda Palmera je generovanie hotovosti v čase poklesu predajov úspech. Uberanie z hotovostných zásob firmy neočakáva ani naďalej. No aj tak za prioritu označil zvýšenie predaja. „Môžeme generovať hotovosť, len ak predáme viac áut,“ dodal R. Palmer, ktorý prišiel do firmy v lete z Fiatu.

Ničenie skepsy

Sergio Marchionne: Chrysler nie je na dne
Zdroj: GREGORIO BORGIA

Tento rok by mohli všetky značky skupiny Chrysler predať okolo 1,3 milióna vozidiel. Už ako súčasť päťročného rozvojového plánu hovorí R. Palmer o raste ročných predajov na 2,8 milióna áut v roku 2014. V rámci toho očakáva, že celý americký trh osobných a ľahkých úžitkových áut dovtedy narastie z tohtoročných desať a pol milióna áut o ďalšie štyri milióny.

No ak sa má Chrysler na takomto raste podieľať, má pred sebou výzvu získať si späť amerických motoristov, pomerne skeptických k jeho kvalite, zhodujú sa odborníci. Senior viceprezident automobilky pre kvalitu Doug Betts tvrdí, že firma na tom intenzívne pracuje. Kým v čase jeho príchodu do automobilky pred dvoma rokmi, cituje agentúra AP, trvalo 71 dní, kým sa niekto začal zaoberať ohláseným problémom, dnes pracuje 14 tímov na tom, aby sa problémy riešili čo najrýchlejšie.

Menej valcov

Cestou má byť využitie technického know-how Fiatu, ktorým S. Marchionne presvedčil administratívu prezidenta Baracka Obamu, aby zveril skrachovanú automobilku do talianskych rúk. Podľa novej stratégie by sa do roku 2014 mala vyrábať viac než polovica Chryslerov, Dodgeov a Jeepov na platformách Fiatu. Niektoré staršie modely z výrobnej náplne zmiznú, prinajmenšom pozastaví sa aj produkcia imidžových športových vozidiel Viper.

Kým sa naplánovaných 21 modelov na troch platformách Fiatu postupne dostane na trh, majú automobilke podľa S. Marchionneho pomáhať peňažné zásoby z primárnych úspor. Ďalšiu 2,9-miliardovú úsporu plánuje automobilka v priebehu päťročnice získať zo zdieľaného nákupu s Fiatom.

Navyše by sa mal citeľne, z 45 na 58 percent, zvýšiť v portfóliu Chrysleru podiel malých áut a strednej triedy. Zmena bude citeľná aj na montovaných motoroch. Podiel veľkých osemvalcov má klesnúť o sedem percentných bodov na 11 percent, áut a dodávok s šesťvalcovými motormi sa má vyrábať maximálne 37 percent, kým vlani poháňali 54 percent predaných áut automobilky. Naopak, podiel áut so štvorvalcových motorom sa má viac než zdvojnásobiť na 38 percent z terajších sedemnástich.

Smer burza

Po vlaňajšej strate vyše osem miliárd dolárov musel Chrysler v osemdesiatom štvrtom roku svojej existencie na konci apríla vyhlásiť bankrot. Za pomoci americkej a kanadskej vlády a provincie Ontario dostal štátnu injekciu 15,5 miliardy dolárov. Americká vláda získala za pomoc osem percent akcií. Fiatu pripadla pätina, no v prípade úspechu môže jeho podiel narásť až na 35 percent. V rámci reštrukturalizácie dlhov Chrysleru dostali 55 percent akcií zamestnanecké dôchodkové fondy spravované odborovou organizáciou United Auto Workers.

Ako tento týždeň oznámil zúčtovací úrad americkej vlády, štát je pripravený predať svoj podiel vo chvíli, keď trhová kapitalizácia firmy dosiahne 54,8 miliardy dolárov. V plánoch Fiatu je aj začať firmu znovu verejne obchodovať. Takú hodnotu Chrysler ešte nikdy nemal. V roku 1997, keď sa naposledy obchodovalo s akciami firmy na burze, sa jej cena hýbala medzi 23,1 a 31,7 miliardy dolárov. O rok neskôr, v čase štartu neúspešnej fúzie s nemeckým Daimlerom, ju ocenili na 37 miliárd dolárov.

Foto - TASR