Vývoj sektora technológií, médií a telekomunikácií (TMT) je dynamický a v niekoľkoročných cykloch zvykne dochádzať k jeho oživeniu. Rok 2008 bol však relatívne stabilným rokom s miernym rastom tržieb, primeranou ziskovosťou (hoci v priemere došlo k poklesu). Okrem toho nedošlo k žiadnym závažným transakciám a neboli zaznamenané žiadne mimoriadne správy. Bol teda rok 2008 nudný?
Určite nie. Napriek dojmu vonkajšej stability sa neustále viedol boj o zákazníkov, znižovali sa jednotkové ceny a na trh prichádzali nové a nové produkty, zákaznícke služby a riešenia. Tento vývoj bol príznačný najmä pre telekomunikačný sektor, kde došlo k výraznému rozšíreniu širokopásmových pripojení zavádzaním nových efektívnejších technológií.
V oblasti televízneho vysielania tlmili rast výrazne klesajúce príjmy z reklamy, a to najmä na Ukrajine a v Rumunsku, kde tradične významní zadávatelia reklám citlivo reagovali na turbulentné ekonomické prostredie krátením výdavkov na marketing. Nedávne odhady budúceho vývoja v sektore naznačujú, že výdavky na televízne reklamy by mohli zaznamenať dvojciferný pokles na všetkých stredoeurópskych trhoch. Naopak počet divákov aj priemerný čas sledovania televízie sa vzhľadom na vyššiu nezamestnanosť pravdepodobne zvýši.
Mohlo by sa zdať, že zadávatelia reklám sa budú snažiť využiť situáciu a osloviť väčšie publikum za nižšie ceny, a tak vykompenzovať počiatočný prepad dopytu a stabilizovať trh. K tomu však doposiaľ nedošlo a zadávatelia reklamy sa namiesto toho vrhli na internet, ktorý sľubuje nové obchodné modely, presnejšie zacielené kampane a presnejšie vyčíslenie miery návratnosti investícií.
Segment internetových médií bude pravdepodobne pokračovať v raste aj v ďalšom roku. Očakáva sa, že výdavky na reklamu budú v roku 2009 rásť dvojciferným tempom. Vďaka väčšej penetrácii vysokorýchlostných širokopásmových pripojení získava internet čoraz väčšiu konkurenčnú výhodu oproti ostatným médiám, keďže používatelia internetu majú k dispozícii prístup ku kvalitnejšiemu obsahu. Toto prostredie by malo prilákať významných zadávateľov reklamy vzhľadom na možnosť presnejšieho zacielenia kampane a vyčíslenia výdavkov na marketing. Aj tradičné printové a televízne médiá zvyšujú investície do internetu v snahe vyvážiť stagnujúce príjmy z reklamy na čoraz saturovanejších trhoch v strednej Európe. Vzhľadom na tento vývoj je nepravdepodobné, že by printovým médiám v najbližšom desaťročí hrozil zánik, avšak aj tieto budú musieť hľadať účinnejšie obchodné modely a efektívnejšiu štruktúru nákladov, pokiaľ si budú chcieť zachovať alebo znovu dosiahnuť ziskovosť.
Segment tradičných printových médií zaznamenal v roku 2008 globálny pokles a vzhľadom na nižšie príjmy z inzercie sa očakáva ďalší pokles aj v roku 2009. Príčinou je najmä rast internetu, ktorý si zvýšil svoj podiel práve na úkor printových médií. Dopady globálneho poklesu však boli v strednej Európe miernejšie než v ostatných regiónoch, a to najmä vďaka silnej čitateľskej základni. Príkladom môže byť kondícia najväčších vydavateľov v regióne ako je Bauer Media. Tejto spoločnosti sa v roku 2008 podarilo zvýšiť tržby o 52 percent a viac než zdvojnásobiť čistý zisk. Súčasné ekonomické prostredie pravdepodobne viac vyhovuje väčším a diverzifikovanejším hráčom, pretože tí sú lepšie pripravení na pokles dopytu.
Mediálne spoločnosti v tomto roku nedosiahli najvyššie priečky, keďže tie obsadili veľkí telekomunikační operátori a technologické spoločnosti spotrebiteľského sektora. Obidva sektory čelia saturovanejšiemu dopytu po produktoch než v predchádzajúcich rokoch. Pokiaľ si chcú tieto spoločnosti zachovať rast, musia pokračovať v propagácii nových produktov a služieb. Najväčší dopyt zaznamenali produkty sektora telekomunikácií a širokopásmového pripojenia (káblového aj bezdrôtového). Širokopásmový internet síce v žiadnom prípade nemožno považovať za novinku, ale v roku 2008 sa spoločnostiam pôsobiacim v tomto segmente naozaj darilo, keďže rast hlasových služieb evidentne opadáva a penetrácia pevných liniek konzistentne klesá na väčšine stredoeurópskych trhov. Technologické spoločnosti spotrebiteľského sektora uvádzajú nové televízory s HD technológiou, telefóny, prenosné počítače a fotoaparáty prakticky každý týždeň v snahe kompenzovať pokles cien produktov, ktoré boli bestsellermi iba pred niekoľkými mesiacmi.
Na poli fúzií a akvizícií došlo v roku 2008 k minimálnej aktivite, najmä vzhľadom na všeobecný nedostatok zdrojov a výpadky očakávanej trhovej hodnoty spoločností z hľadiska kupujúcich aj predávajúcich. Medzi významnejšie transakcie v sektore médií v roku 2008 možno zaradiť akvizíciu spoločnosti Nova Televizia spoločnosťou Modern Times Group, a akvizíciu väčšinového podielu v televíznej stanici TV2 a Ring-TV spoločnosťou CME. Všetky tieto transakcie sa uskutočnili v Bulharsku, čo naznačuje strategický význam tohto trhu pre veľkých stredoeurópskych hráčov. Konsolidácia v segmente systémových integrátorov ilustruje situáciu, ktorá panuje v oblasti fúzií a akvizícií v celom technologickom sektore. Spoločnosť Ness Technologies prevzala spoločnosť Logos, aby si doplnila svoje portfólio IT služieb v Českej republike. V rámci telekomunikačného sektora pokračoval Deutsche Telekom v konsolidácii svojho zastúpenia v regióne akvizíciou významného podielu v gréckej telekomunikačnej spoločnosti Hellenic Telecommunications Organization (OTE), ktorá pôsobí najmä v Albánsku, Bulharsku, Rumunsku a v Srbsku.
Začiatok roka 2009 priniesol niekoľko významných transakcií. V marci 2009 ohlásila spoločnosť Time Warner prevzatie 31 percentného podielu v spoločnosti CME, ktorá prevádzkuje popredné televízne stanice v stredoeurópskom regióne. Ďalšou významnejšou transakciou bolo prevzatie operátora káblovej televízie UPC Slovenia súkromnou investičnou spoločnosťou Mid Europa Partners v apríli 2009.
Sektor TMT v strednej Európe bol dlhé roky charakteristický dominanciou nadnárodných spoločností ako Samsung, Nokia, Panasonic, Hewlett-Packard, IBM, Bauer Media, Deutsche Telekom, France Telecom, Telefonica, Vodafone a UPC. Zo spomínaných troch segmentov majú lokálne spoločnosti výrazné zastúpenie iba v segmente médií. Medzi lokálne spoločnosti (presnejšie skupiny, ktorých hlavné činnosti sú koncentrované v strednej Európe) patrí CME, ITI, Polsat, Agora alebo Tisak.
Skutočnosť, že v segmente technológií a telekomunikácií dominujú nadnárodné skupiny možno jednoducho vysvetliť vysokými nárokmi na skúsenosti a rozsah aktivít, ktoré sú pre úspešné pôsobenie v tejto sfére podnikania nevyhnutné. Sektor médií je výnimkou najmä preto, lebo lokálnym spoločnostiam sa v zvýšenej miere darí ponúkať vysokokvalitný lokálny obsah.
Je zaujímavé, že niektorým spoločnostiam, ktoré vyrástli resp. pochádzajú zo strednej Európy, sa darí dosahovať významnejšiu pozíciu aj v kontexte celého sektora. Jednou nich je aj skupina Asseco, ktorá vznikla fúziou niekoľkých systémových integrátorov a vďaka akvizíciám v zahraničí mimo regiónu strednej Európy. Táto spoločnosť dnes patrí medzi najväčších integrátorov na kontinente. Ďalším príkladom je GTS, integrovaný telekomunikačný operátor pôsobiaci vo firemnej sfére (B2B) v strednej Európe, alebo RCS-RDS, rumunská telekomunikačná technologická skupina, ktorá rozširuje aktivity na trhy susedných krajín.
Dominancia nadnárodných spoločností v sektore TMT je zrejmá aj na slovenskom trhu. V rebríčku 500 najväčších spoločností v strednej a východnej Európe sa zo Slovenska umiestnilo 5 zástupcov tohto odvetvia: dve spoločnosti z oblasti elektrotechnického priemyslu a traja telekomunikační operátori. Zástupcovia odvetvia technológií Samsung a Sony už koncom minulého roka začali pociťovať oslabenie dopytu a vysokú konkurenciu lacnejších výrobkov. Začiatkom druhého polroka 2009 však už spoločnosti ohlasovali oživenie a stabilizáciu na trhoch. V oblasti telekomunikácií by mal v roku 2009 pokračovať proces fúzie operátora pevných liniek Slovak Telekom a jeho dcérskej spoločnosti T-Mobile. Z oblasti IT technológií sa napriek dynamickému rastu mnohých softvérových spoločností nedostali do rebríčka žiadna zo slovenských spoločností.
Autor je vedúcim oddelenia TMT spoločnosti Deloitte Central Europe.
Foto na titulke - Vlado Benko