Na začiatku jeho kariéry stála Motorola, ktorá sa etablovala v Piešťanoch v priestoroch bývalej Tesly. Z Motoroly vznikla neskôr firma, ktorá založila na Slovensku svoju dcéru ON Semiconductor Slovakia. Andrej Tomašik, ktorý je tento rok nominovaný na cenu TREND Manažér roka 2023, je generálnym riaditeľom slovenskej pobočky, ktorá ma dnes názov onsemi.
Firma však čipy už nevyrába, na Slovensku má dizajnové, ako aj technické a obchodné servisné centrum, pričom pôsobí v troch mestách – Bratislave, Piešťanoch a Žiline. A. Tomašik je okrem toho zodpovedný aj za kontrolu kvality pre zákazníkov v Európe, na Strednom východe a v Afrike. Vo firme pôsobí už 23 rokov, za ten čas prešiel jej rôznymi pozíciami a organizáciami. Funkciu generálneho riaditeľa zastáva štyri roky. Tržby spoločnosti kontinuálne rastú, pričom rástli aj počas pandémie, vlani dosiahli 22 miliónov eur.
Koncern onsemi navrhuje a vyrába na celom svete desiatky tisíc elektronických komponentov. Čo z toho je na Slovensku?
Spoločnosť onsemi vyrába produkty od malých diód a tranzistorov za niekoľko centov až po komplexné súčiastky, ktoré stoja tisíce eur. Na Slovensku ide o vývoj takzvaných regulátorov, ktoré sú orientované primárne na oblasť automotive. Firma sa strategicky zameriava na Intelligent Power a Intelligent Sensing. V Bratislave dizajnujeme nové druhy čipov.
Máme tam dizajnové centrum a softvérový tím zameraný na vývoj aplikácií podporujúcich design-in našich produktov v zákazníckych aplikáciách. V Piešťanoch máme tímy zamerané na strategické využitie technológie vrátane jej využitia v aplikáciách. Tím v Žiline sa zameriava na už existujúce portfólio a na nové možnosti využitia produktov či ich systémovú integráciu. Zo Slovenska poskytujeme celosvetovú podporu zákazníkom, ktorí majú v úmysle používať naše produkty.
Má extrémne výbušný džob, cez kovid dodával kyslík do desiatok nemocníc a zároveň riešil fúziu
Na Slovensku fungujete na troch miestach. Čo spadá pod Piešťany?
Piešťany sú centrom celej našej slovenskej siete, kde máme biznisové aj technické funkcie. Z biznisových ide napríklad o predaj, marketing či cenotvorbu, spracovanie objednávok, ako aj technickú podporu pre európsky a americký trh. Na Slovensku máme viac ako 400 zamestnancov, pričom neustále hľadáme nové talenty.
Lokalita pobočiek, zdá sa, odzrkadľuje potrebu kvalifikovaných zamestnancoch.
Určite áno, v Bratislave aj v Žiline máme pracoviská preto, aby sme boli blízko k študentom, ktorí sa následne môžu stať našimi zamestnancami. A mnohí z nich sa už nimi aj stali. Vzhľadom na špecializáciu, ktorú potrebujeme, spolupracujeme so Slovenskou technickou univerzitou, kde vyhľadávame nové talenty. V Žiline máme veľmi úzku spoluprácu so Žilinskou univerzitou – Fakultou elektrotechniky a informačných technológií. Pôsobíme priamo na univerzite. Navyše náš tím v Žiline vyhral medzinárodnú súťaž o najlepšiu spoluprácu biznisu s univerzitným prostredím v strednej a východnej Európe.
Hovoríte, že slovenský tím vyvíja regulátory. Kde vo svete sa napríklad nachádzajú?
Slovenská pobočka je zameraná na produktové línie pre automotive priemysel. Automotive je pre onsemi strategická oblasť a spolu so segmentom industrial tvorí okolo 80 percent príjmov. Samozrejme ako firma máme široké portfólio produktov. Hovoríme o viac ako 40-tisíc typov výrokoch a 65 miliardách kusov produktov vyrobených ročne, čo zaručuje, že s našimi produktmi sa môžete stretnúť v elektrických vozidlách, energetickej infraštruktúre, ako sú solárne farmy a elektrárne, v medicínskych aplikáciách, letectve a samozrejme v počítačoch, mobilných telefónoch a spotrebných aplikáciách. Naše optické senzory sú napríklad v robotickom roveri na Marse.
Spomínali ste servisné centrum v Piešťanoch? Zrejme nejde o call centrum.
To rozhodne nie, keďže sme orientovaní B2B. Objednávkové systémy máme elektronické a automatizované. Primárne teda komunikujú naši zákazníci cez ne. Naše oddelenie podpory preto rieši hlavne neštandardné situácie. Napríklad keď klient mení objednávky a tím musí nájsť riešenie, ako splniť nové požiadavky. Tieto pozície si už vyžadujú vyššiu úroveň odbornosti.
Podporu robíte aj pre Ameriku a Áziu, takže zrejme máte viacero zmien.
Konkrétne máme dve zmeny. Európsky tím pracuje v štandardnom dennom režime. Tím americkej podpory začína napoludnie. Poskytujeme čiastočnú podporu aj zákazníkom v Ázii. Tento tím začína o piatej hodine ráno. V prípade Ázie sme len dodatočnou podporou na veľmi špecifické funkcie, keďže priamo na mieste máme svoju „dvojičku“, ktorá je zodpovedná za primárnu podporu.
Kto robí prácu na amerických či ázijských zmenách?
Väčšinou ľudia, ktorým z rôznych dôvodov vyhovuje a vedia pracovať v posunutom režime. Snažíme sa byť kreatívnym zamestnávateľom, ktorý vytvára prostredie umožňujúce aj relax a regeneráciu počas dňa – či už ide o gym zónu, alebo relaxačné miestnosti kde môžete nájsť napríklad masážne kreslá.
Na Slovensku dlhodobo rastiete v tržbách, od čoho to závisí?
Slovenskej pobočke sa darí tak dobre, ako sa darí firme. Počas pandémie sme najskôr zaznamenali oslabenie zo strany automotive segmentu, ale následne vzrástol dopyt zo strany výrobcov spotrebnej elektroniky a PC. Potom opäť vzrástol aj dopyt z automotivu. Výrobné kapacity čipov pre špecifické aplikácie však boli obsadené, a preto museli všetky subjekty trhu hľadať možnosti, ako sa s týmto rastom vysporiadať. Spoločnosti onsemi tak rástol objem výroby a nám objem dizajnu a servisu. Náš rast bol okrem toho spôsobený aj zmenou vedenia firmy, ktoré sa zameralo na portfólio produktov v rámci už spomínanej Intelligent Power a Sensing technológie pre aplikácie v automotive, priemyselný trh a trhy s 5G-cloudom.
Ako taký vývoj a dizajn prebiehajú?
Dizajn býva plánovaný dlhodobo dopredu. Podľa komplexnosti jednotlivých produktov. Spolu s dizajnom však musíme robiť aj kvalifikačné testy. Tie sú časovo veľmi náročné, obzvlášť pri automotive. Pred zaradením konkrétneho komponentu do sériovej výroby testujeme napríklad jeho odolnosť voči vlhkosti či napätiu. Pri bežných produktoch ide o tristohodinový test životnosti, pri automotive môže trvať aj tisíc hodín a viac. Odolať musia extrémnym teplotám od mínus štyridsať až po plus sto päťdesiat stupňov Celzia, prípadne vyšším elektrickým prúdom a napätiam.
Čo vám prináša viac tržieb z aktivít na Slovensku?
Z pohľadu výkonu konkrétnych činností sú dnes aktívnejšie naše servisné zložky. Počet polovodičov v automotive pritom neustále narastá, spotrebitelia chcú mať bezpečnosť, komfort a autonómne riadenie elektromobilu. V spaľovacích vozidlách máme objem produktov asi na úrovni 50 dolárov za kus, v elektrických za 750 dolárov.
V elektromobilite rastie Čína. Má onsemi aktivity aj tam?
Áno, onsemi dodáva aj pre čínskych výrobcov, keďže tamojšia elektromobilita veľmi dynamicky napreduje. Inteligent Power a Intelligent Sensing portfólio a mobilita obzvlášť elektromobilita sú veľmi úzko prepojené. Silicon karbid (SiC) súčiastky, ktoré má onsemi jedinečnú schopnosť vyrábať v rámci celého výrobného cyklu produktu – od výroby základného materiálu, cez čip až po konkrétny modul – sú šperkami v tejto oblasti.
Otec mi do riadenia nezasahuje, hovorí Réka Világi nominovaná na TREND Manažéra roka
Elektromobilita sa borí s mnohými ťažkosťami. Ako dlho vydrží?
Záleží na tom, ako bude celé prostredie okolo nej riadené. Do akej miery je jej podpora poháňaná politikou a do akej miery zákazníkmi. My ako výrobcovia sa orientujeme, samozrejme, na zvyšovanie účinnosti našich produktov a tým pádom aj celých systémov, čo ovplyvňuje spôsobilosti samotných áut. Určite si myslím, že elektromobilita bude rásť, zrejme to však nebude jediná alternatíva.
Jednou z ďalších možností pohonu bude vodík. Konvenčné spaľovacie motory sú tu už sto rokov. Prešli dlhú cestu, aby sa dostali do tohto štádia. A hoci vývoj sa dynamizuje, elektromobilita je ešte len na začiatku. Určite bude napredovať optimalizácia produktov, systémov, ako je nabíjacia infraštruktúra a batérie. Alebo pôjde o nové typy batérií s novým spôsobom nabíjania či výmeny.
Ako máte nastavenú štruktúru riadenia?
V našej spoločnosti funguje maticová štruktúra riadenia. V rámci slovenskej dcéry mám pod sebou zhruba desať manažérov tímov, s ktorými sa koordinujeme na týždennej báze. Každý tím zároveň komunikuje aj s centrálou v rámci svojej špecializácie. Pokiaľ ide o moju funkciu, mám na starosti oddelenia v Belgicku, Nemecku, Česku a na Slovensku. Na ne sa obracajú primárne naši európski zákazníci či už sa jedná o kvalifikáciu nových produktov, zmien alebo riešime technické aspekty. Hoci fokus je zameraný na región EMEA, do veľkej miery je podpora celosvetová.
Dlhšie prebieha boj medzi zástancami a odporcami home officeu, kde stojíte vy?
My sme zhodou okolností nabehli na hybridný režim práce krátko pred pandémiou, keď sme zamestnancom umožnili jeden deň home officeu. Pandémia to však celé narušila, prešli sme na stopercentný home office, ale dnes opäť pracujeme z kancelárií. Ak pracujete len z domu, tak neviete, čo všetko vlastne neviete. Veľmi veľa informácií si ľudia vymieňajú na chodbe či pri káve. A tie informácie sú dôležité pre vznik nových nápadov či riešenie problémov. Nedá sa to nahradiť a my sme sa nechceli od tejto vetvy informácií odpíliť. Do kancelárií sme sa preto vrátili na päť z piatich dní v týždni, ale štruktúrna flexibilita je pre niektoré oddelenia nastavená na úrovni tri ku dvom dňom. Pre všetkých však platí, že v prípade individuálnej potreby k tomu pristupujeme flexibilne.
Aké hodnoty ako manažér uznávate?
Keďže sme medzinárodná spoločnosť, určite je to diverzita. Tá pre mňa reprezentuje schopnosť pristupovať k rôznym ľuďom s porozumením, snažiť sa pochopiť iné zmýšľanie, vedieť kooperovať, ovplyvňovať sa v rámci kreativity. Zároveň sa riadim pravidlom: nehľadaj problém tam, kde je riešenie.
Môžete byť konkrétnejší?
Myslím si, že my Slováci máme niekedy tendenciu zbytočne sa zacykliť a tým spomaliť možný progres. Treba ísť ďalej. Musíme prestať riešiť egá, lebo inak sa neposunieme vpred a nebudeme rásť. Celkovo si myslím, že riadenie je najmä o rešpekte a integrite. To je predpoklad, aby sa medzi manažérom a ľuďmi vytvoril vzťah. Na čom sa dohodneme, to musí platiť. Na oboch stranách. Toto sú naše DNA vlastnosti, o ktoré sa usilujeme ako jednotlivci a spoločnosť. Základom hodnôt našej spoločnosti je aj zmysel pre inovácie a dosahovanie excelentnosti.
Počas vášho pôsobenia vo firme prišlo aj k prepúšťaniu ľudí. Bolo to náročné?
Hoci z dlhodobého pohľadu nám na Slovensku kontinuálne narastá počet zamestnancov, určite prišlo v rámci reštrukturalizácie k situácii, keď sme niektoré pozície rušili aj na Slovensku. Okolnosti týkajúce sa ľudí, respektíve situácie, ktoré majú na nich negatívny dosah, patria medzi tie najťažšie manažérske rozhodnutia. V týchto prípadoch sa snažíme hľadať vhodné možnosti pre dotknutých zamestnancov. Dôležité je nájsť priateľský spôsob ukončenia pracovného pomeru. Mnohých z nich sme po pandémii zobrali naspäť, keďže ON Semiconductor Slovakia získalo z centrály nové funkcie.
Ako je to u vás s nedostatkom kvalifikovaných ľudí?
Dlhodobo kontinuálne narastá počet zamestnancov, takže otvorené pozície máme na pracovných portáloch inzerované takmer kontinuálne. Výzvou sú najmä vysokokvalifikované funkcie technického zamerania. Vnímame, že univerzity bojujú o vytvorenie záujmu pre ich študentov, takže okrem univerzít sme sa presunuli aj do oblasti stredného školstva a snažíme sa popularizovať elektrotechniku už tam. Organizujeme semináre na vysokých a stredných školách a tento rok sme prvý krát zorganizovali elektrotechnický kemp pre deti od jedenásť do štrnásť rokov, aby sme túto oblasť medzi nimi spopularizovali.
Vo firme ste už vyše dvadsať rokov. Čo vás v nej drží?
Najmä zmeny, ktorých som mohol byť súčasťou a ktoré mi zároveň umožnili kariérne rásť. Na začiatku som mal na starosti výrobu a subdodávateľov výrobkov, pred dvanástimi rokmi mi pribudla európska funkcia v oblasti kvality, popritom som mal manažérsky na starosti rôzne biznisové procesy a strategické rozhodovania. Takáto dynamika a intenzita mi vyhovujú.
Máte čas aj na nejaké hobby?
Mojím hobby je asi motorka. Ale ak by ste sa ma opýtali, koľko krát som ju tento rok prevetral, tak vám poviem, že len štyri krát. Jazda na nej ma zresetuje, nemôžem premýšľať nad prácou, musím sa sústrediť na jazdu.
- Andrej Tomašik
Vyštudoval Slovenskú technickú univerzitu v Bratislave. Pre nadnárodnú spoločnosť onsemi pracuje už 24 rokov. Ako general manger ON Semiconductor Slovakia už štyri roky, ako Director pre oblasť EMEA Customer Quality už štyri a pol roka.