Napriek mnohým výzvam a pokračujúcej pandémii vo finančnom roku 2021 dosiahla IKEA Slovensko celkový obrat, ktorý bol takmer totožný s minuloročným. Oproti finančnému roku 2020 narástol počet zamestnancov o viac ako 17 percent, a to najmä vďaka novovytvoreným pozíciám v oblasti online nákupov.
Rozšírili sa služby pre zákazníkov v rámci online prostredia i dvoch nových výdajných miest. Pre nábytkárskeho giganta je aj naďalej veľmi dôležitá udržateľnosť a tiež prispôsobenie sa novému nákupnému správaniu Slovákov. Riaditeľka bratislavskej IKEA, Lucia Klečková v rozhovore pre TREND prezradila, do čoho museli investovať, aký je slovenský zákazník a aká je súčasná stratégia expanzie v rámci Slovenska.
- V rozhovore sa tiež dozviete
- Ako sa IKEA stavia k udržateľnosti
- Aký je slovenský zákazník
- Čo bolo počas pandémie najťažšie
- Prečo zamestnáva utečencov
- Ako sa stavia k elektromobilite
Aké boli vaše hospodárske výsledky a ako ich hodnotíte?
Finančné roky máme od septembra do konca augusta. Minulý finančný rok bol logicky veľmi ovplyvnený pandémiou. Zažili sme lockdown, s ktorým sme sa museli popasovať. Náš biznis model je postavený na filozofii „cash and carry“, ktorý nebolo možné vykonávať. Celé naše úsilie a našich ľudí sme sústredili na online objednávky.
Dosiahli sme tržby v hodnote 113,6 milióna eur, čo je oproti predchádzajúcemu finančnému roku pokles o 0,3 percenta. Určite to ale nie je taký signifikantný pokles ako bol signifikantný zásah do nášho biznis modelu a fungovania.
Pokles v tržbách teda pripisujete pandémii?
Určite áno. V podstate všetky naše ukazovatele naznačujú, že pre bežného spotrebiteľa je naozaj obchodný dom dôležitý. Má určite významnú úlohu v inšpirácii či hľadaní riešení, no aj napriek pandémii sme dosiahli pekné výsledky. Samozrejme, cítime výrazný nárast online predaja. To znamená, že online predaj dosiahol 30,7-percentný podiel na celej tržbe. Oproti predchádzajúcemu finančnému roku ide o výrazný dvojnásobný nárast.
Čo bolo počas pandemického obdobia pre vás najťažšie?
Najťažšia bola permanentná zmena situácie. Pomerne rýchlo sme sa prispôsobili novým podmienkam, no bola to obrovská zmena, pretože fyzicky zákazník nemohol byť prítomný v obchodnom dome a teda všetka naša snaha bola smerovaná do online priestoru. Bolo pre nás dôležité, aby zákaznícka skúsenosť bola čo najkvalitnejšia. Nárast bol obrovský a okamžitý a museli sme sa oveľa rýchlejšie prispôsobovať situácii.
Zákaznícke správanie sa zmenilo. Ľudia sa naučili nakupovať online. Táto doba zbúrala veľa bariér v nákupnom správaní. Myslím si, že tento trend bude posilňovať. Určite nie sme na konci cesty zlepšovania zákazníckej skúsenosti na online, ak nie sme už teraz pripravení, tak sme na ceste k tomu, aby sme zlepšovali online zážitok. Posilnili sme organizačnú štruktúru v rámci online predaja a venovali sme sa digitalizácii.
Pomoc utečencom
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?