Po zmene majiteľa sa novým generálnym riaditeľom televízie TA3 stal Ján Svoboda, ktorý spojil sily s renomovanou konzultačnou spoločnosťou. Od spolupráce očakáva dobré výsledky, pričom v rámci televízneho vysielania bude k dispozícii viac živých programov a menej vyrábaných.

„Je viac ako dôležité uvedomiť si, že lineárna televízia, podobne ako tlačené noviny, je na ústupe. Čo platí v online svete, platí už aj v televízii – digital first,“ tvrdí v rozhovore pre TREND generálny riaditeľ televízie TA3 Ján Svoboda.

Na pozíciu generálneho riaditeľa ste zasadli aj s ozdravným plánom na tri roky. V čom bude spočívať?

V prvom roku nás čaká niekoľko výziev. Komplexná zmena workflow v newsroome, zmena programovej štruktúry, spustenie nových projektov a v neposlednom rade sťahovanie televízie po 20 rokov do nových priestorov. To, kde hľadať najlepšie výsledky, je digitálny priestor.

Vymenili sme 90 percent online tímu, s novým vedením prišli aj skvelé výsledky, web TA3 je medziročne najrýchlejšie rastúci spravodajský web na Slovensku. V druhom roku je plánované spustenie nového televízneho programu TA3 Doku, po presťahovaní vzniknú dve štúdiá, čo nám umožní spustiť ďalšie nové projekty. Vo finále očakávame finančnú stabilizáciu a vyrovnaný rozpočet.

Plánujete v blízkej budúcnosti spustiť aj ďalšie televízne stanice pod značkou TA3?

Ako som spomenul, tak na TA3 Doku už máme podanú žiadosť a chceli by sme ju spustiť do jedného roka. Rozpracovaný však máme aj ďalší zaujímavý televízny program.

Postrehy zo svetových štúdií

Televízia TA3 prechádza zmenami, ku ktorým má pomôcť aj konzultačná spoločnosť Innovation Media. Čo si od nej sľubujete?

S konzultantmi z Innovatiom Media komunikujem už dlhšie, za posledný polrok implementovali komplexnú zmenu a rozloženie práce v newsroome, minulý mesiac sme začali pracovať na novom obchodno-marketingovom modely, od ktorého očakávame nové zdroje príjmov. Keďže ide o odborníkov, ktorí transformovali veľké médiá ako Sky News, BBC či EuroSport, sľubujeme si rovnako dobré výsledky aj u nás.

Sám ste absolvovali cestu po svetových štúdiách. Aké postrehy ste si z nej priniesli?

Jednou z výhod spolupráce s globálnou jednotkou v rámci mediálneho poradenstva je aj to, že sme mali možnosť nielen navštíviť top médiá, ale zároveň aj hovoriť s ich vrcholnými predstaviteľmi – napríklad so šéfom Finacial Times, The Sun či šéfkou transformácie BBC. Videli sme, ako pracujú, akými zmenami si prešli a čo môžeme očakávať po aplikácii v našom prostredí.

Budete zásadne meniť obsah v televízii a na webe, prípadne ho prispôsobovať aktuálnym trendom?

Áno, už sme aj začali. Je viac ako dôležité si uvedomiť, že lineárna televízia podobne ako tlačené noviny je na ústupe. Čo platí v online svete, platí už aj v televízii – digital first. Posilnili sme online team, ideme ho rozširovať o analytikov a odborníkov na sociálne médiá. V rámci televízneho vysielania bude viac živých programov a menej vyrábaných, pôjdeme ešte do väčšej hĺbky pri rôznych témach.

Jeseň v znamení volieb

Ako vnímate konkurenčné spravodajské televízie na slovenskom trhu?

Výsledky našej práce vidieť aj podľa hodnotenia agentúry Reuters, kde televízia TA3 už niekoľkokrát za sebou získala pozíciu najdôveryhodnejšieho média na Slovensku. Zároveň máme výbornú sledovanosť, viaceré formáty sú jednotkou na trhu v danom vysielacom čase a máme aj veľmi kvalitný obsah. Príchod novej komerčnej spravodajskej televízie vnímame ako výzvu, aby sme sa ešte viac snažili.

Čo sa týka verejnoprávnej spravodajskej televízie, a vyjadril som sa viackrát, nepovažujem to za správny krok, podľa mňa ide o plytvanie verejných zdrojov. Ak sa má štát správať ako zodpovedný hospodár, mal by si uvedomiť, že tento projekt nikdy nedosiahne samofinancovanie a bude ho potrebné neustále dotovať.

Ak by sme žili v nedemokratickej krajine, tak si viem predstaviť verejnoprávny spravodajský okruh ako garanciu mienkotvornosti a dôveryhodnosti. Na Slovensku však máme široké spektrum médií, slobodný prístup k informáciám a tak myšlienka verejnoprávnej 24-ky mi nedáva zmysel.

Aká bude jesenná programová štruktúra televízie?

Jeseň na TA3 bude žiť najmä komunálnymi voľbami. Už v septembri odštartujeme sériu diskusií s kandidátmi v jednotlivých regiónoch Slovenska. Keďže ide o spojené voľby do VÚC a do samo-správ obcí a miest, bude si to vyžadovať kapacitne intenzívnu prípravu a bude to vypĺňať podstatnú časť vysielacieho času. Chceme totiž okrem diskusií priniesť divákom aj reportáže priamo z regiónov o ich rozvoji, potenciáloch, problémoch a mnohých ďalších témach.

Zároveň v jesennej štruktúre chceme vrátiť späť do hry niektoré diskusné formáty. V tejto chvíli spomeniem napríklad Za oponou, kde poprední komentátori a politológovia hodnotia aktuálnu politickú scénu. Naše top diskusné relácie V politike, a Tak takto?! sme neprestali vysielať ani v letných mesiacoch, čo považujeme za výborný ťah, pretože aj v lete mali vynikajúcu sledovanosť. Relácia V politike bola celé leto jednotkou na trhu a aj počas dovoleniek mala na konte niekoľko rekordov .

Samozrejme, na jeseň sa vracia aj Peťo Bielik s Témou dňa, ktorá tiež patrí medzi naše najsledovanejšie formáty. V lete sme si výrazne polepšili aj na webe, ktorý zaznamenal vysoký nárast návštevnosti. Pokračovať v tomto trende chceme aj na jeseň či už na online alebo v televízii, ktorá nasleduje celosvetové trendy spravodajských televízií a preto plánujeme pre divákov čo najviac živého vysielania.

Ján Svoboda

Do mediálneho prostredia na Slovensku vstúpil v roku 2018, keď ešte vydavateľstvo Perex kúpila spoločnosť Our media českého podnikateľa Iva Valentu. Po dekáde sa mu podarilo dostať vydava-teľstvo do čiernych čísel. V roku 2021 podnikateľ Michal Voráček kúpil spoločnosť C.E.N., ktorá je vlastníkom licencie TA3.

Ján Svoboda sa stal generálnym riaditeľom a konateľom. Pred pôsobe-ním v médiách zastrešoval podnikateľské aktivity pre Iva Valentu v oblasti cestovného ruchu na Slovensku a v Českej republike. Je prezidentom asociácie Heritage Hotels of Europe.

Ďalšie dôležité správy