V exkluzívnom rozhovore pre TREND.sk C. Tavares priblížil detaily investície, z ktorej 80 miliónov smeruje do trnavského závodu. Ako hovorí, rozhodnutie vyrábať nový model  v Trnave bolo motivované kvalitou tunajšej fabriky ako aj vysokými nákladmi pri produkcii menších automobilov na Západe. 

Čo rozhodlo v prospech Trnavy pri úvahách o umiestnení výroby nového modelu?

Boli to tri kľúčové dôvody. Dôvodom číslo jedna je kvalita, v Trnave totiž dokážeme vyrábať veľmi kvalitné autá. Druhým dôvodom sú náklady, citlivo totiž vnímame tlak zo strany zákazníkov pokiaľ ide o ceny automobilov nižšej triedy. Tento tlak na ceny musíme preto reflektovať aj pri nákladoch a progres, ktorý sme videli v Trnave, prispel k tomu, že sme sem umiestnili výrobu nového modelu v tejto triede. Tretím nemenej dôležitým dôvodom bola podpora zo strany Slovenska. Cítime podporu ako na lokálnej tak aj na štátnej úrovni, aby sme sem priniesli novú výrobu.

Znamená to aj naberanie nových ľudí?

To už je v rukách riaditeľa závodu. Musí však zobrať do úvahy fakt, že aj napriek našim očakávaniam o náraste objemu výroby, náš zámer je nezvyšovať náklady a využiť už existujúce kapacity. Kombináciu týchto dvoch faktorov preto treba zvážiť pri hľadaní vhodného riešenia.

Pre ktoré trhy bude nový model určený?

Pôjde predovšetkým o európske trhy. Samozrejme, nevylučujeme ani export mimo Európy. Pôjde však o automobil v segmente malých vozidiel, kde je veľmi veľká konkurencia. Trh je vysoko saturovaný, je tu množstvo modelov od konkurencie a s ním súvisí aj tlak na znižovanie cien. Očakávania zo strany zákazníkov pokiaľ ide o kvalitu sa však nemenia. Zákazníci v Európe považujú kvalitu už za samozrejmosť. Nie je to niečo, kde sú ochotní robiť kompromisy. Orientácia na kvalitu je preto pre nás nevyhnutnosť. Zároveň však musíme byť ziskoví, a to pri dodržaní takej cenovej úrovne, ktorá bude stále konkurencieschopná.

Vzhľadom na životný cyklus a platformovú stratégiu koncernu sa ako najpravdepodobnejší variant javí, že novým modelom bude športová verzia Citroënu C3?

Čo môžem povedať je to, že pôjde o model značky Citroën. Fabriky skupiny totiž vnímame ako závody skupiny PSA Peugeot Citroën, ktoré môžu vyrábať všetky značky - Citroën, Peugeot aj DS. Máme veľmi vysoko nastavené štandardy výroby. Nerozdeľujeme preto fabriky na tie, ktoré vyrábajú iba Peugeot alebo naopak iba Citroën. Každá naša fabrika je schopná vyrábať akýkoľvek model bez ohľadu na značku. V prípade Trnavy to bude Citroën.

Bude nový model vyrábaný iba v Trnave, alebo umiestnite jeho výrobu aj do iného závodu?

Finálne rozhodnutie zatiaľ nepadlo. Pri uvedení na trh však bude vyrábaný iba v Trnave. Samozrejme, vždy je tu možnosť umiestniť časť produkcie do iného závodu. Vždy si nechávame otvorenú aj takúto možnosť.

Trnavská fabrika nevyužívala naplno svoje kapacity. Zmení sa to s príchodom nového modelu?

Výroba v Trnave by mala rásť. Máme tu k dispozícií ešte dosť kapacít, keďže vlani produkcia dosiahla úroveň 255-tisíc vozidiel pri 85-percentnom využití kapacít. Tunajšia fabrika však bez väčších úprav môže vyrábať až 360-tisíc vozidiel ročne. Stále je tu teda priestor na rast, ktorý by sme chceli využiť. To zároveň posilní postavenie závodu v skupine. Len to však nestačí. Ak by sa aj výroba nezvýšila, čo je však podľa môjho názoru veľmi nepravdepodobné, bolo by to v poriadku pod podmienkou, že by sa pokračovalo v zlepšovaní kvality a znižovaní nákladov. Našim cieľom je totiž mať efektívny a konkurencieschopný závod.

Môžeme však do budúcnosti očakávať aj príchod tretieho modelu do Trnavy?

Počet modelov nie je relevantný. Dôležitý je objem výroby. Myslím si totiž, že ak na jednom mieste vyrábate viacero modelov, je oveľa náročnejšie udržať si efektivitu. Našim cieľom je však využívať tunajšie kapacity efektívnejšie. Počet modelov pre nás nie je dôležitý, hlavnú rolu hrá to, ako ste na tom v porovnaní s konkurenciou.