Riaditeľom Slovenskej pošty je necelý rok. Problémy, ktoré sa v štátnej akciovke za desaťročia nahromadili, mu bez milosti spadli na hlavu. Pošta totiž vlani dosiahla historickú stratu. Jeho úlohou je znížiť náklady, transformovať poštu na moderný konkurencieschopný podnik a dotiahnuť ho do zisku. Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták bol v rozhovore pre TREND absolútne otvorený, presný aj osobný.

V rozhovore sa dočítate aj to,

- čo riaditeľa pošty šokovalo po nástupe do funkcie,

- prečo firma vlani dosiahla rekordnú stratu 16 miliónov eur,

- ako chce znížiť náklady, keď musí investovať a splácať úvery,

- aké novinky pošta chystá,

- či sa chce poštárom doručovať zásielky aj večer,

- čo mu dal život v Škandinávii.

Na čelo pošty ste nastúpili v júni 2020. Čo bol prvý krok, ktorý ste urobili?

Vybral som sa s kolegami do terénu na pobočky v rôznych častiach Slovenska. Prešli sme si systém práce, hovorili sme so zamestnancami z prvej línie, spoznávali ich názory na organizáciu práce a pracovné podmienky. Prechádzali sme logistiku počas dňa aj v noci, pretože pošta je ako New York, nikdy nespí a pracuje na tri zmeny. Okrem toho sme analyzovali procesy a služby a začali sme prehodnocovať zmluvy.

Hovoríme aj o zmluve s Bonulom?

V lete sme predmet tejto zákazky obsiahnutý v rámcovej zmluve na ochranu osôb a majetku rozdelili a vyhlásili tri súťaže. Keďže sa nám ich ešte nepodarilo dokončiť, uzatvorili sme dodatky so súčasným poskytovateľom. Pri dvoch súťažiach dnes čakáme na stanovisko ÚVO a tretiu ideme vyhlásiť nanovo.

Akákoľvek podaná námietka znamená predlžovanie obstarania o týždne až mesiace. Niekedy mám pocit, že sme rukojemníkmi verejného obstarávania. Všetci za všetkým niečo hľadajú. Ale ja zdôrazňujem, že na pošte nemá žiadny dodávateľ žiadne privilégiá.

Na snímke je budova slovenskej pošty na námesti SNP v Bratislave.
Neprehliadnite

Slovenská pošta skončila v rekordnej strate. Zamestnancom rástli platy bez prepúšťania

Dlhé roky sa pohybujete v oblasti prepravy a kvality. Čo vás po nástupe na poštu najviac šokovalo?

Najviac ma šokovalo, že naša triediaca linka na balíky v Bratislave je na druhom poschodí. K nej sa balíky z kamiónov vozia nákladnými výťahmi a po pretriedení sa zase vozia nákladnými výťahmi späť do kamiónov. Nemilo ma prekvapil aj starý nákladný autopark a pracovné prostredie, čo súvisí s obrovským investičným dlhom.

Niečo vás aj potešilo?

Potešilo ma, že som na pošte našiel množstvo ľudí, ktorí sú poštármi telom aj dušou. Mnohí sú druhou či treťou generáciou poštárov v rodine a na pošte pracujú celý život.

Bude to stáť hlavy

Vlani dosiahla pošta rekordnú stratu 16 miliónov eur. Ako je to možné?

Je to výsledok niekoľkoročného vývoja spojeného s rastúcimi mzdami bez redukcie miest a so znižujúcou sa produktivitou. Svoje urobil aj covidový rok a s ním spojené výpadky medzinárodnej pošty, prepad listov, keďže korporátni aj retailoví klienti prešli na elektronickú komunikáciu. Výraznejšie klesli aj výnosy z finančných služieb a dramaticky sa zvýšili náklady na hygienu, ochranu a testovanie pracovníkov.

Vidíte tento a budúci rok nádejnejšie?

Ak sa nám podarí úspešne naštartovať plán transformácie pošty, pokračovať v optimalizácii nákladov a postupne objektivizovať ceny služieb pre štát, budúci rok by sme chceli byť opäť v zisku, aj keď nie vo vysokom, ale v čiernych číslach.

Hospodárenie Slovenskej pošty
Zdroj: Trend
Hospodárenie Slovenskej pošty

Náklady chcete redukovať cez pobočky a ľudí. Podľa akého kľúča idete?

Počet zamestnancov sa dlhé roky nemenil, a to napriek poklesu výnosov tradičných poštových služieb. Klesala aj produktivita práce. Preto meníme a optimalizujeme nadbytočné miesta.

Od marca sme zrušili 756 miest, z toho 500 pracovníkov odišlo. Inú prácu prijalo 82 zamestnancov. Ďalší sú práceneschopní, na materskej dovolenke a podobne. Celková fluktuácia bola vlani dvanásť percent. K nahradzovaniu prirodzene odchádzajúcich ľudí budeme pristupovať veľmi racionálne.

Aký je cieľový stav?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa