Riaditeľom Slovenskej pošty je necelý rok. Problémy, ktoré sa v štátnej akciovke za desaťročia nahromadili, mu bez milosti spadli na hlavu. Pošta totiž vlani dosiahla historickú stratu. Jeho úlohou je znížiť náklady, transformovať poštu na moderný konkurencieschopný podnik a dotiahnuť ho do zisku. Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták bol v rozhovore pre TREND absolútne otvorený, presný aj osobný.
- V rozhovore sa dočítate aj to,
- čo riaditeľa pošty šokovalo po nástupe do funkcie,
- prečo firma vlani dosiahla rekordnú stratu 16 miliónov eur,
- ako chce znížiť náklady, keď musí investovať a splácať úvery,
- aké novinky pošta chystá,
- či sa chce poštárom doručovať zásielky aj večer,
- čo mu dal život v Škandinávii.
Na čelo pošty ste nastúpili v júni 2020. Čo bol prvý krok, ktorý ste urobili?
Vybral som sa s kolegami do terénu na pobočky v rôznych častiach Slovenska. Prešli sme si systém práce, hovorili sme so zamestnancami z prvej línie, spoznávali ich názory na organizáciu práce a pracovné podmienky. Prechádzali sme logistiku počas dňa aj v noci, pretože pošta je ako New York, nikdy nespí a pracuje na tri zmeny. Okrem toho sme analyzovali procesy a služby a začali sme prehodnocovať zmluvy.
Hovoríme aj o zmluve s Bonulom?
V lete sme predmet tejto zákazky obsiahnutý v rámcovej zmluve na ochranu osôb a majetku rozdelili a vyhlásili tri súťaže. Keďže sa nám ich ešte nepodarilo dokončiť, uzatvorili sme dodatky so súčasným poskytovateľom. Pri dvoch súťažiach dnes čakáme na stanovisko ÚVO a tretiu ideme vyhlásiť nanovo.
Akákoľvek podaná námietka znamená predlžovanie obstarania o týždne až mesiace. Niekedy mám pocit, že sme rukojemníkmi verejného obstarávania. Všetci za všetkým niečo hľadajú. Ale ja zdôrazňujem, že na pošte nemá žiadny dodávateľ žiadne privilégiá.
Slovenská pošta skončila v rekordnej strate. Zamestnancom rástli platy bez prepúšťania
Dlhé roky sa pohybujete v oblasti prepravy a kvality. Čo vás po nástupe na poštu najviac šokovalo?
Najviac ma šokovalo, že naša triediaca linka na balíky v Bratislave je na druhom poschodí. K nej sa balíky z kamiónov vozia nákladnými výťahmi a po pretriedení sa zase vozia nákladnými výťahmi späť do kamiónov. Nemilo ma prekvapil aj starý nákladný autopark a pracovné prostredie, čo súvisí s obrovským investičným dlhom.
Niečo vás aj potešilo?
Potešilo ma, že som na pošte našiel množstvo ľudí, ktorí sú poštármi telom aj dušou. Mnohí sú druhou či treťou generáciou poštárov v rodine a na pošte pracujú celý život.
Bude to stáť hlavy
Vlani dosiahla pošta rekordnú stratu 16 miliónov eur. Ako je to možné?
Je to výsledok niekoľkoročného vývoja spojeného s rastúcimi mzdami bez redukcie miest a so znižujúcou sa produktivitou. Svoje urobil aj covidový rok a s ním spojené výpadky medzinárodnej pošty, prepad listov, keďže korporátni aj retailoví klienti prešli na elektronickú komunikáciu. Výraznejšie klesli aj výnosy z finančných služieb a dramaticky sa zvýšili náklady na hygienu, ochranu a testovanie pracovníkov.
Vidíte tento a budúci rok nádejnejšie?
Ak sa nám podarí úspešne naštartovať plán transformácie pošty, pokračovať v optimalizácii nákladov a postupne objektivizovať ceny služieb pre štát, budúci rok by sme chceli byť opäť v zisku, aj keď nie vo vysokom, ale v čiernych číslach.
Náklady chcete redukovať cez pobočky a ľudí. Podľa akého kľúča idete?
Počet zamestnancov sa dlhé roky nemenil, a to napriek poklesu výnosov tradičných poštových služieb. Klesala aj produktivita práce. Preto meníme a optimalizujeme nadbytočné miesta.
Od marca sme zrušili 756 miest, z toho 500 pracovníkov odišlo. Inú prácu prijalo 82 zamestnancov. Ďalší sú práceneschopní, na materskej dovolenke a podobne. Celková fluktuácia bola vlani dvanásť percent. K nahradzovaniu prirodzene odchádzajúcich ľudí budeme pristupovať veľmi racionálne.
Aký je cieľový stav?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?