Najväčšia maloobchodná sieť s vyše dvetisíc predajňami a so 14-tisíc zamestnancami je aj jedným z najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Spotrebné družstvá COOP Jednoty s vlaňajšími sumárnymi tržbami okolo jednej a pol miliardy eur patria do prvej trojky reťazcov s potravinami na Slovensku. Hoci bol minulý rok z pohľadu výkonov pre sieť rekordný, generálny riaditeľ Ján Bilinský v rozhovore pre TREND hovorí aj o tom, že vplyvom neistoty z koronakrízy už ľudia začínajú pri spotrebe šetriť.

V rozhovore sa dozviete:

  • ako sa mení zákaznícke správanie
  • či bude sieť rušiť malé predajne na vidieku
  • o rozvoji e-shopu a príprave na zálohovanie PET obalov
  • ako šéf COOP Jednota hodnotí efektivitu opatrení štátu
  • o spolupráci so Slovenskou poštou
  • o podpore domácich poľnohospodárov

Ako by ste charakterizovali nákupné správanie Slovákov rok od začiatku pandémie? Čím je špecifické?

Panika z minulého roka sa už neopakuje. Obchodníci dokázali, že vedia priebežne zásobovať, takže zákazník má spoľahlivého partnera. Nedávno zverejnená štatistika z eurozóny ukazuje, že ľudia začínajú šetriť. Úspory sú na rekordnej úrovni. Zákazník sa nevrátil k tomu, čo si dovoľoval pred rokom.

Zákazník sa nevrátil k tomu, čo si dovoľoval pred rokom.
Ján Bilinský

Cítite to aj vo vašej sieti?

Vlani ľudia začali chodiť menej často na nákup, ale košíky boli plnšie. Teraz sa frekvencia ich návštev nezvýšila, ale veľkosť nákupov sa stabilizovala.

Ako sa v novom roku vyvíjajú tržby?

Medziročne sú vyššie, ale to súvisí najmä so zatvorenými reštauráciami a s tým, že deti sú doma. Pred pandémiou to mali mnohí tak, že cez týždeň doma ani nevarili. Teraz sú nútení. V našej sieti sa dôsledky pandémie na kúpyschopnosť zatiaľ neprejavujú, výkony nám idú hore. Medziročné porovnanie marca a apríla však bude horšie, keďže vtedy boli výkupy potravín. Objektívne to budeme môcť zhodnotiť možno v máji, júni. Analýza predaja jednotlivých položiek ukazuje, že luxusnejší tovar sa predáva menej. Zákazník je v míňaní opatrnejší. Ďalší fakt je, že nám výrazne stúpli náklady na bezpečnostné a hygienické opatrenia.

Károly Szalai, Metro
Neprehliadnite

Šéf Metra Szalai: Nevylučujem možnosť akvizícií

Aká je dnes situácia s výpadkom zamestnancov pre PN? Koncom roka ste hlásili 15 až 20 percent a hovorili ste o obmedzovaní otváracích hodín v niektorých menších predajniach či o ich dočasnom zatváraní.

Zlá situácia pretrváva, možno je aj horšia. Niektoré predajne sú zatvorené. Hlavne také, kde sú len dvaja-traja zamestnanci a sú pozitívni. V prípade väčších predajní to riešime zmenou zmien. Zmeny sa nestriedajú počas dňa, ale jedna robí napríklad dva-tri dni a potom nastupuje druhá. Boli však aj predajne, ktoré sme museli mať zatvorené aj desať dní.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa