V celej tejto transakcii však Kofole nemusí ísť len o prevzatie dvoch závodov Zlatej Studne v Širokom pri Prešove a Dobrej Vode pri Trnave. V konečnom dôsledku môže v krajine vzniknúť aj nový najväčší hráč na trhu s nealkonápojmi, ktorý výrazne preskočí aj doterajšiu jednotku – slovenskú dcéru globálneho koncernu Coca-Cola.
Ak sa totiž Kofola s J.Šofrankom naozaj dohodne, spolu s jeho skupinou získa aj jej doterajší podiel v širšom tuzemskom nápojárskom zoskupení Water Holding, ktoré Šarišan založil pred šiestimi rokmi spolu so skupinou podnikateľov okolo Jána Sabola. V hre je teda aj jedno veľké sfúzované zoskupenie, do ktorého by mimo slovenského biznisu Kofoly a Zlatej Studne patrili aj známe minerálky Sabolovcov Budiš, Fatra a Gemerka.
Predbežný test odkryl
Zástupcovia Kofoly pre TREND rokovania s J.Šofrankom o prevzatí jeho biznisu nijak komentovať nechcú. No to, že veľmi intenzívne bežia už dlhšie TRENDU potvrdili nielen viacerí ľudia z brandže nealko nápojov, ale poukázali na to aj tunajší strážcovia čistoty hospodárskej súťaže z Protimonopolného úradu SR.
Úrad na svojej webovej stránke stručne informuje, že už 13. mája tohto roku začal správne konanie vo veci zámeru koncentrácie, ktorá spočíva v získaní kontroly Kofoly ČeskoSlovensko nad spoločnosťou WAD Group. Práve pod touto firmou má rodina Šofrankovcov zastrešené všetky svoje aktíva z nápojárskeho biznisu. To, že úrad posudzuje ešte len zámer koncentrácie, svedči o tom, že definitívne sa síce obe strany na obchode nedohodli no vopred chcú vedieť názor úradníkov čo najrýchlejšie.
Podľa informácii TRENDU má byť transakcia medzi Kofolou a Šofrankovcami definitívne doriešená už v priebehu najbližších týždňov.
Za stolom so Sabolom
Zatiaľ Samarasovci z Kofoly rokujú len s J. Šofrankom. Ak sa im podarí kúpiť jeho biznis, budú určite sedieť za rokovacím stolom už aj s ľuďmi okolo Jána Sabola. Riešiť sa bude čo ďalej s Water Holdingom, v ktorom Sabolovci držia 60 percent podielov. Zostávajúcich 40 percent Water Holdingu automaticky prejde zo J.Šofranka na Kofolu.
Nastať môže aj taká alternatíva, že Kofola v spoločnom projekte Water Holdingu nebude chcieť pokračovať a novozískané brandy od Šofrankovcov si bude spravovať samostatne. Skôr sa dá však očakávať jej záujem o pokračovanie spolupráce so Sabolovcami. Hlavné brandy Šofrankovcov v podobe malinoviek Zlatá Studňa a kolového nápoja Šofocola sú totiž skôr istým odklonom od tradičnej špecializácie Kofoly na drahšie nápoje prémiovejších značiek. Zlatá Studňa i Šofocola majú síce vysoko objemové predaje no patria medzi menej ziskové produkty.
Naopak prémiové minerálky Sabolovcov Budiš a Fatra, ktoré mali svoj cveng už v časoch bývalého socializmu, by mohli do širšej rodiny s Vineou, Kofolou i Rajcom rodiny Samarasovcov zapadnúť plynulejšie. Navyše Kofola zatiaľ žiadnu slovenskú minerálku v portfóliu ani nemá. Jej Rajec je síce veľmi úspešným brandom no je len pramenitou a nie minerálnou vodou.
„Ak sa Kofola cez kúpu biznisu Jána Šofranka stane spoluvlastníkom Water Holdingu sme pripravení s ňou veľmi racionálne a pragmaticky rokovať, čo vieme robiť ďalej,“ hovorí Róbert Spišák - jeden z vrcholových manažérov skupiny Sabolovcov, ktorá má svoje závody na minerálky v Dubovom, Záturčí pri Martine a Tornali.
Vízia s vyše tretinou trhu
Každopádne doterajší partneri si spojenie značiek Zlatá Studňa, Šofocola, Budiš, Fatra i Gemerka pod strechou Water Holdingu pochvaľovali. Benefity im holding prináša hlavne pri spoločnom nákupe surovín. Vo väčšom sumárnom objeme si ich vedia kupovať lacnejšie. Vo viacerých skoordinovaných závodoch taktiež ľahšie optimalizujú výrobu. Väčšia skupina si vie zlacniť aj logistické náklady.
To, že by Water Holding chcel zarábať aj na neprimeranom zvyšovaní cien predávaných nápojov, R. Spišák odmieta. Aby sa toho obchodné reťazce nemuseli obávať, obaja zakladajúci partneri zachovali vo Water Holdingu počas prvých rokov spolupráce svoje pôvodné dva obchodné tímy naďalej samostatné.
Už aj pôvodný Water Holding s dvojicou zakladateľov má na trhu podstatný význam. Ročne predáva nápoje za zhruba 40 miliónov eur. Ovláda zhruba štvrtinu trhu neochutených vôd a desatinu trhu vôd ochutených. Prípadné prepojenie s Kofolou, ktorá ma na Slovensku svoj závod v Rajeckej Lesnej, by sa tunajšie tržby zoskupenia dostali až na vyše dvojnásobok a sumárny trhový podiel v nealkoholických nápojoch by sa dostal cez celú jednu tretinu.