Viedenské letisko sa spamätalo z krízy rýchlejšie ako sa očakávalo. Minulý rok zaznamenalo medziročný nárast počtu pasažierov o 8,7 percenta, hoci predpovede zo začiatku vlaňajška hovorili len o dvojpercentnom prírastku. Letiskom vlani prešlo bezmála 19,7 milióna pasažierov, čo je takmer toľko ako v historicky najlepšom roku 2008. Oznámilo to vedenie letiska.

Tento rast je výraznejší než európsky priemer a zaraďuje Viedeň na 34. miesto v poradí letísk podľa počtu cestujúcich. Vyše deväťdesiat percent predstavovali pasažieri na európskych linkách, predovšetkým do západnej Európy. Viedeň však potvrdila záujem byť dôležitým dopravcom aj pre štáty postkomunistickej východnej Európy, čo jej prinieslo vyše 3,4 milióna cestujúcich, o 13,8 percenta viac než v roku 2009. Časť z nich tvorili tranzitujúci cestujúci, ktorí presadali na ďalšie spoje. Tranzit najmä z východnej Európy, Blízkeho i Ďalekého východu je tradične mimoriadne dôležitou službou letiska a predstavuje takmer šesť miliónov pasažierov.

Najviac cestujúcich, približne 479-tisíc, odlietalo podľa štatistiky letiska do Frankfurtu. Vo východnej Európe dominuje bez konkurencie Moskva s takmer 30-percentným nárastom pred Bukurešťou a Sofiou. Polovicu cestujúcich prepravili tri spoločnosti zo skupiny Austrian Airlines (Austrian Airlines, Tyrolean Airways a Lauda Air), ďalších 10,8 percenta aerolínie Niki, ktoré založil bývalý pilot Formuly 1 Niki Lauda. Výrazne sa darilo nákladnej doprave: objem necelých 296-tisíc ton predstavuje nárast o 16,5 percenta.

Na tento rok predpokladá topmanažment letiska päťpercentný rast počtu cestujúcich, čo bude znamenať prekročenie dvadsaťmiliónovej hranice. Vybavovať ich budú stále v jestvujúcich termináloch, pretože odovzdávanie nového sa odkladá na budúci rok. Výstavba sa predĺžila o vyše tri roky, predražila na dvojnásobok a sprevádzalo ju viacero škandálov. Člen predstavenstva Ernest Gabmann tvrdil, že stavba nebude stáť viac než 830 miliónov eur a odmietol predpovede, že presiahne miliardu.

Viedeň je najväčším letiskom v regióne. Praha ešte vlaňajšie výsledky nezverejnila, predpokladá sa však približne rovnaký počet cestujúcich ako predvlani (11,6 milióna), vo Varšave sa očakáva približne 8,3 milióna. Budapešť už vlaňajšie výsledky zverejnila – 8,2 milióna pasažierov, o 1,2 percenta viac než v roku 2009. Bratislavou prešlo podľa predbežných údajov vyše 1,66 milióna cestujúcich, teda približne o tri percentá menej než v roku 2009.

Ilustračné foto na titulke - Flickr.com