Bratislava sa zrejme skutočne stane miestom konkurenčného stretu maďarských lowcostových aerolínií Wizz Air a európskej jednotky írskej spoločnosti Ryanair tak, ako to predvídal eTREND 30. júla. Po tom, ako Ryanair ohlásil otvorenie linky Bratislava-Liverpool, o ktorú má záujem aj Wizz Air, írsky dopravca ohlásil aj otvorenie linky Bratislava-Rím.
Do Ríma začne lietať Wizz Air lietať štyrikrát týždenne od 20. septembra (možno však aj 12. septembra, pretože spoločnosť vydala postupne dve tlačové správy s dvomi termínmi). Maďarská firma sa netají, že chce linkou začať postupne z Bratislavy vytláčať domáce SkyEurope Airlines, ktoré do Ríma lietajú momentálne štyrikrát týždenne a chcú sa vrátiť opäť k denným letom.
Ryanair 19. augusta rakúskym médiám oznámil, že do Ríma bude lietať aj on, trikrát týždenne od začiatku novembra. Nebudú to však lety na hlavné letisko Fiumicino, kam lietajú SkyEurope a Wizz Air, ale na lowcostové letisko Ciampino, kde má základňu.
Wizz Air sa rozhodol dobyť bratislavský trh superdumpingovými cenami 9,99 eur napriek tomu, že iba letiskám sa za každého cestujúceho platí zvyčajne najmenej 15 eur za rozličné povinné vybavovacie poplatky. Platí to bez ohľadu na to, koľko, za akú výslednú cenu napokon cestujúcemu letenku predá. S výnimkou vyšších cien v niektorých dňoch, najmä okolo Vianoc, však zatiaľ iba za 9,99 eur predáva až do konca marca 2010. To znamená stratovú prevádzku. Letová hodina nového 180-miestneho Airbusu A320, ktoré má Wizz Air, stojí bez pristávacích poplatkov do 5 000 eur a let Bratislava – Rím trvá do poldruha hodiny.
Ryanair začal predaj zdarma a za letiskové taxy a platbu kartou vyberá v Bratislave 30,33 eur a v Ríme 27,44 eur. Nevylučuje sa v istých dňoch aj predaj, pri ktorom sa nebudú účtovať taxy, ako to Ryanair bežne robí.
Wizz Air má na domácom letisku v Budapešti iba tri zo všetkých svojich súčasných 26 lietadiel, a expanduje iba zo základní v postkomunistických krajinách, najmä v Poľsku a Rumunsku. V priebehu nasledujúcich ôsmich rokov má záujem získať ďalších 106 lietadiel, pre ktoré hľadá uplatnenie po Európe.
Autor je redaktorom dvojtýždenníka Profit
Foto na titulke - Flickr.com