Aktuálne dianie na Ukrajine vzbudzuje v ľuďoch obavy, ktoré sa prejavujú aj zvýšeným dopytom po vybraných tovaroch či kategóriách. Nákupné správanie Slovákov a Čechov však v posledných dňoch ovplyvňuje aj solidarita, teda pomoc vojnovým utečencom.
Produktov je dostatok
Ľudia svojimi nákupmi reagujú na spoločenskú situáciu, podobne ako tomu bolo aj počas pandémie covidu-19. Vtedy napríklad dochádzalo ku krátkodobému nedostatku respirátorov a rúšok. „Krátkodobo boli vybrané druhy tovaru horšie dostupné. Na rozdiel od pandémie však teraz nezaznamenávame problémy týkajúce sa zásobovania e-shopov či dodávok tovaru,“ hovorí Samuel Huba, výkonný riaditeľ spoločnosti Shoptet.
Dáta Shoptetu naznačujú stúpajúci záujem o produkty, ktoré by sa dali využiť pri prípadnom nedostatku plynu či elektriny. Napríklad o 122 percent stúpol záujem o variče, o sporáky na tuhé palivo vzrástol o 80 percent a o elektrocentrály o 115 percent. Extrémny nárast v trendoch zaznamenali aj vlajky. Dopyt po nich sa na slovenskom trhu zvýšil o 580 percent, na českom až o vyše 1 000 percent. Vlajky vidno napríklad na zhromaždeniach na podporu Ukrajiny, ale aj v slovenskom parlamente.
„Čo sa týka týchto aj ďalších tovarov, v krízových situáciách ide o pomerne bežnú prax. Dôležité však je, aby ho ľudia nevykupovali vo veľkom – len pre istotu. Iní ho totiž môžu skutočne potrebovať už teraz,“ hovorí S. Huba. Z dát veľkých e-shopov pôsobiacich v Česku a na Slovensku tiež vyplýva, že ľudia sa snažia vo veľkom pomáhať vojnovým utečencom.
Vyradili ruské značky
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?