Pripravovaný zákon o zákaze predaja alkoholických nápojov v plastových fľašiach v Rusku odradí od pôsobenia v krajine zahraničných investorov vo viacerých priemyselných odvetviach. Myslí si to Jørgen Buhl Rasmussen, výkonný riaditeľ dánskej pivovarníckej skupiny Carlsberg, ktorá vlastní najväčšiu ruskú pivovarnícku spoločnosť Baltika Breweries. Pred časom v nej zvýšili Dáni svoj podiel na 96,77 percenta a mohli tak vyplatiť menšinových akcionárov a úplne Baltiku ovládnuť. Zákaz by mohol vstúpiť do platnosti 1. januára 2013 a má byť jedným z viacerých opatrení, ktorými sa Rusko snaží znížiť nadmerné požívanie alkoholu v krajine.

Carlsberg cez Baltiku ovláda približne 37 percent trhu s pivom v Rusku. Dvojkou na trhu je s približne 18-percentným podielom ruská spoločnosť Sun InBew nasledovaná holandským Heinekenom. Až polovica piva, ktoré Carlsberg na svojom najväčšom trhu predá, sa ku konzumentovi dostáva v PET fľašiach. J. Rasmussen tvrdí, že ich zákaz nemá žiadny zmysel. „Čudoval by som sa, ak by vstúpil do platnosti. Nie je to logické. Pre investorov v Rusku by to bol problém, z čoho by mohla prameniť nervozita aj u iných ľudí,“ cituje J. Rasmussena portál Financial Times.

Objem predaného piva v plastových fľašiach pritom v Rusku dokáže konkurovať aj nealkoholickým nápojom. Z celého objemu fliaš určených na predaj tovarov potravinárskeho priemyslu pripadne na pivo tretina. Ďalšiu tretinu tvoria malinovky a poslednú si medzi sebou delia minerálky, oleje, džúsy a ostatné produkty.

Pivovarnícke spoločnosti nemajú pre boj proti alkoholizmu v posledných rokoch v Rusku na ružiach ustlané. Vláda pred dvomi rokmi strojnásobila daň na pivo a následne klesol jeho predaj. Pred vyše mesiacom vstúpil do platnosti zákaz reklám na alkohol v televízii, v rádiu a na bilbordoch, od roku 2013 by sa mal rozšíriť aj na ta tlačené médiá a internet. Paradoxne by to však dánskemu koncernu mohlo v konkurencii s ostatnými pivovarníckymi spoločnosťami v krajine pomôcť. Kedže cez svoje značky ovláda ruský trh, je už dostatočne v povedomí tamojších konzumentov. Problém by to mohlo spôsobiť menším či rozvíjajúcim sa pivovarom. Ďalším z opatrení vlády je zákaz predaja piva v stánkoch, ktorý vstúpi do platnosti v roku 2013. Touto formou sa v súčasnosti predá až 15 percent všetkého piva.

Pripravovaný zákaz plastových fliaš má primárne pomôcť znížiť konzumáciu alkoholu medzi Rusmi. Mohol by však mať aj opačný efekt. Pivovary už teraz avizujú, že ak prejde, zvýši sa cena piva v priemere o 15 percent. To by mohlo znamenať nárast konzumácie tvrdého alkoholu medzi Rusmi. Vláda však argumentuje aj škodlivosťou plastových fliaš, do nápojov sa z nich údajne môžu uvoľňovať karcinogénne látky.

Isaac Sheps, šéf skupiny Baltika Breweries, ktorý má na starosti aj celé pôsobenie Carlsbergu na trhu vo Východnej  Európe, tvrdí, že ak zákon vstúpi do platnosti, mal by sa uplatňovať postupne. Spoločnosti by mali podľa neho dostať čas plne nahradiť súčasnú distribúciu v plastových fľašiach plechovkami a sklom.

Časť investorov kritizuje Carlsberg za jeho prílišnú závislosť od Európy. Tá vrátane Ruska tvorí až 80 percent jeho tržieb. Spoločnosti vyčítajú, že zatiaľ čo iné pivovary prenikajú na rýchlo sa rozvíjajúce trhy v Afrike či v Latinskej Amerike, ona stagnuje.

J. Rasmussen túto stratégiu potvrdil s tým, že spoločnosť sa bude naďalej sústrediť na svoju primárnu oblasť záujmu, ktorou je východná Európa, a na expanziu do Ázie. „Na jednej strane by bolo pôsobenie v Afrike pekné. Ale ak tvrdíte o Rusku, že je rizikovým ťažko odhadnuteľným trhom, tak to isté platí aj o Afrike. Nemyslím si, že sa kvôli rastu musíme presúvať do Afriky či Latinskej Ameriky,“ povedal.

Ruský zákaz PET fliaš je tŕňom v oku Carlsbergu

Zdroj: baltika.ru

Pivá značky Baltika predávané na ruskom trhu v plastových fľašiach.

Foto - baltika.ru