METRO na Slovensku prevádzkuje šesť veľkoobchodných predajní. Aj v období ekonomických výziev sa spoločnosti darí sortiment a služby neustále prispôsobovať potrebám svojich zákazníkov. Generálny riaditeľ METRO Slovakia Romain Vincent hovorí, ako predávať tovar za dlhodobo stabilné ceny a ako uspieť na trhu aj v turbulentných časoch.

Už druhý rok pôsobíte ako generálny riaditeľ METRO Slovakia. Ako sa vám darí napĺňať ciele, ktoré ste si určili pri nástupe do funkcie?

Naším hlavným cieľom je rast a neustále zlepšovanie služieb pre našich zákazníkov. Úspešne pokračujeme v rozvoji multikanálového predaja (kamenné prevádzky, online predaj a distribúcia) s multizákazníckym prístupom (horeca zákazníci, maloobchody a iné obchodné subjekty). Dosiahli sme významný pokrok v transformácii – prebudovali sme sieť našich prevádzok tak, aby sa zvýšila kapacita pre službu Distribúcie. Rozsiahlou modernizáciou prešla naša prevádzka vo Zvolene, podiel služby Distribúcie sa zvýšil takmer na 40 percent. Takisto rozvíjame talenty našich ľudí a manažmentu, investujeme do školení a rozširovania kompetencií. Stále však máme pred sebou veľa dôležitých krokov, transformácia si vyžaduje určitý čas. No sme na správnej ceste.

Potravinársky priemysel dnes čelí výraznému tlaku rastúcich cien. Ako sa mení správanie zákazníkov?

Ekonomické výzvy ako rast cien potravín a energií či splácanie dlhov po pandémii majú výrazný vplyv na správanie zákazníkov. Inflácia nás núti hľadať riešenia, ako zákazníkom pomôcť efektívne znižovať náklady bez straty kvality.

METRO Slovakia je lídrom v segmente horeca. V čom vidíte najväčšie problémy a výzvy slovenského gastrosektora a ako postupujete, aby ste boli stabilným partnerom pre slovenských podnikateľov?

Myslím, že veľkým problémom je inflácia. No výzvou je aj digitalizácia a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Pre nás je dôležité pochopenie potrieb našich zákazníkov, na čo potom reagujeme úpravou sortimentu i služieb.

Vyvíjame nové produkty, ktoré dokážu ušetriť čas aj peniaze, a služby, ako je napríklad digitálny nástroj DISH. Vďaka nemu si podnikatelia môžu vytvoriť vlastnú webovú stránku, efektívny systém online rezervácií a objednávok. Našim zákazníkom to pomáha lepšie sa zviditeľniť a otvárať nové predajné online kanály. Na Slovensku tento nástroj využíva už viac ako 1 100 našich zákazníkov.

METRO Slovakia pôsobí aj v oblasti vzdelávania. Prostredníctvom našej METRO Akadémie vzdelávame mladých študentov, ale aj profesionálov z oblasti gastronómie. Spolupracujeme s tými najlepšími šéfkuchármi na celom Slovensku.

Máme veľmi široký sortiment, ktorý nie je porovnateľný s inými B2B hráčmi – všetko pod jednou strechou, v tom je naša sila

Romain Vincent

V čom spočíva konkurenčná výhoda spoločnosti METRO na slovenskom trhu a ako sa odlišujete od ostatných veľkoobchodných reťazcov?

METRO pôsobí na Slovensku už 25 rokov. Máme veľmi široký sortiment, ktorý nie je porovnateľný s inými B2B hráčmi – všetko pod jednou strechou, v tom je naša sila. Mimoriadna je naša ponuka čerstvého mäsa, ovocia a zeleniny či rýb a morských plodov. Vyvinuli sme viacero predajných kanálov, zaviedli sme službu Distribúcie. Naša sieť obchodov nám umožňuje dobre distribuovať tovar zákazníkom. Práve unikátna kombinácia tradičných predajní a rozvozovej služby je našou konkurenčnou výhodou. V neposlednom rade sú to dlhodobé korektné vzťahy s dodávateľmi aj so zákazníkmi, moderné technológie a špecializácia na segment horeca. Sme si vedomí konkurencie, ktorá rýchlo napreduje. Aj preto sme neustále v strehu a pracujeme na tom, aby sme sa zlepšovali a zvyšovali zážitok z nakupovania.

Aké opatrenia prijímate, aby si vaši zákazníci naďalej spájali METRO s partnerom, ktorý ponúka hodnotu a kvalitu za rozumné ceny?

Dôležité je porozumieť potrebám zákazníkov a spoločne s našimi dodávateľmi potom zabezpečiť to, čo očakávajú. Zákazníci sa u nás môžu spoľahnúť na výber sortimentu s vysokým štandardom. Naším cieľom je transparentnosť cien a ich každodenná stabilita a férovosť. Vďaka programu „Kúp viac, plať menej“ si môžu zákazníci pokojne efektívne plánovať nákupy a riadiť si cash flow. Do programu sme zaradili viac ako päťtisíc najobľúbenejších produktov, pri ktorých je cena garantovaná minimálne dva mesiace.

Na snímke generálny riaditeľ Metro Slovakia Romain Vincent
Zdroj: ROBO HUBAČ

V súčasnosti, keď cena masla dosahuje rekordy, to nemusí byť jednoduché.

Samozrejme, stále je veľa neistoty a volatility. Keď sú na trhu takéto turbulencie, musíme byť féroví aj k všetkým partnerom v dodávateľskom reťazci. To sa odráža v našich cenách na pultoch, hlavne pri vlastných značkách METRO. Ako príklad rád uvádzam hovädzí steak, ktorý pochádza z Argentíny, je jedinečný na trhu a v rámci sily našej skupiny METRO Group môžeme priniesť túto vysokú kvalitu v priaznivej cene. A takýchto produktov máme veľa.

METRO sa medzinárodne profiluje ako líder v oblasti udržateľnosti. Aké sú vaše hlavné výzvy v tejto oblasti a aké kroky podnikáte na Slovensku?

Na Slovensku sme rozsiahlo investovali do ESG. Ide približne o desať miliónov eur ročne na programy šetrnejšie k životnému prostrediu. Inštalujeme fotovoltické panely, investovali sme do úsporných systémov osvetlenia a chladenia, elektronických cenoviek či do znižovania potravinového odpadu. A chceme do našej ponuky vo väčšej miere zahrnúť lokálne produkty.

Aký je váš pohľad na budúcnosť retailového a veľkoobchodného sektora na Slovensku? Aké kľúčové výzvy a príležitosti očakávate v nasledujúcich rokoch?

Podoba tradičného maloobchodu sa nielen na Slovensku končí. Táto sféra prechádza fascinujúcou transformáciou. Tú bude v blízkej budúcnosti do veľkej miery ovplyvňovať online nakupovanie. Vo veľkoobchode je trh naďalej veľmi konkurenčný a roztrieštený. Pravdepodobne sa bude ďalej konsolidovať. V popredí budú tí, ktorí budú schopní reagovať na špecifické potreby zákazníkov. Verím v model, ktorý sa nám osvedčil v rámci spolupráce so segmentom horeca, teda B2B veľkoobchodný model.

A ako toto prostredie ovplyvnia hráči ako Biedronka?

Biedronka je v Poľsku veľmi silná. Diskontný trh ešte nie je nasýtený, takže v rámci neho bude mať určite svoje miesto. Pozorujeme, čo robí. Pozorne však sledujeme každého nového hráča, ktorý vstupuje na maloobchodnú aj veľkoobchodnú scénu. Sme pripravení na konkurenciu. Poháňa nás vpred.

Pracujete v spoločnosti METRO už devätnásť rokov, čo je významná časť života. Ako hodnotíte ekonomické prostredie na Slovensku v porovnaní s inými krajinami, kde ste pôsobili?

Slovensko je iné ako Španielsko či Maďarsko, ale existujú podobnosti, najmä čo sa týka podnikateľského ducha. Myslím si, že mladá generácia má vždy ochotu púšťať sa do nových vecí a podnikania. Je dôležité vytvárať podmienky na podporu malých a stredných podnikov, ktoré sú pilierom dynamiky v gastronómii a cestovnom ruchu.

Na snímke generálny riaditeľ Metro Slovakia, Romain Vincent
Zdroj: ROBO HUBAČ
Romain Vincent

Generálny riaditeľ METRO Slovakia pracuje v spoločnosti METRO devätnásť rokov. V rámci skupiny METRO Group prešiel viacerými manažérskymi pozíciami v piatich krajinách. O päť rokov by METRO Slovakia rád videl na vrchole a za dôležitú pritom považuje samotnú cestu, nielen výzvu, ktorú treba zdolať. Úspech spoločnosti vidí v ľuďoch, ktorí chcú spolupracovať na vývoji zmysluplného a udržateľného obchodu pre zákazníkov. Na Slovensku oceňuje kreativitu a ochotu spolupracovať. To považuje za ideálnu pôdu na ďalší rozvoj podnikania.

Tento článok označovaný ako We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom.