Aspoň takéto priania tuzemských rodinných podnikov sa totiž objavili najčastejšie v aktuálnom prieskume tohtoročného Barometra európskych rodinných podnikov, ktorý realizovala poradenská spoločnosť KPMG spolu s European Family Businesses už po šiesty krát. Prieskumu sa pritom zúčastnilo viac ako tisíc sto rodinných podnikov z celkovo až 26 európskych krajín.
Stále väčšia túžba po nižších odvodoch
Z odpovedí slovenských rodinných podnikov je pritom zrejme, že stále viac by si od štátu želajú hlavne zníženie odvodov. V tohtoročnom prieskume si to pri otázke ako by sa dal uľahčiť rozvoj rodinného podnikania v krajine želali až dve tretiny domácich biznis rodín. Vlani to ešte bola len vyše polovica oslovených rodín.
Ešte o niečo výraznejšia je aktuálna žiadosť o daňové zvýhodnenie prevodov vlastníctva na priamych rodinných príslušníkov. To si zaželalo až sedem z desiatich opýtaných rodín.
Z iných opatrení na podporu rodinného podnikania si slovenské rodiny viac želali aj prijatie definície rodinného podniku i z toho vyplývajúce následné legislatívne úpravy. Toto by privítala od štátu každá druhá tunajšia biznis rodina. A 40 percent dopytovaných rodín si v aktuálnom prieskume zaželalo aj to aby už aj Slovensko vytvorilo osobitý právny inštitút na prevod rodinného majetku do trustov či zvereneckých fondov tak ako je to už trebárs ošetrené aj v susednom Česku.
Štvrtina domácich rodín by potom tiež prijala to aby štát rodinným podnikom sám od seba poskytoval prehľad o možnostiach získania rôznych finančných i nefinančných výpomocí.
Naopak na otázku prieskumu či by chceli aby štát vytváral pre rodinné firmy národné kontaktné miesta nereagovala kladne ani jedna domáca rodinná firma. Dá sa len domnievať, že pravdepodobne sa pri takomto inštitúte asi obávali istých registračných povinností a väčšieho dohľadu štátu.
Najväčšia výzva hľadanie nových talentov
Medzi faktory, ktoré najviac brzdia rast tunajších rodinných firiem, sa tento rok zaradili zasa administratívna záťaž a tiež regulácie na trhu práce.
No až osem z desiatich rodinných firiem sa obáva nedostatku talentovaných ľudí. Žiadnu väčšiu obavu a výzvu tunajšie biznis rodiny nemajú.
Neprekvapí, že viac ako štvrtina tunajších rodinných firiem podľa prieskumu investuje do náboru nových zamestnancov i do vzdelávania.
„Rodinné firmy bojujú o talentovaných zamestnancov s korporáciami a priemyselnými gigantmi. V kombinácii so znižujúcou sa nezamestnanosťou u nás i v Európe sa stáva nedostatok kvalitných ľudí problémom, ktorý brzdí ich rast,“ hovorí za KPMG jej výkonný riaditeľ za segment rodinných firiem Rastislav Begán.
No predsa len optimisti
Zároveň sú ale slovenské rodiny podľa prieskumu veľmi optimistické ohľadne svojej budúcnosti.
Až 86 predstaviteľov rodinných firiem na Slovensku verí, že nasledujúci rok bude pre nich pozitívny. Je to výrazný rast oproti minulému roku, keď sa takto vyjadrili necelé dve tretiny opýtaných.
Takmer polovica respondentov tiež uviedla, že za posledný rok ich firma zvýšila svoj obrat. Viac ako osem z desiatich rodinných podnikov na Slovensku tento rok tiež zvýšilo alebo udržalo zamestnanosť. Znamená to rast o sedem percent oproti minulému roku.
Polovica opýtaných plánuje rozšíriť svoje aktivity v zahraničí. Vlani sa na expanziu v zahraničí cítila len štvrtina firiem. „Pozitívne ekonomické výsledky rodinných firiem v tomto roku idú ruka v ruke s ambíciou rozširovať svoje podnikateľské aktivity. V prípade, že expanzii predchádza dôkladná analýza trhu a strategická príprava, úspech našich firiem v zahraničí by nemal byť výnimkou, skôr pravidlom,“ pokračuje R. Begán.
Dobre napreduje aj financovanie rodinných podnikov. Takmer deväť z desiatich rodinných firiem na Slovensku označilo získavanie externých financií za bezproblémové. Je to takmer 20-percentný nárast oproti minulému roku. Kým vlani využívali Slováci na financovanie podnikania väčšinou vlastné zdroje, tento rok po prvýkrát viac ako polovica respondentov zvažuje pôžičky bankových domov.
Vlastníctvo držia – manažovanie púšťajú
Viac ako polovica slovenských rodinných podnikov považuje za veľmi dôležité aj to, aby si udržali kontrolu nad nimi vo vlastných rukách. Napriek tomu však rastie aj dôvera zástupcov rodín v schopnosti externých odborníkov. V manažmente ich majú v súčasnosti až dve tretiny tunajších rodinných podnikov. Minulý rok takto reagovala len necelá tretina tuzemských rodinných firiem.
Posunúť vedenie spoločnosti na ďalšiu generáciu plánuje v nasledujúcich dvanástich mesiacoch takmer tretina slovenských rodinných firiem. V otázke vlastníctva sú však Slováci stále konzervatívni. Zakladateľská generácia je vo vlastníckej štruktúre ôsmich z desiatich podnikov a posunúť vlastníctvo na ďalšiu generáciu sa najbližší rok chystá iba jedenásť percent opýtaných.
Jedným z kľúčov k úspechu rodinného podnikania je otvorená komunikácia medzi generáciami. Kým tretina opýtaných uvádza, že konflikty sa v ich rodine nevyskytujú, ďalšia takmer tretina respondentov sa vyjadrila, že rozpory vznikajú najmä z dôvodu rozdielnych názorov na strategické smerovanie firmy.