Niekoľko rokov prináša filmovým fanúšikom tie najlepšie filmy z festivalov v Benátkach, Berlíne či Cannes. Vlastní dve kiná. Jedno v Prahe a jedno v Bratislave, ku ktorým už čoskoro pribudne ďalšie. Okrem toho prevádzkuje filmové kanály a online videotéku Edisonline. Reč je o rodine Hroncovcov, ktorá je vo filmovej brandži akýmsi európskym a možno aj svetovým unikátom.
Vo Film Europe pracujú štyria členovia z rodiny. Ivan Hronec určuje víziu celej spoločnosti, venuje sa obchodným partnerom a stará sa o akvizíciu filmov. Silvia Hroncová, bývalá riaditeľka Slovenského národného divadla a Opery Národného Divadla v Prahe, riadi projektové operácie v oboch krajinách či ekonomický chod spoločnosti. Dominik Hronec má na starosti kompletnú kreatívu, dramaturgiu a program spoločnosti. Veronika Žilinková Hroncová, Dominikova manželka, je zodpovedá za koncept a chod kaviarne aj baru v Edisone v Prahe aj za prípravu podobného konceptu v Bratislave.
Do kina cez kaviareň
Firma Film Europe začala písať svoju históriu v roku 2010. Založil ju I. Hronec, ktorý predtým viedol spoločnosť SPI International a pracoval aj v spoločnosti CME. Rodinná firma má podľa neho výhody aj nevýhody. Výhodou je sloboda, rýchle rozhodovanie bez zložitých štruktúr a závislosti. Nevýhodou je celoživotná zodpovednosť za seba a okolie, nesprávne rozhodnutie totiž môže ovplyvniť život celej rodiny. I. Hronec však tvrdí, že výhody sú nad všetkým.
Hroncovci od vzniku firmy nemenia oddanosť festivalovému a európskemu filmu. To, čo sa mení ako počasie, je spôsob, ako a kde chcú diváci sledovať filmy. Trend je však jasný. Individuálne sledovanie bude ešte individuálnejšie a kolektívne ešte kolektívnejšie. Film Europe v súčasnosti prevádzkuje dve butikové kiná. Edison Filmhub oslavuje tri roky. Je to kino a kaviareň v Prahe neďaleko Václavského námestia.
Priemerná návštevnosť kina je okolo 2500 divákov za mesiac. Kino sa zároveň nachádza na 85. mieste z 300 najnavštevovanejších kín v celom Česku. Kino Film Europe v Bratislave je otvorené deväť rokov v Pistoriho paláci. Pred pandémiou bola priemerná návštevnosť tohto kina okolo tisíc divákov za mesiac, momentálne je približne na polovici predpandemickej návštevnosti.
„Na jednej strane neznižujeme štandard umeleckej ponuky, zvyšujeme ho. Ale na druhej strane nejdeme tým spôsobom ušmudlanosti a klubovej uzavretosti, ale otvárame to práve priestorom a konceptom kinokaviarne. Čiže pivo na strane klubov, pukance na strane multiplexov, my ideme štýlovo. Je to trend. Nová generácia násťročných na to reaguje veľmi dobre a do kina sa dostane práve cez kaviareň, čo je veľmi zaujímavé,“ vysvetľuje význam butikového kina I. Hronec.
Reklamy na Netflixe sa stanú realitou. Dôvodom sú aj slabé hospodárske výsledky
Edisonline stále rastie
Kino a kaviareň v súčasnosti nemusí byť len kino a kaviareň. Priestor môže slúžiť aj ako komorná koncertná, divadelná alebo prednášková sála, galéria a reštaurácia, ktorá slúži nielen verejnosti, ale aj na súkromné akcie. Dôležitý je zážitok z priestoru alebo eventu, vďaka čomu majú diváci dôvod vrátiť sa bez toho, aby sa plagátmi oblepilo celé mesto.
„Všetky spomínané modely sme mali možnosť vyskúšať si v Edisone v Prahe bez toho, aby sme kanibalizovali každodennú ponuku kina a kaviarne pre verejnosť. Bonus je, že ako distribútor si môžeme dovoliť experimentovať s distribúciou vlastných filmov v našom priestore, a tak dávať pozitívny príklad ďalším slovenským a českým kinárom, ktorí často váhajú s naprogramovaním našich filmov. Kiná sú v segmente zážitkovej ekonomiky, lebo v dnešnej dobe samotný film nestačí. Aj špičkový festivalový film v kine potrebuje alibi,“ hovorí D. Hronec.
Festivalové filmy má Film Europe na vlastnej online platforme Edisonline a dvoch filmových kanáloch. Edisonline je v podstate virtuálna kinosála, ktorá napĺňa sedadlá. Tie sú síce virtuálne, ale stále sa za ne platí. „Platforma má veľkú online virtuálnu pridanú priestorovú hodnotu, čiže dôvod je ekonomický, programový a koncepčný,“ hovorí I. Hronec.
Edisonline má v súčasnosti približne 16-tisíc platiacich divákov, pričom pomer medzi Slovákmi a Čechmi je takmer vyrovnaný. Na platforme sa nachádza viac ako 500 filmov a každý mesiac pribudne ďalších desať až 20 nových. „Na Edisonline nájdete kvantitu aj kvalitu. Každý jeden film vidíme a kupujeme na minimálne desať rokov. Za každým jedným nasadeným filmom si stojíme. Od militantného artu až po absurdnú komédiu na hrane gýču,“ vysvetľuje I. Hronec.
Ďalšie kino na obzore
Edisonline stále rastie, ale online prostredie začína byť každým dňom plnšie. „V globalizovanom online priestore nedokážeme konkurovať „Disneylandu“, ale v centre Prahy a Bratislavy, kde sa “Disneyland“ nikdy nepostaví, áno. Preto pomalý, ale stabilný ekonomický rast kina a kaviarne Edison Filmhub v Prahe, nás čoraz viac motivuje uvažovať o druhom priestore v Prahe, ktorý by rozšíril našu programovú a gastro ponuku,“ avizuje I. Hronec.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?