S nevšedným nápadom vyrábať dizajnové ponožky „po jednej“ prišiel Branislav Pepel z kreatívneho štúdia Kamikadze. Spolu s ním za značkou stojí jeho manželka Zdenka. „U nás doma sme vždy nosili každú inú. Nikdy sme neprišli na to, prečo by sa mali nosiť rovnaké. Je v tom humor, sloboda, prekročenie určitého tabu. Ako nám niekto napísal - život je príliš krátky na to, aby sme nosili každú ponožku rovnakú,“ hovorí B. Pepel.

Idea OneSock sa zrodila pred tromi rokmi, na jar 2015 značka vstúpila na trh. Odvtedy predala zhruba sedem a pol tisíca kusov. Na cestu k dizajnovým ponožkám nasmeroval B. Pepela klient agentúry, ktorý prišiel s požiadavkou na vianočné darčeky. Napadli mu ponožky.

Po návšteve firmy v Trenčianskych Tepliciach, ktorá mala stroje na ich výrobu, bolo B. Pepelovi jasné, že chce vyrábať dizajnové ponožky. „Až neskôr som zistil, že existujú Happy Socks a iné značky. Mal som to však tak hlboko v hlave, že ma to nepustilo.“

Podobne ako ďalšie slovenské značky dizajnových ponožiek aj OneSock fyzicky vznikajú v rôznych kooperačných výrobných firmách. Podľa potreby na Slovensku i v Česku. V tomto roku však „Jedna ponožka“ chystá zásadnú zmenu, chce rozbehnúť vlastnú výrobu.

Dizajnové partnerstvá

Každá ponožka OneSock sa rodí v spolupráci s niekým, v čom chce značka ďalej pokračovať. B. Pepel spomína už existujúce vzory vytvorené v kooperácii s českou kapelou DVA či kolekciu, ktorá vzišla zo spolupráce s mladým slovenským hudobným producentom Samom Štefancom, tvoriacim pod pseudonymom Bulp. Od začiatku OneSock vyrábajú napríklad tiež ponožku pre trenčiansky festival Pohoda.

„Jedna ponožka“ sa predáva prostredníctvom vlastného e-shopu i v kamenných predajniach na oboch stranách rieky Moravy. Na webe sa dá jeden kus kúpiť za tri eurá. OneSock majú v ponuke aj vzor ponožiek, ktorý sa predáva v pároch, i tie sú však farebne odlišné.

Robia biznis s nápadom, predávajú ponožky po jednom kuse

Branislav Pepel (OneSock) Zdroj: Marek Jančúch

Vo fyzickom retaile OneSock zväčša využívajú komisionálny predaj. Tento model si vyžaduje mať vyrobených veľa ponožiek, ktoré sú umiestnené v obchodoch, no nie sú vopred zaplatené. I keď sa prístup obchodníkov postupne mení, na kamenné prevádzky sa OneSock doteraz príliš nespoliehali.

Najsilnejším predajným kanálom „Jednej ponožky“ je priamy predaj na rôznych trhoch a festivaloch. Má takmer polovičný podiel na celkovom objeme predaja. Ponožky používajú tiež kapely ako svoj merch. Počas turné DVA sa tak OneSock napríklad dostali do Spojených štátov, Austrálie či na Nový Zéland. Väčšina ponožiek, viac ako dve tretiny, sa však predá na Slovensku.

Špecifiká konceptu

Koncept predaja ponožiek po jednom kuse umožňuje využívať produkt aj inak než len klasicky na obutie. Viacero detí nosí v ponožke napríklad fľašu na pitie ako izoláciu. OneSock predáva tiež ponožku plnenú levanduľou do skríň alebo vankúšov. Pepelovci majú dokonca záhradu ozdobenú ponožkami vo funkcii kvetov.

Číslovka jeden je dôležitá aj pre komunikáciu značky. „Napríklad pripravujeme fotosériu s jednonohými ľuďmi a spoluprácu s organizáciou, ktorá takýchto ľudí združuje. Určitá časť zisku pôjde na ich aktivity,“ približuje B. Pepel.

OneSock sa symbolicky spojili s jednonohým športovcom, paralympionikom Jozefom Metelkom (viacnásobný olympijský víťaz a majster sveta), prvým cyklistom na svete, ktorý získal licenciu pretekať so zdravými pretekármi. Zaujímavou referenciou je „obúvanie“ reprezentačného tímu Nemecka v triatlone.

Robia biznis s nápadom, predávajú ponožky po jednom kuse

Farebné dizajnové ponožky od značky OneSock Zdroj: OneSock

Kreatívci z Haluzíc

„Ponožková“ kancelária trenčianskej agentúry Kamikadze sa nachádza v Haluziciach neďaleko Nového Mesta nad Váhom. Kreatívne štúdio, ktoré ho dodnes živí, založil B. Pepel spoločne s Viliamom Csinom v roku 2004. „V princípe fungujeme kamarátskym spôsobom. Niekto známy si založí firmu, spravíme mu logo a web a potom to spolu rozvíjame,“ približuje B. Pepel. Veľa vecí robia aj pre slovenských filmárov – grafický dizajn, logá, plagáty či webstránky k filmom.

B. Pepel študoval marketingovú komunikáciu na Filozofickej fakulte UK, pracoval ako grafik alebo art director v rôznych reklamných agentúrach. Jeho manželka Zdenka študovala kulturológiu na tej istej fakulte. Popri doktoráte sa dostala k filmu a pri ňom zostala ako produkčná. V súčasnosti sa venuje najmä fundraisingu a rešeršom pre dokumentaristov. „Produkcia sa z Haluzíc robí ťažko, tak ju vymenila za produkciu pre OneSock,“ vysvetľuje B. Pepel.

Zloženie ponožiek je kompromis

Dizajnové ponožky sa zvyčajne vyrábajú z kombinácie troch materiálov, dominujúcej bavlny, polyesteru a doplnkového elastanu. Materiálové zloženie ponožiek OneSock závisí od konkrétneho vzoru. „Čím zložitejší vzor, tým viac polyesteru alebo polypropylénu,“ vysvetľuje Branislav Pepel, zakladateľ značky. Najväčšie zastúpenie v OneSock má česaná bavlna, približne 75 až 97 percent. Každá ponožka obsahuje tri percentá elastanu alebo lycry, aby bola pružná. „Najradšej by sme vyrábali zo stopercentných prírodných materiálov. Je to možné, ale na úkor trvácnosti, takže zloženie ponožky je kompromis,“ poznamenáva B. Pepel.

 

Takmer všetka bavlna na slovenskom trhu podľa neho pochádza z Turecka. „Vo výrobe priadze sme boli svetová špička. Privatizéri však stroje rozpredali do Turecka a teraz nakupujeme od nich materiál, ktorý robia na strojoch z Československa.“ B. Pepel sa zväčša usmieva, keď vidí v obchode štítky so zložením, ktoré mávajú rôzne značky rovnaké pre všetky svoje vzory a všade je uvedené to isté zloženie. Už na prvý pohľad je podľa neho jasné, že to nezodpovedá skutočnosti.