Začiatkom marca Okresný súd v Prešove schválil reštrukturalizačný plán najväčšej slovenskej dopravnej spoločnosti STD Donivo z Vranova nad Topľou. Tá je od augusta v reštrukturalizácii a koncom roka sa s veriteľmi dohodla na postupnom uspokojovaní ich pohľadávok. Ivan Jakúbek, riaditeľ bratislavskej pobočky private equity skupiny Enterprise Investors (EI) dodáva, že niektorí menší veritelia, ktorí sa včas neprihlásili so svojimi pohľadávkami, zo zákona uspokojení byť nemôžu. Ostatní, samozrejme, áno. Najväčšími veriteľmi sú viaceré slovenské banky. Enterprise Investors od roku 2008 vlastní vo firme 75-percentný podiel.

STD Donivo sa podľa I. Jakúbeka dostala do finančných ťažkostí najmä pre hedžing cien ropy v roku 2008. „Keď išla cena ropy do astronomickej výšky – k 150 dolárom za barel, derivátmi sme zabezpečili cenu našej hlavnej nákladovej položky, paliva,“ hovorí. Dodáva, že to bolo štandardné rozhodnutie, aké vo firme pravidelne robili od roku 2004. Na hedžingu spočiatku firma zarábala, ale keď prišiel prepad cien ropy na úrovne okolo 35 dolárov za barel, znamenalo to straty. Do toho ešte klesol prepravný trh a odberatelia služieb STD predĺžili splatnosti faktúr. Najmä v štátoch južnej Európy.

I. Jakúbek vysvetľuje, že v momentálnej finančnej situácii pomohla cena ropy, ktorá sa stabilizovala na „rozumných úrovniach“. Súčasťou reštrukturalizácie sú aj rozsiahle úsporné opatrenia. „Platili sme vodičov viac ako ostatní na trhu a to aj zostalo,“ dodáva. Napriek problémom sa EI v dohľadnom čase nechystá STD Donivo predať. Je to jedna z dlhodobých investícií tejto najstaršej private equity v regióne.

STD Donivo vzniklo spojením banskobystrického Doniva a vranovského STD v roku 2008. Zamestnáva 680 pracovníkov a kamiónovú flotilu tvorí 370 kamiónov a ťahačov. Ekonomické problémy má väčšina slovenských dopravcov, ktorým minulý rok v priemere medziročne klesol biznis o zhruba tretinu.

Ilustračné foto na titulke - Archív