Francúzsky Renault, jeho japonský partner Nissan a nemecký Daimler ohlásili významné partnerstvo v oblasti vývoja vozidiel a komponentov.

Automobilky si v rámci dohody medzi sebou vymenia vlastnícke podiely za vopred dohodnutých podmienok. Daimler získa v oboch konkurentoch 3,1-percentný podiel, Renault a Nissan budú na oplátku vlastniť každý 1,55 percenta v Daimleri. Nissan drží v Renaulte v súčasnosti 15-percentný podiel. Naopak podiel Renaultu v Nissane klesne zo súčasných 44,33 percenta na 43,4 percenta, napísala agentúra Reuters.

Cieľom majetkového previazania, ako aj zamýšľanej aliancie je úzka spolupráca pri vývoji nových automobilových technológií. Výrobcovia sa chcú v blízkej budúcnosti zamerať hlavne na výrobu elektrických automobilov, osobných vozidiel a ľahkých komerčných áut. Tiež sa podelia o nové technológie naftových a benzínových motorov pre malé autá, aké vyrába napríklad Daimler pod značkou Smart.

Smart by mal okrem iného získať najmä adoptovaním a osvojením si technológií malého modelu Clio od Renaultu. Ten spolu s Nissanom dostane na oplátku know-how nemeckých motorov Daimleru.

Renault a Daimler diskutovali o partnerstve už dlhší čas, keďže konkurencia automobiliek je čoraz tvrdšia. Nápady a investície do rozvoja technológií sú dnes nevyhnutnosťou. A práve zjednocovanie postupov a metód môže zaručiť výrobcom nižšie náklady a tým zanechať konkurenciu ďaleko za sebou. Renault a Daimler to chcú využiť vo svoj prospech. Po krátkej úvahe sa k nim napokon pridal aj Nissan.

Francúzsko, ktoré vlastní o málo viac ako 15 percent Renaultu a je majoritným vlastníkom firmy, plánuje v tejto pozícii zotrvať. Francúzsky minister priemyslu Christian Estrosi to potvrdil s tým, že budú aj naďalej sledovať postup a vývoj celej aliancie.

No zvýšenie efektivity nie je jediné, čo viedlo automobilky k tomuto kroku. Zásoby ropy vo svete sa rapídne znižujú, emisné limity a obmedzenia tlačia na výrobcov áut už dlhší čas. Navyše prvé elektromobily už uzreli svetlo sveta a záujem o ne rastie každým dňom. Po hospodárskej kríze, ktorá zasiahla automobilový priemysel zrejme najvážnejšie, výrobcovia zistili, že potrebujú prísť s niečím úplne novým. Vývoj technológií, ktoré nebudú závislé od obmedzených zásob fosílnych palív, sa tak stáva vážnou prioritou.

Foto na titulke - SITA / AP