Vedenie druhej najväčšej francúzskej automobilky Renault plánuje urýchliť splácanie vládneho úveru. Ten firma získala v minulom roku v celkovom objeme tri miliardy eur na riešenie nečakane silnej predajnej krízy, ktorá postihla celý automobilový priemysel na starom kontinente. „V tomto roku by to malo byť minimálne na úrovni pol miliardy“ povedal pre francúzsku rozhlasovú stanicu Europe 1 generálny riaditeľ automobilky Carlos Ghosn.
Renault spolu so svojím najväčším rivalom PSA Peugeot Citroёn získali úverové linky od vlády na udržanie pracovných miest v závodoch vo Francúzsku. Vládne stimuly vo forme šrotovného a naštartovanie hlavných svetových ekonomík začali zvyšovať dopyt po osobných automobiloch, čo automobilkám umožňuje rýchlejšie sa zbavovať vládnych pôžičiek.
Podľa slov C. Ghosna budú môcť celý vládny úver splatiť skôr ako v predpokladanom roku 2014 aj z toho dôvodu, že sa dlhové trhy otvorili a firma si okrem bankových úverov môže požičiavať aj vo forme emitovania dlhopisov. V júni tohto roku Renault emisiou dlhopisov na japonskom trhu získal 150 miliárd jenov (1,6 miliardy dolárov).
C. Ghosn je súčasne aj generálnym riaditeľom japonskej automobilky Nissan Motor, ktorá je po Toyote a Honde treťou najsilnejšou automobilovou skupinou v krajine vychádzajúceho slnka. Renault vlastní 44 percent akcií v automobilke Nissan. Aliancia medzi oboma automobilkami vznikla ešte v roku 1999. Podľa odhadov C. Ghosna sa aliancia značiek Renault a Nissan stane v tomto roku už treťou najsilnejšou vo svetovej autobranži po Toyote a Volkswagene. Šéf Renaultu predpokladá, že v tomto roku francúzsko-japonská skupina predá spolu s ich ruským partnerom AvtoVaz približne sedem miliónov vozidiel, čo by ju malo dostať aj pred americkú automobilku General Motors.
Akcie Renault i konkurenta PSA ale v tomto roku zatiaľ investorom na rozdiel od nemeckých automobiliek BMW, Volkswagen a Daimler nezarábajú. Od začiatku roka na parížskej burze klesol kurz Renaultu o 15 percent na 31 eur za kus a PSA o desatinu na 21,70 eura za kus. Nemecké automobilky podrástli v priemere o viac ako šestinu.
Foto na titulke - Flickr.com