Tohtoročná letná sezóna bola veľmi turbulentná. Išlo totiž o prvú letnú sezónu, ktorá nebola takmer vôbec poznačená pandémiou. Veľký hlad po cestovaní zo strany turistov spôsoboval veľké problémy letiskám a aerolíniám. Sektor cestovné ruchu totiž počas pandémie patril medzi najviac zasiahnuté. Spoločnosti preto do veľkej miery prepúšťali a nakoľko bývalí zamestnanci považovali tento sektor za rizikový, do pôvodného zamestnania sa už dostatočný počet ľudí nevrátil.
Niektoré letiská a letecké spoločnosti preto nápor cestujúcich nestíhali, čo sa následne prejavilo na tisíckach zmeškaných či zrušených letov. Situáciu navyše zhoršovali aj štrajky zamestnancov leteckých spoločností, ktorí boli unavení a od svojich zamestnávateľov požadovali lepšie podmienky. Niektoré letecké spoločnosti v nadväznosti na to zaviedli automatizovaný check-in batožiny, keď si cestujúci sami na letisku vytlačili identifikačnú nálepku na kufor.
- Cestovný ruch ožíva rekordným tempom
Z výročnej správy Mastercard Economic Institute s názvom Travel 2022: Trends and Transitions vyplýva, že cezhraničné cestovanie dosiahlo už v marci tohto roka úroveň spred pandémie nového koronavírusu. Analýza skúmala 37 globálnych trhov a výsledky ukazujú, že cestovný ruch veľmi rýchlo ožíva, pričom doteraz dominovalo hlavne domáce cestovanie.
Zaujímavosťou je, že v apríli 2022 vzrástli rezervácie letov v porovnaní s obdobím pred pandémiou o 25 percent, rástol aj počet rezervácií obchodných letov, čo je dobrá správa pre letecké spoločnosti, nakoľko na začiatku roka bol ich počet zhruba na polovici. Zo správy ďalej vyplýva, že pomalší návrat k leteckej doprave zažíva Ázia.
Je to spôsobené najmä tým, že mnohé obľúbené destinácie v juhovýchodnej Ázii mali prípadne ešte stále majú, v platnosti niektoré z protipandemických opatrení, ktoré odrádzajú turistov. Podľa odhadov Mastercard Economic Institute bude tento rok lietať celosvetovo o 1,5 miliardy cestujúcich viac ako v roku 2021, pričom viac ako tretina z nich bude pochádzať z Európy.
Pláže na prídel
V minulom roku bol takzvaný cancellation rate letov na úrovni 13,69 percenta a v tomto roku na úrovni 8,88 percenta. Cancellation rate je miera rušenia letov a vyjadruje pomer medzi celkovým počtom letov a zrušenými letmi zo strany pasažierov, ale aj aerolínií. Minuloročné leto prebiehalo medzi dvoma vlnami covidu, zatiaľ čo tohtoročná sezóna bola rekordná v oblasti rezervácií, operovaných letov, ale aj ich meškaniami a rušeniami, hovoria dáta spoločnosti Kiwi.com.
Ľudí od cestovania neodradili ani vyššie ceny. Práve naopak, boli ochotní priplatiť si za luxusnejšie dovolenky, čo hovorí o tom, že ušetrené peniaze počas pandémie si chceli patrične užiť. Nadmerný počet turistov negatívne vplýval na rôzne destinácie.
Problémy s leteckou dopravou môžu byť ešte horšie. Hrozí, že lietadlá nebude mať kto opravovať
V Španielsku napríklad niektoré mestá zavádzali špeciálne nariadenia, ktoré obmedzovali počet ľudí počas prehliadok historických centier. Niektoré vyhľadávané turistické lokality v Európe dokonca zavádzali poplatky pre vstup turistov, aby týmto spôsobom mohli neskôr renovovať ťažko skúšané životné prostredie.
V Taliansku chránili niektoré pláže tým, že turistov regulovali. Pláže na prídel si mohli užiť len tí, ktorí si v predstihu rezervovali termín a zaplatili poplatok. Obyvatelia ostrova Havaj dokonca na sociálnych sieťach vyzývali turistov, aby si za svoju dovolenkovú destináciu vybrali iné miesto.
Domácim sa totiž nepáčilo, že obrovský počet turistov im výrazne zhoršoval životnú úroveň. Cesty boli preplnené, v reštauráciách bola čakacia doba niekedy aj viac ako hodinu a v neposlednom rade bolo strašiakom šírenie ochorenia Covid-19.
Cypru chýbali Rusi
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?