Francúzsky regulátor pokutu odôvodnil tým, že najväčší internetový vyhľadávač na svete nedostatočne a nejasne informuje používateľov o spracovaní ich osobných údajov a nezískal pritom ani ich súhlas s personalizovanými reklamami.
Francúzsko využilo novú smernicu Európskej únie o ochrane údajov (GDPR), ktorá platí od mája minulého roka. Umožňuje používateľom lepšie kontrolovať svoje osobné údaje a poskytuje regulačným úradom právomoc uložiť pokuty až do výšky 4 percentá z globálnych tržieb v prípade porušenia smernice.
Spoločnosť Google vo svojom vyhlásení uviedla, že ľudia od nej očakávajú vysoké štandardy v otázke transparentnosti aj kontroly. A dodala, že sa snaží splniť tieto očakávania, ako aj GDPR, a skúma svoje ďalšie kroky. Francúzsky úrad CNIL pokutou reagovali na sťažnosť dvoch mimovládnych organizácií None Of Your Business (noyb) a La Quadrature du Net (LQDN), ktoré majú poverenie od 10-tisíc užívateľov, aby predložili tento prípad.
CNIL, známy svojou prísnou interpretáciou pravidiel ochrany osobných údajov a tiež tvrdým prístupom k internetovým spoločnostiam, výškou pokuty pre Google dosiahol rekord.
Podľa Sonie Cisséovej zo spoločnosti Linklaters, v tomto prípade nejde ani tak o výšku sumy, ako o to, že trest priamo spochybňuje obchodný model Google a bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyžadovať, aby zásadne upravil poskytovanie svojich služieb.