PMÚ vo štvrtok informoval, že ukončil prešetrovanie možného zneužívania dominantného postavenia ZSSK formou uplatňovania podnákladových, respektíve predátorských cien. Úrad zistil, že štátna spoločnosť počas prevádzky IC vlakov po príchode RegioJetu na trh neporušila súťažné pravidlá.

„Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh) ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJetu na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva,“ uviedla hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.

„RegioJet s prístupom protimonopolného úradu zásadne nesúhlasí. Máme vážne pochybnosti o jeho nezávislosti a odbornosti. ZSSK, ktorá mala do príchodu RegioJetu 100-percentné monopolné postavenie, znížila hneď po našom vstupe vo svojich stratových komerčných vlakoch InterCity ceny lístkov o viac ako 30 percent, čím spravila zo svojho stratového produktu ešte stratovejší,“ uviedol hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Štátny dopravca tak podľa neho konal so zámerom poškodiť RegioJet s cieľom vytlačiť ho zo slovenského trhu, čím by si zabezpečil monopolné postavenie a zákazníci by nemohli využívať služby iného dopravcu ako ZSSK. „Je to jasný dôkaz predátorského správania sa. Slovenský protimonopolný úrad nedokázal v rovnakej veci, ktorú český antimonopolný úrad už detailne prešetruje päť rokov ani začať správne konanie. Úrad iba od stola bez akéhokoľvek šetrenia vydal neodborný záver, ktorý je v rozpore so skutočnosťou,“ dodal A. Ondrůj.

Aj to podľa RegioJetu spochybňuje nezávislosť úradu a súkromný dopravca zváži ďalší postup v celej veci. RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny dopravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012. 

Štátny dopravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov či prepravných kapacít. „V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov," uviedla A. Oľšavská. 

ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne „icečká“ boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014. Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka.