Po mimoriadne náročnom roku 2020 dalo oživenie európskeho oceliarstva nákladným železničným dopravcom v druhom polroku vlaňajška nádej na optimizmus. Tá však rýchlo zhasla pod vplyvom dramatického nárastu cien energií a rozvrátení vojnou postihnutých kľúčových trhov.

Ani osobným dopravcom sa zdražovanie nevyhýba, avšak na rozdiel od tých nákladných, kde sa objem výkonov medziročne prakticky nezmenil, by im mohol pomôcť návrat cestujúcich do vlakov. Približne 30-tisíc prepravených cestujúcich za prvý polrok 2022 je síce v porovnaní s predpandemickým rokom 2019 stále približne o štvrtinu nižšie číslo, avšak v medziročnom porovnaní ide o 77-percentný nárast.

Štátne Cargo nad vodou

Nákladná železničná doprava na Slovensku je historicky úzko spätá najmä s hutníckym priemyslom. Najväčšie firmy v segmente zabezpečujú dovoz komodít, ako je železná ruda či uhlie, a rovnako tak aj odvoz hotových kovov. Pretrvávajúce úsilie o diverzifikáciu portfólia je beh na dlhú trať.

Najväčším trhovým hráčom je Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), ktorej jediným akcionárom je štát cez ministerstvo dopravy. Po predvlaňajšom zreálnení hospodárskych výsledkov a páde do bezprecedentnej straty viac ako 32 miliónov eur sa jej podaril pôsobivý odraz od dna. Vlaňajší zisk vo výške 6,35 milióna eur je výsledkom viacerých okolností.

Front-view,Of,Semi-truck,With,Cargo,Trailer,Driving,On,A,Highway.
Neprehliadnite

Rebríčky 2021: Kamionistov dusí zdražovanie. Prepad tržieb však zvrátili

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa