Ako je na tom trh s pivom? Hoci jeho spotreba u nás mala ešte pred časom klesajúcu tendenciu, v posledných rokoch jeho obľúbenosť rastie. Minulý rok bol tretím v rade, keď spotreba piva rástla a dosahovala stále nové maximá. Priemerný Slovák vlani vypil takmer 80 litrov tohto „zlatistého moku“. Tento rok to bude aj pre spomínané obmedzenia v HoReCa segmente menej. Pandémia v marci zo dňa na deň spôsobila zavretie gastrosektora, ktorý následne vyše dvoch mesiacov fungoval iba na približne päť percent svojho normálneho výkonu.

Keďže v lete boli zrušené takmer všetky festivaly, jarmoky a iné kultúrne a športové podujatia, straty spôsobené počas jarného „blackoutu“ slnečné mesiace nevykompenzovali. Mnoho ľudí sa navyše aj po uvoľnení opatrení obávali navštevovať reštaurácie a bary v takej miere ako pred pandémiou. „Po opätovnom otvorení reštaurácií a pohostinstiev sa podľa nášho posledného prieskumu len 60 percent ľudí vrátilo k svojim zvykom spred karantény a opäť chodia na pivo von,“ uvádza J. Shepperd.

Oslabená letná sezóna, ako aj prichádzajúce obmedzenia z dôvodu jesennej vlny koronavírusu sa určite negatívne odrazia v tohoročnej spotrebe a výrobe piva. Pivovarníci očakávajú, že oživovanie gastrosegmentu na úroveň spred „korony“ bude trvať niekoľko rokov.

Piešťanský pivovar zafungoval núdzovo príkladne napriek tomu, že už vlastne nefungoval.
Neprehliadnite

Štát a EÚ pivovarníkov z Covid podpory vynechali. Žiadajú nápravu

Ako sa darilo najväčším hráčom

Najväčšími pivovarníckymi spoločnosťami u nás sú Heineken a Plzeňský Prazdroj, ktoré spolu pokrývajú vyše 90 percent trhu. Druhý menovaný patriaci pod japonskú pivovarnícku skupinu Asahi bol vlani s tržbami vyše 131 miliónov eur na trhu jednotkou. V porovnaní s predchádzajúcim rokom jeho obrat mierne klesol a zisk, naopak, stúpol. Neprekročil však hranicu jedenásť a pol milióna eur. „Celkovo vlaňajšok so sebou nepriniesol takú priaznivú sezónu, ako to bolo v roku 2018,“ uvádza pre TREND obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko Martin Grygařík. Z hľadiska predaných objemov piva zaznamenala spoločnosť v roku 2019 pokles o päť a pol percenta na celkovo 1,55 miliónov hektolitrov piva. Medziročne Prazdroj poklesol v segmente baleného piva o sedem percent, pri čapovanom pive si udržal stabilnú pozíciu a vďaka rastúcej obľube prémiových značiek vykázal v tomto segmente mierny nárast zisku.

Spoločnosť vlani ohlásila odchod od PET fliaš. Len za rok tento rok tak usporí vyše 500 ton plastov. S tým však prišiel pokles predaja v maloobchode. „Kým s týmto poklesom sme rátali, svoju rolu zohral aj krach obchodnej siete Kačka či zdĺhavé jednania s jedným z veľkých obchodných reťazcov v kombinácii so zmenami v legislatíve a chladným počasím v obvykle silných mesiacoch máj a jún. Objem na výčape predstavoval približne 32 percent z celkového predaného objemu.

„Mimoriadne obľúbené boli prémiové pivá a dvanástky, ktoré pokrývali zhruba štvrtinu trhu. Dobrý vývoj sme zaznamenali aj na poli našich nealkoholických pív Birell, ktorých ochutené verzie pokrývajú približne osem percent trhu. U slovenských spotrebiteľov dlhodobo pozorujeme záujem o kvalitu. Presúvajú sa k prémiovým značkám pív, čo potvrdzuje nárast predajov našej najexkluzívnejšej značky Pilsner Urquell,“ dodáva obchodný riaditeľ Prazdroja.

Prvou voľbou slovenských spotrebiteľov kupujúcich pivo od plzenského výrobcu boli však aj vlani plechovky. V minulom roku Prazdroj investoval viac ako dva milióny eur do plechovkovej linky, čo sa ukázalo ako kľúčové hlavne v mesiacoch tvrdej koronakrízy. „Tento rok sme sa zasa sústredili na zefektívnenie našej sladovne. Vyše 550-tisíc išlo do novej triedičky jačmeňa a ďalších 300-tisíc si vyžiadali obracače zeleného sladu,“ vyratúva M. Grygařík.

ZLATÝ Mok: Pivári
tvrdia, že to naše je
bez chyby.
Zdroj: ROBO HOMOLA

Holandský Heineken bol s obratom takmer 128 miliónov eur v minulom roku v tesnom závese za svojim konkurentom. Tržby mu oproti roku 2018 stúpli o tri percentá a zisk o 18 percent na 21 a pol milióna eur. „Trh je čoraz viac poháňaný inováciami, predstavujú sa rôzne nové druhy piva, vrchne kvaseného piva známeho a rôznych špecialít, ktoré uvádzajú aj veľkí hráči aj mnohé minipivovary. Celkovo zaznamenávame nárast dopytu po prémiových pivách. Zlatý Bažant radler pokračoval v rastúcom trende aj vďaka inováciám. Naša etablovaná značka Zlatý Bažant ´73 si aj naďalej počínala dobre a naša najznámejšia česká pivná značka Krušovice zaznamenala prudký nárast. Sľubné výsledky prinieslo aj lokálne a medzinárodné portfólio remeselných pív Bradáč a Lagunitas,“ uvádza generálny riaditeľ spoločnosti Heineken Slovensko Rene Kruijt.

Aj tomuto pivovaru sa v čase koronakrízy, pre spomínanú orientáciu na predaj baleného piva v maloobchode, vyplatila vlaňajšia trojmiliónová investícia do rozšírenia plechovkovej plniacej linky v Hurbanove. „Investovali sme do nového plniča, čo zvýšilo kapacitu, a do pasterizačnej jednotky. V dôsledku toho vieme značne usporiť na spotrebe vody a takisto ušetriť takmer dve tretiny horúcej pary potrebnej na proces pasterizácie. Oba tieto faktory majú vplyv na zníženie uhlíkovej stopy nášho pivovaru, čo je našim dlhodobým cieľom,“ vymenúva R. Kruijt.

Na snímke pestovatelia stoja v poli s repkou olejnou počas tlačového brífingu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) v pondelok 18. mája 2020 v Bratislave. FOTO TASR - Pavol Zachar
Neprehliadnite

Poľnohospodárom došla s Mičovským trpezlivosť. Chaos v odvetví má podľa nich riešiť už premiér

Straty ešte nie sú vyčíslené

Ďalším významným momentom, ktorý má vplyv na hospodárenie Heinekenu na Slovensku bolo tohtoročné otvorenie nového distribučného centra v Martine. Pozitívny efekt, ktorý mali priniesť investície, sa však prejaví neskôr, ako vedenie slovenskej pobočky spoločnosti predpokladalo. „Vyšším predajom v rámci maloobchodného predaja sa nám podarilo nahradiť iba časť strát z obdobia, keď bol zatvorený predajný kanál HoReCa. Následné obdobie, keď sa postupne uvoľňovali opatrenia, objemy a návštevnosť sa zvyšovali. Čiastočne pomohlo prevádzkam aj dobré počasie. Čísla však určite nedosiahli úroveň minulého roka,“ uvádza riaditeľ Heinekenu.

„Teplé počasie počas septembra nám hovorí, že je predčasné zatiaľ hovoriť o celom roku,“ dodáva M. Grygařík z Prazdroja. „Aj napriek reštrikciám spojeným s pandémiou, ako napríklad rozostupy medzi stolmi v prevádzkach, čo malo za následok zníženú kapacitu hostí, evidujeme medziročne za mesiac júl zvýšený objem predaného čapovaného piva o 6 percent. K záverečným výsledkom sa však budeme vedieť zodpovedne vyjadriť až po uzavretí finančného roka,“ uzatvára obchodný riaditeľ Prazdroja.