Po takmer trištvrte roku trvalého rastu sa napriek vojnovému konfliktu na Ukrajine ceny kľúčovej suroviny pre elektromobilitu zastavili. Stagnácia cien lítia sa síce dala  predpokladať, keďže za ostatný rok vzrástla viac ako sedemnásobne.

V mnohom za to môžu problémy s dodávkami pre automobilový priemysel a následné výpadky vo výrobe či nejasná situácia na trhoch, ktorá zásadne ovplyvní ďalší vývoj.

Napriek tomu je prechod na elektromobilitu v Európe ešte len v rozbehu, a tak nie je vylúčené, že ceny surovín pre výrobu batérií a elektromobilov sa rozbehnú k novým rekordom, dokonca natoľko, že to už ovplyvní aj cenu samotných vozidiel.

Rast cien sa zastavil

Ceny lítia, suroviny, ktorá je v súčasnosti nevyhnutnou súčasťou väčšiny batérií v elektromobiloch, sa najnovšie zastavili blízko úrovne 500-tisíc čínskych jüanov za tonu, čo je približne 71,5-tisíc eur. Takto pred rokom to bolo len asi 84-tisíc jüanov, teda zhruba 12-tisíc eur.

Po obnovenej výrobe elektromobilov na všetkých trhoch a potvrdenom dopyte po takýchto autách možno očakávať, že ceny porastú aj naďalej, keďže ťažiari už v minulom roku nevedeli držať krok s aktuálnym dopytom.

Navyše sa odhaduje, že globálna spotreba lítia do konca tohto desaťročia vzrastie päťnásobne.
Vojnový konflikt tak v tomto smere síce zatiahol cenovej rely brzdu, akonáhle to však situácia dovolí, výrobcovia zohľadnia tento vývoj aj do cien budúcich elektromobilov, keďže ich cieľom je vyrábať viac elektrických vozidiel, ktoré splnia sprísňujúce sa emisné normy.

Napriek tomu mnohí naďalej avizujú, že ceny elektromobilov by mali byť čoraz nižšie. To sa ale na pozadí enormne rastúcich cien vstupných surovín do batérií zdá nateraz nereálne. Indexu Benchmark Mineral Intelligence ukazuje, že ceny uhličitanu lítneho a hydroxidu lítneho sa za ostatný rok viac ako zdvojnásobili.

Dopyt po materiáloch, ktoré sa používajú v elektromobiloch a pri skladovaní obnoviteľnej energie prudko stúpol. Nehovoriac o tom, že ťažiari lítia nedokážu zvýšiť dodávky a držať krok s novým trendom elektromobility.