O výhodách robotov nie je možné pochybovať. Zlacňujú výrobu, nemeškajú, nepožadujú zvýšenie platov a maródovanie sa ich rovnako netýka. Pri sériovej výrobe je robotizácia nenahraditeľná, pretože umožňuje jej zrýchlenie a minimalizuje ľudskú chybovosť.

Lenže všetko má svoje hranice a Mercedes dospel do štádia, v ktorom si ich začal plne uvedomovať. „Roboty sa nedokážu vysporiadať s individualizáciou produktov a mnohými variantmi, ktoré ponúkame. Šetríme peniaze a zabezpečujeme si budúcnosť tým, že zamestnávame viac ľudí,“ potvrdil riaditeľ výroby v továrni v nemeckom Sindelfingene Markus Schaefer.

Na množstvo doplnkov sú lepší ľudia

Stroje sú spoľahlivé, ak robia stále to isté, problém ale majú v prípade, keď sa musia učiť nové veci. V prípade individuálnych požiadaviek zákazníka majú stroje problém sa prispôsobiť. Možností ako si „vytunovať“ auto je neuveriteľné množstvo – od vyhrievaných držiakov na poháre až po karbónové ozdoby na diskoch kolies či štyri typy ventilov na pneumatikách.

Mercedes chce pri sérii S a E zákazníkom ponúkať auto šité na mieru. Kým v prípade ľudskej práce je možné linku prestaviť v priebehu jedného víkendu, v prípade robotov, ktoré je nutné preprogramovať a prestaviť, to zaberie celé týždne.

Nová generácia áut ponúka obrovské množstvo individuálnych doplnkov v interiéri, čo strojom spôsobuje problémy. Spoľahlivejšie je preto doplnky montovať ručne pracovníkmi, ktorí sú flexibilnejší ako stroje, vedia sa prispôsobiť meniacim sa podmienkam a dokážu sami vyriešiť drobné problémy. „Potrebujeme byť flexibilnejší. Prejdeme od snahy o maximalizáciu automatizácie k ľuďom, ktorí dostanú vo výrobnom procese väčší priestor,“ povedal M. Schaefer.

Najlepší pracanti: humanoid s človekom

Cieľom Mercedesu je naďalej skrátiť priemerný čas výroby jedného auta zo 61 hodín na 30 hodín, a to vhodnou kombináciou robotiky a vyškoleného personálu. Automobilka sa posúva k takzvanému robot farmingu, v ktorom ľudskí pracovníci budú úzko spolupracovať s množstvom menších a ľahších humanoidov a vo fabrikách už nebudú obrovské stroje „v izolácií“ od človeka.

Obrovské stroje vymiznú a nahradia ich inteligentné roboty, ktoré budú vybavené senzormi, čím budú schopné bezpečne pracovať po boku človeka. O rovnaký koncept sa už pokúšajú aj konkurenti z BMW, Audi či amerického General Motors. Nahradzovanie robotov väčším zapojením ľudí skúša aj japonská Toyota, čím chce zvýšiť efektivitu pracovných procesov a znížiť množstvo odpadu pri výrobe.

Cieľom úspechu pre každú automobilku je zabezpečiť nielen spoľahlivé a kvalitné stroje, ale hlavne aj schopnosť sa rýchlo prispôsobiť novým technológiám. Kým nový model smartfónu dokážu jeho producenti v priebehu 18 mesiacov vyvinúť, vyrobiť a predávať, v prípade nového modelu auta sa odhaduje tento čas až na sedem rokov, čo je na silne konkurenčnom trhu a pri tlaku technologickej Tesly pridlho.

V roku 2013 Carl Benedict Frey a Michael Osborne z Oxfordskej univerzity vypočítali, že až 47 percent pracovných pozícií je v dôsledku nástupu robotizácie v ohrození. Obávať by sa mali telemarketéri, auditori, predavači, realitní agenti alebo novinári či zamestnanci v pásovej výrobe.

Rozhodnutie Mercedesu je v každom prípade skvelým príspevkom do debaty o tom, že roboty kradnú prácu ľuďom, čo je v istých medziach pravda a technologická nezamestnanosť je skutočnou hrozbou. Príklad z Mercedesu ale dokazuje, že stroje nie sú všetko a ľudský prvok je vo výrobe nenahraditeľný a dôležitý.