Japonská automobilka Toyota sa po sérii výrobných chýb pustila do náprav, aby tak očistila svoje dobré meno. Podľa výsledkov vyšetrovania, ktoré nariadila vláda Spojených štátov, sa jej to začína dariť. Príčiny, ktoré viedli niekedy k až záhadným nehodám majiteľov vozidiel tejto značky, dostali napokon čiastočné vysvetlenie.

Predbežné výsledky z vyšetrovania priniesol ako prvý denník Wall Street Journal. Správa, ktorá sa týka takmer dvetisíc prípadov náhleho zrýchlenia vozidiel čiastočne očisťuje imidž japonského výrobcu. Vyšetrovatelia totiž nenašli chybu v elektronickej riadiacej jednotke. Naopak, zo softvérových dát sa im podarilo získať dôkazy o tom, že v niektorých prípadoch boli na vine vodiči.

Pravdepodobne nepozornosť počas jazdy za volantom či nedostatočné skúsenosti mali za následok použitie zlého pedálu. Vyšetrovatelia zistili, že v čase náhleho zrýchlenia vozidla nebol použitý brzdový, ale plynový pedál. Ak chcel vodič zabrzdiť a omylom stlačil plynový pedál, nadobudol pocit, že vozidlo samovoľne zrýchľuje. Čím viac potom na pedál tlačil, tým rýchlejšie išlo.

Výsledky vyšetrovania zatiaľ neboli oficiálne zverejnené, no denník citoval z vyjadrení osôb blízkych vyšetrovaniu. Jednoduchý omyl sa týka viacerých prípadov áut značky Toyota aj Lexus. Americký úrad pre bezpečnosť v doprave zatiaľ výsledky vedeniu automobilky neposkytol, no potvrdil závery Toyoty, ktorá o podobnom priebehu nehodových udalostí informovala už skôr.

Regulačné orgány stále prešetrujú 89 smrteľných dopravných nehôd, ktoré sa stali za posledných desať rokov. Zisťujú, či náhodou neexistuje akýkoľvek rušivý element, ktorý by dokázal na krátku dobu narušiť bezpečnostné prvky vozidla. Úrad pre bezpečnosť v doprave nedokázal ani po rokoch analýz spojiť elektronickú riadiacu jednotku s chybou samovoľného zrýchľovania. „V prípade, že takáto chyba existuje, sme odhodlaní ju nájsť. Do dnešného dňa sa nám to zatiaľ nepodarilo,“ uviedol pre denník Wall Street Journal Daniel Smith, jeden z vyšetrovateľov úradu pre bezpečnosť v doprave. Súbežne v tomto smere prebieha niekoľko vyšetrovaní, do ktorých sú zapojení aj softvéroví vedci z vesmírnej agentúry NASA.

Akcie Toyoty sa na trhu pohybovali v posledných dňoch smerom nahor. Držia sa tak trendu, ktorý akcie väčšiny japonských automobiliek posúva do plusových hodnôt. Toyota sa ale obáva žalôb a súdnych konaní, ktorých výška by mohla presiahnuť 10 miliárd dolárov.

Viac článkov o problémoch Toyoty si prečítajte tu.

Foto na titulke - SITA / AP