Trend elektromobility vo svete napreduje, napriek tomu medzi najväčších prispievateľov emisií patrí oblasť dopravy, do ktorej sa ekologickejšie technológie ešte len postupne dostávajú. Patrí k nim aj nákladná doprava.
V tejto oblasti sú priekopníkmi okrem iných aj škandinávske spoločnosti, ktoré majú byť lídrami transformácie na elektrické nákladné vozidlá. Patrí k nim aj Scania, ktorá sa dnes špecializuje na najťažšiu váhu medzi nákladiakmi.
Napriek problémom s dodávkami batérií iných koncernov v osobnej doprave vidí nákladná doprava najväčšie výzvy skôr v nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre, potvrdzuje to v rozhovore pre TREND manažér Scanie a šéf jej programu Pilot Partner Tony Sandberg.
Naďalej existuje množstvo výziev v súvislosti s infraštruktúrou. Keď hovoríme o nákladnej doprave je elektromobilita ako masová forma mobility udržateľná?
Určite, pretože táto transformácia sa deje masovo, nie iba ako individuálny trend. Samozrejme, rýchlosť akou sa uplatní, sa bude líšiť v rôznych krajinách. Čo sa týka posledných dvoch až troch rokov, existovalo mnoho výziev týkajúcich sa elektrických vozidiel pre masovú dopravu.
Dnes však už existujú rôzne nové technológie nielen pre osobné autá, ale aj kamióny a autobusy. Postupne problémy ubúdajú. Je náročné predpovedať, čo sa stane o sedem alebo osem rokov, preto musíme konať na základe toho, čo máme k dispozícii dnes.
A to je napríklad čo?
Momentálne máme špičkovú batériovú technológiu, nové batérie špeciálne navrhnuté pre ťažké nákladné vozidlá vďaka partnerstvu Northvoltu a Scanie. Takže všetko nasvedčuje tomu, že to má zmysel. A čo sa týka technológií, sme už dosť ďaleko.
Keď sa však bavíme o elektrifikácii kamiónov s hmotnosťou viac ako 50 ton, je to vôbec reálny produkt?
Elektrické kamióny sú v prevádzke u švédskych zákazníkov už dva roky. Je to teda možné, navyše už dnes potvrdzujú svoje kvality.
Čo sa týka reakcií zákazníkov, majú možno vzhľadom na infraštruktúru na nabíjanie takých veľkých vozidiel nejaké obavy. Aké sú hlavné výzvy v tejto oblasti?
Ide o jednu z hlavných vecí, na ktoré sa v rámci programu zameriavame. Iste, nabíjanie osobného auta sa môže zdať jednoduché, ale nabíjanie veľkého kamiónu je skôr komplikované. Potrebujú špeciálne káble, keďže sa v porovnaní s osobnými autami spotrebuje oveľa viac elektrickej energie. Potrebujú tiež zvýšený výkon. Takže to je oveľa zložitejšie, avšak keď už prejdú touto prekážkou, začnú si uvedomovať, že to funguje veľmi dobre. Vodičom tiež vyhovuje nižší hluk pri dlhších trasách a sú aj menej unavení.
Chce to teda čas, aby si táto transformácia získala aj nákladnú dopravu. Bude ho mať z pohľadu nových emisných noriem?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?