V Spojených štátoch sú synonymum pre maloobchod značky ako Walmart, Trader Joe’s, Whole Foods či Costco. Pre Európana neznáme reťazce, ktoré musia súperiť s ďalšími desiatkami väčších či menších obchodov. V už aj tak preplnenom maloobchodnom podnikaní plánuje preraziť v roku 2018 aj Lidl.

Hoci spoločnosť plánuje prvé predajne otvoriť až za tri roky, reťazec už buduje distribučné stredisko v North Caroline a centrálu vo Virgínii. Náklady na ich zriadenie sa vyšplhali na viac ako 200 miliónov dolárov. Počiatočná investícia by mala vytvoriť 500 až 700 pracovných pozícií.

V roku 2018 počíta Lidl s otvorením približne 500 obchodov, pričom v okolí Washington D.C. už má reťazec teraz vyhliadnutých 80 miest, píše portál Forbes. Cieľom druhej fázy je do roku 2020 otvoriť v krajine ďalších 2-tisíc predajní.

Americké predajne Lidlu budú mať s najväčšou pravdepodobnosťou rozlohu približne 3-tisíc štvorcových metrov, čo je asi jedna pätina z veľkosti priemerného obchodu Walmart, tvrdí retailový analytik Mike Paglia pre Business Insider.

Kompletný zoznam tovaru pre americký trh reťazec ešte neodhalil, podľa hovorcu spoločnosti však nebude chýbať klasický sortiment v podobe mäsa, výrobkov z vlastnej pekárne a tovaru pre domácnosť.

Cenová vojna

Americké médiá vykresľujú Lidl ako reťazec, ktorý ponúka šialene nízke ceny potravín, veľké zľavy na domáce spotrebiče, oblečenie a nábytok. Takisto však varujú, že Lidl môže byť hrozbou pre tamojší maloobchodný priemysel.

„Príchod Lidlu zasiahne každého potravinového maloobchodníka, predovšetkým tých, ktorí prevádzkujú obchody s tradičným sortimentom,“ tvrdí M. Paglia.

Ako ďalej dodáva, obchody Lidlu sú malé, praktické a dobre umiestnené. Taktiež zdôrazňuje, že pre nemecký reťazec sú typické oproti tradičným reťazcom veľmi obmedzené zásoby, čo sa prejavuje na čerstvosti tovaru. Spolu s nízkymi cenami a veľkou ponukou nepotravinových položiek si podľa viacerých analytikov môže Lidl rýchlo získať veľký počet zákazníkov.

Mnoho amerických predajcov bude s príchodom Lidlu donútených znížiť ceny, aby zostali konkurencieschopní. Najciteľnejšie zo všetkých môže príchod zasiahnuť Walmart, pretože práve medzi ním a Lidlom existuje viacero podobností, tvrdí M. Paglia.

Rovnako môže príchod znepokojovať aj sieť obchodov Aldi, s ktorou nemecký reťazec už bojuje aj na britskom fronte, upozorňuje The Wall Street Journal. Aldi však už v USA je - má tam približne 1 400 predajní a v rámci predbežného upevnenia pozície urýchľuje ďalšiu expanziu v Spojených štátoch otváraním ďalších pobočiek ešte pred príchodom Lidlu

Otvorene o začiatku cenovej vojny v budúcnosti v rozhovore pre nemecký portál Handelsblatt hovoril aj šéf Lidlu Sven Seidel, najmä v súvislosti s reťazcom Aldi a príchodom na americký trh. Takisto spomínal nový formát predajne a naznačil snahu spoločnosti vymaniť sa z imidžu druhotriednej predajne.

Najhoršia búrka v histórii maloobchodu

Vstup Lidlu na americký trh sa môže skončiť rovnakým scenárom ako expanzia do Veľkej Británie, kde reťazec výrazne zamiešal trh s predajom potravín. Príchod nemeckého reťazca spôsobil masívne znižovanie cien a mnohé konkurenčné predajne museli v rámci prežitia prepúšťať zamestnancov.

Predaje Lidlu sa počas troch mesiacov vyšplhali o 16 percent, píše Business Insider. Predaje britských maloobchodných gigantov ako Tesco, Morrisons alebo Aldi sa v rovnakom období naopak znížili.

Generálny riaditeľ spoločnosti Asda, druhého najväčšieho maloobchodného reťazca vo Veľkej Británii, nazval súperenie spoločností Lidl, Aldi a ostatných obchodov za „najhoršiu búrku v histórii maloobchodu“.

Asda v rovnakom období uverejnila najhoršie štvrťročné výsledky predaja. Pre americké maloobchodné reťazce ide o nepríjemnú informáciu zvlášť kvôli tomu, že britská Asda je vlastnená práve americkým Walmartom.