Rýchlo sa meniace trhové podmienky a nepredvídateľné udalosti predstavujú extrémnu záťaž na fungovanie firiem vrátane tých rodinných. Slovo agilita dostáva úplne nový rozmer. Na sklonku energetickej krízy musia byť firmy ochotné zo dňa na deň zmeniť dodávateľov, spôsoby dopravy a mnohé iné aspekty svojho fungovania.
Neblahé následky môže mať aj podcenenie diverzifikácie v oblasti podnikania, absencia reportingu či nezadefinované kompetencie. TREND sa rozprával s odborníkmi v oblasti biznisového poradenstva – Matejom Taligom, partnerom spoločnosti Amrop a Igorom Čajkom, konzultantom z firmy nebotra.
Agilita dostáva riadne zabrať. Trh sa mení extrémne rýchlo. Je možné na to reagovať a zavádzať zmeny bez toho, aby boli o pár týždňov neaktuálne?
Igor Čajko: Určite áno. Nezavádzanie zmien v dnešnej dobe extrémnej volatility a neistoty možné nie je. Preto treba mať vo firme nastavené procesy, ktoré umožňujú zmeny robiť, systematicky ich vyhodnocovať a následne robiť logické korekcie. Spoločnosti, ktoré si to uvedomia, nebudú strácať svoje postavenie na trhu. Základom je jasne definovaná organizačná štruktúra – každý musí vedieť čo je jeho rola, pokiaľ siahajú jeho kompetencie a teda aké zmeny môže rýchlo zavádzať. Druhým kľúčovým procesom je správne nastavený reporting. Rozhodnutia bez dát sú pri najlepšom dobré tipy. Z praxe však musím povedať, že reporting buď nie je zavedený vôbec, alebo je často všeobecný a pomalý.
Matej Taliga: Jedinou istotou je dnes zmena. Už dávno neexistuje opakujúce sa a predvídateľné prostredie alebo trhové podmienky. Z nášho pohľadu nie je primárne podstatné aplikovať zmeny tak, aby boli efektívne na dlhú dobu. Podstatné je mať nastavenie na akúkoľvek nepredvídateľnú zmenu. Môžeme to nazvať firemnou kultúrou zmeny alebo inovácie. A nemyslím tým produktovú inováciu. Dnes v biznise neplatia rozsiahle analýzy a návrhy dlhodobých riešení. Dnes sa musí firma pozrieť na to, ako pracovala včera a zefektívniť to, ako bude pracovať zajtra. Takéto nastavenie si vyžaduje mať ľudí, ktorí sú schopní viesť ostatných k tomuto spôsobu myslenia. Oddelenia musia byť samostatnejšie a niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia.
Pri ktorých firemných procesoch je agilita najviac skúšaná?
IČ: Napríklad v procese nákupu vstupných materiálov a energií. Firmy musia byť ochotné zo dňa na deň meniť dodávateľov aj spôsoby dopravy. Jeden z našich klientov dovážal materiál od spoločnosti fungujúcej v krajine, ktorá sa zo dňa na deň ocitla na sankčnom zozname. Vďaka tomu, že sme mali dobre zmapovaný trh dodávateľov, sme vedeli flexibilne reagovať a stabilizovať dodávky. Zároveň sme mali prehľad potenciálnych distribučných ciest a možností, ako materiál dostať do podniku. Druhú významnú oblasť tvoria zamestnanci, ich nedostatok a fluktuácia. Na minimalizáciu dosahov je nevyhnutné mať správne definované role a jasný program zaškolenia. Čím jasnejšie budú tieto aspekty definované, tým rýchlejšie budú zamestnanci tvoriť hodnotu.
Pred firmami stojí inflácia, nedostatok vstupov a surovín, možná energetická kríza. Ako sa dá na takýto priam likvidačný mix z pohľadu agility pripraviť?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?