Okrem nedostatku pracovných síl na západnom Slovensku a plánovanom spustení hromadného náboru pre nitriansky závod Jaguar Land Rover koncom roka musí firma rátať aj so silným tlakom zo strany odborov. V podniku navyše pôsobia už dve odborové organizácie. Podľa vzoru bratislavského Volkswagenu totiž v marci tohto roka vznikli aj nové Moderné odbory PSA Trnava.

Otázna dohoda

Tie už pri vzniku kritizovali odborárov z OZ Kovo v automobilke za to, že nedostatočne tlačia na vedenie podniku v otázke zvyšovania miezd a zlepšenia pracovných podmienok. Odvtedy však zostalo okolo Moderných odborov podľa informácii TRENDU ticho. Nerokovali ani s vedením fabriky, ani so zástupcami OZ Kovo.

Prípravy na nové kolektívne vyjednávanie tak sprevádza neistota, ako bude vlastne vyzerať. Kľúčové je, či sa obe odborárske združenia dohodnú na spoločných podmienkach a budú pri rokovaniach postupovať v zhode, alebo budú podobne ako v bratislavskom Volkswagene potrebovať rozhodcu.

Ten na základe počtu členov určí, ktorá organizácia je majoritná a bude mať teda právo viesť kolektívne vyjednávanie. To by však znamenalo, že sa celý proces časovo pretiahne. V tomto roku sa pritom v Trnave bude vyjednávať celá kolektívna zmluva, nielen jej mzdová časť, čo už je samo o sebe časovo náročné.

Chcú tarifné triedy

Moderné odbory v PSA pritom mali prejaviť záujem o spoluprácu a nie o súperenie. Zástupcovia OZ Kovo v automobilke sa s nimi podľa ich šéfa Milana Minarecha majú stretnúť tento týždeň. Cieľom je práve dohoda na ďalšom postupe.

„Prioritou našej odborovej organizácie bude v oblasti odmeňovania dohodnúť fungujúci systém individuálneho navyšovania, ktorý by zohľadňoval okrem iného lojalitu zamestnancov, respektíve odpracované roky,“ hovorí M. Minarech. Ako dodáva, s tým súvisí aj ich požiadavka o zavedenie klasických tarifných tried, ktoré by sprehľadnili systém zvyšovania platov a kariérneho postupu.

Firma už poslala návrh

Preskočí štrajk z Volkswagenu do Trnavy? V PSA sa chystajú na vyjednávanie o platoch

PSA Trnava Zdroj: SITA

Vedenie automobilky nezaháľa. Ešte pred letnou dovolenkou na prelome júla a augusta obom organizáciám poslalo návrh na začatie kolektívneho vyjednávania. „Aktuálne sú na rade odborové organizácie, ktoré sa vyjadria, či si želajú rokovať spoločne a vo vzájomnej zhode. Môžu sa prípadne dohodnúť aj inak, alebo sa aj nedohodnúť,“ vysvetľuje hovorca PSA Groupe Slovakia Peter Švec.

Slovenská dcéra francúzskej automobilky PSA Groupe sa pritom vo februári tohto roka dohodla s odborármi na zvýšení miezd v priemere o vyše šesť percent. Aký rast budú žiadať odborári z OZ Kovo pri chystanom vyjednávaní zatiaľ nechceli upresniť.

Inšpirácie z Volkswagenu

Rizikom môže byť, že ak sa odborové organizácie vo firme nedohodnú, povedie to k radikalizácii zamestnancov a tlaku na ostrý štrajk, aký sa odohral koncom júna vo slovenskom Volkswagene. Šéf tamojších Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský pritom rokoval aj s vedením trnavskej automobilky. „Chcel som vedieť, aká je situácia v podniku,“ hovorí Z. Smolinský.

Moderné odbory v Trnave sú však podľa jeho slov samostatné. Ak však budú potrebovať podporu, sú pripravení im podľa Z. Smolinského pomôcť. Prízvukuje však, že by pre všetkých bolo lepšie, ak by sa podnikové odbory patriace pod OZ Kovo a Moderné odbory dohodli.