Smartfóny a sociálne siete menia spôsob, akým mobilní operátori robia biznis. Súčasný model, ktorý sa opiera o príjmy z hovorov a SMS správ, sa dostáva pod stále väčší tlak zo strany nových foriem komunikácie. Tie prebiehajú cez dátové pripojenia inteligentných telefónov.
Počas novoročných osláv poslali ľudia na Slovensku približne 8,6 milióna SMS správ, čo oproti minulému roku predstavuje pokles o približne sedem percent. Okrem počtu esemesiek klesol aj počet hovorov. Vzrástlo iba množstvo poslaných multimediálnych správ MMS. To bolo ale spôsobené najmä akciou mobilného operátora O2, ktorý ich ponúkal pre svojich zákazníkov zadarmo.
Mobilných telefónov je na Slovensku viac ako obyvateľov, pričom ich počet sa v minulom roku zvýšil. Pokles poslaných SMS správ a hovorov sa dá vyložiť buď tak, že ľudia sa rozhodli nepriať svojim blízkym všetko dobré do nového roku, alebo uprednostnili inú formu komunikácie.
Facebook efekt cítia aj mobily
Keďže hovorov aj esemesiek ubudlo a nárast MMS správ nie je ani zďaleka dosť veľký na vyrovnanie výpadkov, možno predpokladať, že ľudia sa presunuli k správam využívajúcim internet a smartfóny. Ukazujú to aj štatistiky. Z operátorov údaje o objeme prenesených dát poskytol eTRENDU len Orange. V posledný aj prvý deň roku zaznamenal medziročný nárast mobilných dátových prenosov o viac ako štvrtinu.
Za posledné roky možnosti jednoducho sa spojiť s priateľmi aj bez mobilu výrazne narástli. Najmä vďaka rozširovaniu internetu a rozmachu sociálnych sietí. Na Facebooku je už dnes viac ako tretina populácie Slovenska a počet internetových prípojok v posledných rokoch dobehol európsku úroveň. Tam, kde bolo pred troma či štyrmi rokmi treba vytáčať telefónne číslo, dnes stačí otvoriť okno prehliadača alebo mobilnú aplikáciu.
Slovensko nie je jediný trh, ktorý podobný prepad esemeskovania zažíva. Počas Vianoc ohlásil prepad posielania textových správ o 14 percent Hongkong, Austrália o deväť percent a výrazný pokles zaznamenali aj operátori vo Fínsku.
Situáciu operátorov ešte vyostrí nástup smartfónov, ktoré v súčasnosti tvoria približne šesť percent zo všetkých telefónov na Slovensku a podľa skúseností zo zahraničia bude ich podiel rýchlo rásť. Ak sa súčasný trend nezmení, budú komunikačné aplikácie, ako napríklad Facebook chat pre mobil či aplikácia iMessage pre iPhone stále viac nahrádzať volania a esemesky.
Rozpadajúci sa trh
Pre operátorov to znamená, že budú čoskoro musieť riešiť otázku, ako sa vyrovnajú s poklesom v tradične silných odvetviach biznisu. Hlasové služby a textové správy sú v súčasnosti hlavným zdrojom príjmov v odvetví. SMS správy sa dajú posielať z akéhokoľvek telefónu a zvykla si na ne veľká časť používateľov. Pomer ceny a nákladov je pri nich pre operátora rádovo lepší ako pri volaniach a dátových prenosoch.
Pre porovnanie, ak zákazník zaplatí 13 centov za esemesku, je to ako keby si za jeden cent kúpil približne 13 bajtov dát (jedna SMS správa má 160 bajtov dát, tento prepočet necháva operátorovi veľkú rezervu). Ak si zákazník kúpi osemeurový dátový paušál, ktorý mu umožní preniesť 1 GB dát, za jeden cent získa približne 1,3 milióna bajtov dát (1,3 MB).
Operátori čeliaci úbytku esemesiek budú musieť presvedčiť ľudí, aby využívali ďalšie služby a využiť svoj distribučný kanál k zákazníkom na to, aby predávali nové druhy obsahu. Prvé snahy možno vidieť už dnes napríklad v portfóliu Orangeu, ktorý spustil pre svojich zákazníkov hudobnú službu MusicJet. Tá umožňuje neobmedzený prístup k online databáze hudby za mesačný paušál. Operátor z podobnej služby vyťaží dvojmo - motivuje ľudí k väčšej spotrebe dát a vytvára si nový trvalý druh príjmov.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP