Generačná výmena v rodinných firmách je už niekoľko rokov horúcou témou aj na Slovensku. Napriek tomu existujú mnohé spoločnosti, ktoré sa touto témou z rozličných dôvodov ešte nezačali zaoberať. Buď sa na to necíti ich zakladateľ, alebo o firmu nejavia záujem jeho deti.
V takýchto prípadoch je často riešením predaj firmy. To však môže byť problém, ak na to nie je spoločnosť dostatočne pripravená. TREND sa rozprával s Tomášom Koraušom, konateľom spoločnosti ČSOB Advisory a riaditeľom odboru štruktúrovaného financovania ČSOB, o tom, ako najlepšie pripraviť rodinnú firmu na predaj.
Týždenník TREND ocení po prvý krát rodinnú firmu roka. Toto je pätica nominovaných
Čo je najväčší problém pri prechode rodinnej firmy na druhú generáciu?
Myslím si, že je ním emocionálna nadviazanosť majiteľa na jeho firmu, ktorú často považuje a nazýva svojím dieťaťom. Firma však nie je dieťa. Každé dieťa má totiž svoju hlavu a raz sa rodičom vzoprie a začne žiť vlastný život. Firma je však vždy odkázaná na majiteľa a manažment. Problém je, keď sa zakladateľ nechce zriecť svojich právomocí a nechať rozhodovať o firme niekoho iného – buď svoje deti, alebo externého manažéra.
Takže generačný presun stojí a padá na miere tvrdohlavosti zakladateľa?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?