Svet e-commerce sa neustále mení a s ním prichádzajú nové výzvy aj pre internetových obchodníkov. Kým počas pandémie si navykli na príliv objednávok, už vlani sa museli naučiť vyrovnať sa s ich poklesom, ktorý pretrváva dodnes. Hoci prognózy do ďalších mesiacov tohto roka sú pozitívnejšie, stopercentnú istotu o ďalšom vývoji trhu nemá nikto.
Nemalou hrozbou sa v súčasnosti stáva pre mnohé e-shopy napríklad nepredaný tovar na sklade, ale aj rastúce náklady na prevádzku. Prejavuje sa aj vyššia opatrnosť zákazníkov pri online nákupoch a ich klesajúca kúpna sila. Zaujímavou príležitosťou pre malé i väčšie spoločnosti je využívanie platformy online trhovísk (marketplaces), ktorá spája nakupujúcich a predávajúcich. Odborníci jej predpovedajú veľkú budúcnosť.
Otázok, ktoré si kladú prevádzkovatelia e-shopov, je viac ako dosť. TREND niektoré položil vybraným hráčom na slovenskom i českom trhu a prinášame ich odpovede.
1/ Pozorujete za posledné mesiace zmeny v spotrebiteľskom správaní?
2/ S akými problémami sa musia v súčasnosti vyrovnávať e-shopy?
3/ Aké vidíte ďalšie výzvy pre trh v oblasti e-commerce v roku 2023?
Jan Mayer, výkonný riaditeľ spoločnosti Heureka.sk
1/ Aj naďalej pokračuje trend, ktorý priniesla pandémia, že na internete zákazníci nakupujú takmer všetko, vrátane potravín alebo aj výživových doplnkov. Rok 2022 pokračoval v trende výrazného rozširovania sortimentu. Výrazný vplyv na spotrebiteľské nákupy majú aj medializované informácie. Hneď, ako sa objavia odhady, že niektorý z tovarov by mohol zdražieť alebo byť nedostupný, spotrebitelia ho začnú nakupovať.
2/ Napriek pozitívnemu výhľadu môže byť rok 2023 pre mnohé e-shopy likvidačný. Ide najmä o tie, ktoré očakávali pokračovanie výrazného rastu e-commerce z čias pandémie a výrazne investovali do rozširovania svojich kapacít. Naopak, e-shopy, ktoré v uplynulých rokoch efektívne rozširovali sortiment v súlade s očakávaniami zákazníkov, vedia získať podiel práve na úkor „odpadlíkov”.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?